پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

نیروهای انتظامی، ایثارگران واقعی جامعه هستند/دستگیری سارقین وسوداگران مرگ/کودکان کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان ، “احمد خسروی وفا” ، در دیدار فرمانده انتظامی و معاونان این فرماندهی با وی اظهار داشت: یکی از موهبت های الهی که در این عصر نصیب ما شده نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با جانفشانی جوانان این مرزو بوم به دست ما رسیده و باید با جان و دل از آن محافظت کنیم.

وی افزود: یک زمانی آرزوی تمام بزرگان و عالمان و مردم مسلمان این بود که نظامی در جهان حاکم شود که در رأس آن فردی به عنوان ولی فقیه وجود داشته باشد و امروز خداوند این منت را برما گذاشته و توفیق خدمتگذاری در چنین نظامی را به ما داده است.

این مقام مسئول در ادامه به سختی های کار در نیروی انتظامی اشاره کرد و با بیان اینکه حفظ نظم و امنیت جامعه از سنگین ترین و سخت ترین وظایف است گفت:کسانی که در این نیرو مشغول به کار هستند ایثارگران واقعی جامعه به شمار می آیند چرا که از جانشان برای امنیت و آرامش مردم می گذرند و حتی در نوروز و ایام تعطیل که همه در گشت و گذار و مسافرت هستند این نیروها در حال خدمت می باشند.

خسروی وفا با تاکید بر تعامل بین دادگستری و نیروی انتظامی گفت: معتقدم کار این دو نهاد به گونه ای است که باید اصل را بر تعامل بگذارند و حتی این تعامل باید فراتر از وظایف قانونی باشد .

رئیس کل دادگستری استان خاطر نشان کرد:دستگاه قضائی باید حامی و پشتیبان پلیس باشد و هرکجا نیاز باشد دست ماموران پلیس را بگیرد.

وی حفظ اقتدار و جایگاه پلیس در جامعه را از وظایف اصلی دستگاه قضائی عنوان کرد و گفت: پلیسی که می خواهد با مجرمان و خلافکاران مقابله کند بایستی از اقتدار ویژه ای برخوردار باشد و این اقتدار نیز از طریق حمایت و پشتیبانی همه دستگاه ها، نهادها و گروه ها پدید می آید.

**سردار آقاخانی خبر داد:

تعامل پلیس و دستگاه قضائی اصفهان برای مقابله با باندهای قاچاق کالا

 فرمانده انتظامی استان رشد چشمگیر مقابله با باندها و شبکه های قاچاق کالا توسط این فرماندهی را ناشی از تعامل و همراهی دستگاه قضائی استان با پلیس عنوان کرد.

سردار” عبدالرضا آقاخانی” در دیدار با رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: از جمله موضوعاتی که مقام معظم رهبری در دیدار های خود با فرماندهان نیروی انتظامی بر آن تاکید داشتند موضوع سرقت، ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالا بود که در هر سه مورد قرارگاهی ویژه در فرماندهی انتظامی استان تشکیل شده و برخورد با این جرایم با جدیت و شتاب بیشتری دنبال می شود.

وی موضوع برخورد با قاچاق کالا و تامین امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی را مطالبه اصلی و جدی مقام معظم رهبری از قوه قضائیه و نیروی انتظامی عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه به حمد الله تعامل و هماهنگی خوبی بین دستگاه قضائی و پلیس استان وجود دارد که نتیجه آن نیز رشد چشمگیر مقابله با باندها و شبکه های قاچاق کالا در سال ۹۵ بود که این روند را در سال ۹۶ نیز ادامه خواهیم داد.

این مقام مسئول به عملکرد موفق پلیس استان در تامین امنیت نوروز اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و همت و تلاش کارکنان مجموعه فرماندهی انتظامی استان در تمام شاخص های کاهش جرایم توانستیم رتبه و جایگاه خوبی را به دست بیاوریم به طوری که در مجموع تصادفات فوتی شهری و برون شهری با کاهش ۳۶ درصدی و در سرقت های خشن با کاهش ۵۰ درصدی روبرو بودیم.

فرمانده انتظامی استان به کسب رتبه برتر رضایت مندی مردم از این فرماندهی در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به دو میلیون تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و نزدیک به ۱۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۹۷ این فرماندهی برقرار شد که این میزان تماس ها نشان دهنده اعتماد بالای مردم استان به پلیس خدمتگذار خود است.

سردار آقاخانی با بیان اینکه موفقیت های خود را ناشی از همراهی و همکاری خوب دستگاه قضائی می دانیم اظهار داشت: به قدری ارتباط و تعامل بین مقامات قضائی و فرماندهان انتظامی در سطح استان بالاست که حتی یک مورد ناهماهنگی در طی سالیان اخیر به وجود نیامده است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در برخی مقاطع که پیچیدگی در پرونده ای وجود داشته راهنمایی مقامات قضائی به حل این پرونده ها کمک کرده و امیدواریم این تعامل و همراهی و صمیمیت بین ما همیشه برقرار باشد و بتوانیم با همکاری بیشتر و جدی تر در ایجاد امنیت پایدار استان گام های بلندی برداریم.

**توقیف ۲ میلیارد ریال اسباب بازی قاچاق در شهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان ” شهرضا ” از کشف یک محموله اسباب بازی قاچاق به ارزش دو میلیارد ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این کامیون ۱۷۴ کارتن انواع اسباب بازی خارجی فاقد هر گونه مدارک گمرکی با ارزش دو میلیارد ریال کشف شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیون دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا با بیان اینکه قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند خاطر نشان کرد: از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

**جاساز بیش از ۹۸ کیلو گرم تریاک در اتاق بار وانت پیکان

 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از کشف مقدار ۹۸ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک که در اتاق بار یک وانت پیکان جاساز شده بود خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” گفت : ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه وانت پیکان مشکوک و آن را متوقف کردند.

 وی ادامه داد: در بازرسی دقیق از این خودرو مقدار ۹۸ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک که در کف اتاق بار وانت جاساز شده بود کشف شد.

 سرهنگ کریمی افزود: در این عملیات یک سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

 معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان خاطر نشان کرد:نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنها نخواهد داد.

**اعتراف سارق داخل خودرو به ۵۴۰ میلیون ریال سرقت

 رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری دو سارق حرفه ای داخل خودرو و کشف ۵۴۰ میلیون ریال اموال مسروقه خبر داد.

سرهنگ “ستار خسروی” با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی دریافت شکایاتی مبنی بر سرقت از داخل خودرو در محدوده شرق شهر اصفهان، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پایگاه غرب پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و یک سارق حرفه ای را شناسایی و دستگیر کردند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: این سارق در تحقیقات انجام شده به چندین فقره سرقت داخل خودرو در شرق شهر اصفهان به ارزش حدودی ۵۴۰ میلیون ریال اقرار و همدست خود را به کارآگاهان معرفی که او نیز در عملیاتی ضربتی دستگیر گردید.

سرهنگ خسروی بیان داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی اصفهان به همشهریان توصیه نمود:در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید. قرار دادن وسایل بر روی صندلی های خودرو یا نصب تجهیزات گران قیمت بر روی خودرو باعث تحریک سارقان به سرقت داخل خودرو می شود.هنگامی که برای بازدید فنی یا پنچر گیری از خودرو خارج می شوید، درهای خودرو را قفل کنید.هنگام پارک کردن در پارکینگ های عمومی فاقد نگهبان، از تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

**پلیس وظیفه شناس اصفهانی مانع از سرقت خودروی مسافر نوروزی شد

یکی از مسافران نوروزی طی تماس با دفتر نظارت همگانی پلیس از وظیفه شناسایی یکی از ماموران انتظامی شهر اصفهان که با مراقبت از خودروی باز وی مانع از سرقت آن شده بود  تقدیر کرد .

سرهنگ “رحمت الله کرباسیون” رئیس بازرسی پلیس استان اصفهان گفت : صبح روز چهارشنبه نهم فروردین ماه امسال فردی با دفتر نظارت همگانی پلیس اصفهان تماس و از اقدام یکی از ماموران این فرماندهی تقدیر کرد.

 وی افزود: فرد تماس گیرنده اعلام کرد یکی از مسافران نوروزی می باشد که خودروی خود را بدون قفل کردن در هایش آن در نزدیکی پل خواجو رها کرده بود.

 این مقام انتظامی بیان داشت : مامور وظیفه شناس یگان امداد نیز که در حال گشت زنی و انجام وظیفه بوده متوجه باز بودن در های خودرو می شود.

 سرهنگ کرباسیون اظهار داشت : این پلیس وظیفه شناس و قانونمند تا بازگشت مالک خودرو از خودرو اش مراقبت می کند و مانع از وقوع سرقت خودور یا داخل خودرو می شود.

 رئیس بازرسی پلیس اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: اقدام این مامور پلیس مورد تحسین مسافر نوروزی قرار گرفت و طی تماس با تلفن ۱۹۷ ضمن دعای خیر برای همه سبز پوشان عرصه نظم و اقتدار خواستار تشویق وی شد .

**کودکان کار

 کار کودکان بسیار معمول است و می‌تواند شامل کار در کارخانه، معدن، روسپی‌گری، کشاورزی، کمک در کسب و کار والدین، داشتن کسب و کار شخصی (مانند فروش غذا) یا کارهای نامتعارف باشد.

مفهوم کودک خیابانی مفهومی خالی از معانی و دلالت های اخلاقی و عاطفی متفاوت نیست،بلکه مفهومی عام است که میتوان آن را بر مصادیق و گروهای مختلفی از کودکان حمل کرد.

با این حال به نظر میرسد که یک برداشت خوب و واقع بینانه از این مفهوم ، برداشتی است که چهار ملاک و معیار زیر را در نظر داشته باشد:

– انگیزه و چگونگی حضور کودکان در خیابان

– وضعیت و کنش های کودکان در خیابان

– مدت زمان حضور کودکان در خیابان و طول مدت زندگی خیابانی

– شیوه های سرپرستی، مراقبت و نظارت بر کودکان و میزان تماس و چگونگی پیوند کودکان با خانواده و نهادهای اجتماعی- حمایتی مرسوم

با توجه به معیارهای فوق ، در یک جمع بندی نهایی میتوان تعریف زیر را درباره کودکان خیابانی مطرح نمود:

کودکان خیابانی بخشی از گروه بزرگتر کودکان در وضعیت دشوار یا کودکان آسیب پذیر شهری هستند که ساعات طولانی از شبانه روز و گاه تمام آن را به صورت موقت (ناپایدار) و یا دائمی (پایدار) و برای مدتی نا معلوم خارج از نهادهای اجتماعی- حمایتی معمول مانند خانواده و مدرسه و به قصد و انگیزه کار و یا دوری از خانواده ، در خیابان به سر می برند.

این کودکان در مقایسه با دیگر همسالان خود تماس کمتری با نهادهای فوق الذکر دارند، و یا در مراکز ویژه ای غیر از این نهادها نگهداری میشوند که در صورت فقدان آن مراکز ویژه در معرض رها شدن و روی آوردن به کار و زندگی خیابانی و عوارض منفی و خطرات ناشی از آن از قبیل خشونت، بهره کشی ، بزه دیدگی ، بزهکاری و انحرافات اجتماعی قرار می گیرند.

کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند.

کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود.
کار کودکان بسیار معمول است و می‌تواند شامل کار در کارخانه، معدن، روسپی‌گری، کشاورزی، کمک در کسب و کار والدین، داشتن کسب و کار شخصی (مانند فروش غذا) یا کارهای نامتعارف باشد.

ناپذیرفتنی‌ترین شکل‌های کار کودکان استفاده نظامی از کودکان و تن‌فروشی کودکان است. موارد کم‌تر جنجالی و معمولاً قانونی (با بعضی محدودیت‌ها) شامل کار کشاورزی در ایام تعطیلی مدرسه (کار فصلی)، کسب و کار خارج از ساعات مدرسه و همچنین بازیگری یا آوازخوانی کودکان می‌باشد.

کار کودک در درجات مختلف در طول تاریخ وجود داشت اما با آغاز سوادآموزی همگانی و تغییراتی که در شرایط کار طی صنعتی شدن به وجود آمد و ظهور مفاهیم حقوق کارگر و حقوق کودکان مورد نقد و بحث عمومی قرار گرفت.

کار کودکان همچنان در جاهایی که سن ترک مدرسه پایین است شیوع دارد.
بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند.

طبق این آمار ۱۲۰ میلیون‌نفر از آنها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد این کودکان درآسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

قاچاق انسان از راه‌های عمده وارد کردن این کودکان به بازار است. به جز کارگری برده‌وار، روسپی‌گری و فروش اعضای بدن کودکان، از دیگر سرنوشت‌های کودکان قاچاق است.

سازمان جهانی بهداشت برخی از عوامل مرتبط بر بروز پدیده کودکان خیابانی و پیامدهای آن را مطرح کرده است که به اختصار بیان می شود :

  1. عوامل موثر در بروز کودکان خیابانی: ناکامی خانوادگی · جنگ . فقر · حوادث و سوانح طبیعی یا انسانی · سوء استفاده توسط بزرگسالان · مهاجرت · شهر نشینی و تراکم بیش از حد · فرهنگ پذیری

۲- عوامل مرتبط با شرایط فیزیکی بی خانمانی و زندگی خیابانی: فقر بهداشتی · تغذیه نامناسب · فقدان سرپناه · خشونت · موقعیت متزلزل و ناپایدار و اثرات آن برنامه ریزی · محرومین حسی

۳- عوامل مرتبط با رفتارهای مبارزه جویان جهت بقاء در خیابان : رفتارهای مجرمانه · استثمار بوسیله بزرگترها · درگیری در تولید و توزیع بازار مواد مخدر · گدایی · روسپیگری · خشونت · سوء مصرف مواد

۴- – عوامل مرتبط با عدم دسترسی به خدمات و منابع : نارسایی سرویسهای مراقبتهای بهداشتی اولیه شامل واکسیناسیون · فقدان دسترسی به فرصتهای تفریحی و شغلی · فقدان الگوهای نقشی مثبت

طبق نظر یونیسف ، کودکان خیابانی با واقعیت تلخ جدایی از خانواده و خطر از دست دادن امکانات اساسی همچون بهداشت و آموزش مواجه اند.

دونالد استورات ، اعتقاد دارد که فقدان یا از دست دادن روابط بسنده با یکی از والدین ، از نظر بهداشت روانی یکی از بزرگترین مشکلات کودکان خیابانی است.

کودکان خیابانی ، با فقر شدید و تجربه خطرهایی مواجه اند که اثر مخربی بر سلامتی آنها دارد. آنها با گرسنگی و تغذیه نامناسب ، مشکلات بهداشتی ، بیماری ، حفظ سلامت روانی ، تاخیرهای تحولی ، مشکلات روان شناختی و عدم پیشرفت تحصیلی مواجه اند

راهکارها:

برای کاهش تعداد کودکان‏ کار خیابانی و بهبود وضعیت زندگی‏ آنان اقدامهای زیر را می‏توان‏ در دو سطح انجام داد:

  • راهکارهای بلند مدت:

  • *این راهکارها در واقع آرمان ها و آرزوهای ما هستند که در کوتاه‏مدت امکان تحقق آنها وجود ندارد،اما عاملی بر انگیزنده برای کار و تلاش ما، در زندگی است:

  • از بین بردن‏ فقر و ناآگاهی،برقراری عدالت‏ اجتماعی،تامین رفاه اجتماعی‏ و…ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

  • ۲) راهکارهای کوتاه‏مدت:

  • *شناسایی کودکان خیابانی، برقراری ارتباط با آنان و جلب‏ اعتماد آنها با کمک مدد کاران‏ اجتماعی *ایجاد سرپناه‏های مناسب بر حسب وضعیت کودکان خیابانی‏ برای آنان *ارائه خدمات آموزشی،بهداشتی‏ و مشاوره…به کودکان خیابانی‏ و خانواده‏های آنان *جلوگیری از کار کودکان‏ یا نظارت بر کار آنان در موارد ضروری با توجه به ضرورت‏ رفتن به مدرسه *تدوین قوانین مورد نیاز برای‏ حمایت از کودکان خیابانی *زیر پوشش قرار دادن‏ خانواده‏های کودکان خیابانی و ادامه کمکهای مالی مفید *مشخص کردن سازمان مسئول‏ حمایت از کودکان خیابانی *استفاده از مشارکتهای مردمی‏ در حمایت از کودکان خیابانی *تاکید بر نقش دولت در برنامه‏ریزی های کلان در ارتباط با کودکان خیابانی *ایجاد شبکه نظام یکپارچه‏ مراقبت و حمایت‏زا کودکان‏ خیابانی.

گردآوری توسط معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا