اخبار استان ها

هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمانشاه، شهرام کرمی امروز _سه‌شنبه اول آبان_ در مراسم افتتاح و راه‌اندازی ۱۵ شعبه دادگاه صلح در دادگستری کرمانشاه با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر اصلاح ذات بین و مقوله سازش، اظهار کرد: توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاه‌های صلح، اقدامی بسیار مهم در راستای اجرای سند تحول قضائی است.

وی با بیان اینکه تشکیل دادگاه‌های صلح از تکالیف قانونی و اولویت‌های دستگاه قضائی است، افزود: دادگاه‌های صلح در راستای اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف راه‌اندازی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه از این پس حجم زیادی از پرونده‌ها برای رسیدگی از شورای حل اختلاف به دادگاه‌های صلح ارجاع می‌شود، ادامه داد: امیدواریم آغاز به کار دادگاه‌های صلح موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های وارده به دادگستری شود.

وی هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح را کمک به دادگاه‌های حقوقی و کیفری برای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها دانست و گفت: دادگاه صلح تقریباً هم ردیف دادگاه‌های عمومی است و هیچ خللی به فعالیت شوراهای حل اختلاف وارد نمی‌کند، بلکه جایگاه اولیه آن‌ها را محکم کرده و به فلسفه اصلی تشکیل خود باز می‌گرداند.

کرمی با اشاره به آغاز به کار ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان از امروز، عنوان کرد: در حال حاضر دادگاه‌های صلح در تمامی شهرستان‌ها و حوزه‌های قضائی استان راه‌اندازی شده و پرونده‌هایی که در صلاحیت این دادگاه‌ها هستند، جهت رسیدگی به این شعب ارجاع می‌شوند.

سعید قادری فصیح معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه هم با اشاره به راه اندازی دادگاه صلح در تمام شهرستان‌های استان، اظهار کرد: طبق قانون جدید شوراهای حل اختلاف، تمامی دعاوی و امور در صلاحیت دادگاه صلح، از جمله پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردارند، با هدف تسریع در روند رسیدگی به این شعب ارجاع خواهند شد.

وی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف در کنار محاکم صلح به وظیفه ذاتی خود که همان برقراری صلح و سازش است ادامه فعالیت خواهد داد، افزود: رسیدگی در محاکم با هدف رفع خصومت صورت می‌گیرد، اما الزاماً همراه با رفع کدورت نیست، اما در دادگاه‌های صلح به دنبال رفع خصومت توأم با رفع کدورت با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف هستیم.

در پایان این مراسم به طور رسمی ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان کرمانشاه افتتاح شد.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا