نشست آموزشی مالیاتی و ارزش افزوده ویژه مدیران و خزانه داران تشکل های اقتصادی تشکیل شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،محمودرضا اقارب پرست، قائم مقامدبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بیان این که اتاق طبق وظیفه ای که قانون برای آن تعیین کرده، اقدام به تشکیل کمیسیون تشکل ها نموده است که این کمیسیون فعالیت خود را در حوزه آموزش و ساماندهی تشکل های اقتصادی آغاز کرده است، افزود: متاسفانه موازی کاری یکی از مشکلات اساسی تشکل ها است که از تاثیرگذاری بر روی حوزه های تصمیم گیری خواهد کاست.
«علیرضا نریمانی» نماینده اداره کل مالیاتی استان اصفهان در هیات های حل اختلاف مالیاتی در این نشست با بیان این که ارایه مشوق ها و معافیت ها از جمله اقدامات سازمان امور مالیاتی است تا از یک نوع فعالیت اقتصادی مشخص حمایت کند که اصطلاحا به آن «معافیت هدفمند» می گویند، افزود: برخی معافیت ها غیر هدفمند و عام هستند که در اصلاحیه قانون سعی شده است که تمامی معافیت ها هدفمند شوند. وی در توضیح انواع معافیت ها گفت: معافیت ها شامل معافیت های دایمی، نرخ ترجیحی،تاکیدی مالیاتی، اعتبار مالیاتی، اعتبار سرمایه گذاری و معافیت جدیدی نیز هست به نام «معافیت نرخ صفر» و معافیت نرخ صفر را می توان روشی دانست که مودیان مالیاتی مشمول آن، مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، به سازمان امور مالیاتی کشور می باشند اما مالیاتی از آنها اخذ نخواهد شد. نریمانی تصریح کرد: این نوع معافیت جایگزین بقیه معافیت ها شده زیرا باعث شفاف سازی و انضباط مالیاتی می شود و تنها معافیت مواد ۱۳۲، ۱۳۷، بند های «الف »، «ب»، «ز» و «ح » ماده ۱۳۹ و ۱۴۴ و ۱۴۵ و اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ از معافیت نرخ صفر مستثنی هستند. نریمانی با بیان این که بند «ی» ماده ۱۳۹ نیز مربوط به تشکل ها است گفت: وقتی تشکل ها از این معافیت برخوردار می شوند که کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی و همچنین حق عضویت اعضای مجامع حرفه ای، احزاب، انجمن ها و تشکل های غیر دولتی که دارای مجوز از مراجع ذیربط می باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوطه از درآمد یا حق الزحمه اعضای آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریز شود.
نماینده دارایی درهیات های حل اختلاف مالیاتی در ادامه، گفت: شرایط معافیت مجامع حرفه ای، احزاب، انجمن ها و تشکل های غیر دولتی شامل ثبت نام و یا تکمیل مراحل ثبت نام،نگهداری و ارایه دفاتر قانونی و اسناد و مدارک حسابداری در موعد مقرر، تسلیم اظهارنامه،ترازنامه و حساب سود و زیان و ابراز درآمد حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذیربط، ارایه مجوز فعالیت صادره از مراجع ذیصلاح ،حداقل پانزده روز قبل از شروع فعالیت های غیر انتفاعی، برگزاری دوره های آموزشی است ومراتب جهت تعیین ناظر به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و صورتحساب درآمد و هزینه مربوط به فعالیت های موصوف را حداقل یک بار در سال مالی به مرجع ناظر تعیین شده، تسلیم و گواهی نظارت دریافت کنند.
وی در پایان گفت: دولت مالیات را یا از اغنیا می گیرد یافقر او اگر کشوری با مالیات اغنیا اداره نشود و آن را از قشر ضعیف بگیرد منجر به تورم می شود و تورم، مالیات فقرا می باشد.