اخبار استان ها

مسجد تاریخی لاهیجان ساماندهی و مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از گیلان، اسماعیل پورحسن صبح امروز_چهارشنبه چهارم مهر_ اظهار کرد: در راستای ساماندهی مسجد تاریخی اکبریه و واگذاری آن به شهرداری لاهیجان، فرماندار، مدیرکل اوقاف، شهردار، رئیس اداره میراث فرهنگی لاهیجان و هیات همراه از این مسجد تاریخی بازدید کردند.

وی افزود: در این بازدید مقرر شد شهرداری لاهیجان با ارائه طرحی، این مسجد تاریخی را زیر نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لاهیجان خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد مجموعه مسجد اکبریه با مالکیت اوقاف با تمام امکانات در قالب تفاهم‌نامه در اختیار شهرداری قرار گیرد و شهرداری نیز با تهیه طرحی، اقدامات لازم را اعم از مرمت و نگهداری به عنوان یک مکان فرهنگی با نظارت میراث فرهنگی انجام دهد و به بهره‌برداری برساند.

‌مسجد اکبریه یکی از مشهورترین مساجد استان گیلان و از بناهای مهم لاهیجان است، که در محله گابنه در ضلع جنوبی خیابان کاشف غربی و در مقابل امامزاده سید ابراهیم لاهبجان قرار دارد.

این مسجد در قرن چهارم هجری بنا نهاده شده و دوره صفویه مرمت و در دوره قاجار توسعه پیدا کرده است. سنگ نبشته مرمری به خط نستعلیق که بر دیوار ضلع شرقی مسجد جای دارد، بانی مسجد را حاج علی اکبر لاهیجانی نامیده است.

وضوخانه مسجد در ۲ طبقه ساخته شده و هر طبقه دارای هشت ستون میانی است. از وضوخانهٔ طبقه همکف، سه در بزرگ چوبی به شبستان باز می‌شود. هر دو وضو خانه دارای پوشش گنبدی هستند. مسجد اکبریه از دو قسمت وضوخانه و شبستان تشکیل شده‌است. در حاشیه شبستان و متن محراب کاشی کاری همراه با خطوط نسخ و مزین به آیات قرآنی دیده می‌شود.

مسجد اکبریه در آذرماه سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۲۲۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا