اقتصاد کلان

همایش جهاد روایت بانوان با حضور بانوان فعال رسانه ای برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار مهر، اولین همایش «جهاد روایت بانوان با حضور حدود ۹۰۰ نفر از بانوان فعال رسانه‌ای هیأت در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هر روایتی مبتنی بر یک روایت است و اگر درست نبینیم نمی‌توانیم راستین روایت کنیم و بسیاری از روایت‌ها از همین جا دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: درست دیدن اتفاقات بسیار مهم است و روایت حضرت زینب (س) روایتی است که وجدان امت اسلامی را بیدار می‌کند و مسلمانان را به خودشان بر می‌گرداند و این روایت صحیح است.

قنبریان با بیان اینکه برخی روایت‌ها انسان را جاهل و خود آگاهی آدمی را از بین می‌برد گفت: دو سطح مقاومت و روایت وجود دارد سطح اول مقاومت و جهاد، ابای از ضیم است؛ ضیم به معنای ظلم همراه با ننگ است؛ عاشورا مثال واضح مقاومت در سطح اجتناب از ضیم و ننگ پذیری است. در مضمونی امام علی (ع) می‌فرماید تن دادن به ضیم و ظلم زندگی کردن نیست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به مسأله غزه تصریح کرد: امروز غزه برای اینکه ننگ نپذیرد ایستادگی و مقاومت می‌کند. سطح دوم مقاومت مقاومتی است که علاوه بر ننگ ناپذیری به تحقق حق می‌پردازد و الگو سازی می‌کند.

وی در ادامه به تبیین دو سطح از روایت پرداخت و گفت: سید اهل عباد از ضیم امام حسین (ع) است که مرگ زیر شمشیر را به زندگی با ننگ ترجیح دادند و روایت این مهم که توسط حضرت زینب (س) صورت گرفت وجدان‌ها را بیدار کرد. در جامعه‌ای که آن روزگار که سکوت حاکم بود و در مقابل چشمان مردمش امام معصوم به شهادت رسید تنها کسی که می‌توانست حماسه عاشورا را روایت و وجدان‌ها را بیدار کند حضرت زینب (س) بود.

قنبریان اضافه کرد: روایت حضرت زینب (س) بر دو پایه نوحه و ندبه به همراه نشکستن روح خویش استوار بود. روایت دوم این است که اراده انسان در عالم محقق شود کاری که انقلاب اسلامی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مقاومت یک نظریه است و همه ابعاد زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما را در بر می‌گیرد و اگر امروز اقتصاد بر روی سفره مردم نیامده دلیلش عدم تحقق اقتصاد مقاومتی است. راه اینکه اقتصاد کشور رونق پیدا کند تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند. امروز نیاز است که بانوان روایت درستی را از فرهنگ داشته باشند.

قنبریان در پایان گفت: ما با یک تمدنی روبرو هستیم که در حوزه فرهنگ پیشران فرهنگی او برهنگی است و می‌خواهد با برهنگی همه چیز را درست کند و همینجا مسأله مهم حجاب ارزش خودش را پیدا می‌کند. اگر این ماجرا درست مشاهده شود روایت درستی نیز می‌تواند صورت بگیرد. امروز بسیاری از بانوان در برابر توطئه کشف حجاب مقاومت می‌کنند و لازم است روایت درستی از این مقاومت صورت بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام مجتبی باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: یک نگاه جدیدی باید در فضای فرهنگی کشور رقم بخورد تا نقش ممتاز بانوان در پیشرانی حوزه فرهنگ مشخص شود؛ نقش بزرگی در پیش برد فرهنگ بر دوش شما بانوان است.

وی افزود: شما بانوان فعال رسانه‌ای هیأت تنها بخشی از بانوان فعال فرهنگی کشور محسوب می‌شوید و جمع بسیار بزرگ‌تری در سطح کشور فعال هستند؛ متأسفانه در سیاست گذاری ها کمتر به این مهم توجه می‌شود و امید است که این جلسه مقدمه‌ای باشد تا همه مسؤولان کشور موانع فعالیت دو چندان جریان تبلیغی بانوان برداشته شود.

باباخانی اضافه کرد: شهید مطهری در زمینه نقش بانوان می‌فرماید تفاوت بین قیام ۴۲ و ۵۷ در نقش آفرینی بانوان بود؛ این بانوان بودند که توانستند انقلاب اسلامی را به ثمر برسانند، دفاع مقدس را اداره کنند و در همه صحنه‌هایی که ایران و انقلاب به مشکل خورد این بانوان بودند که نقشی بی بدیل کشور را آرام کردند.

در حال تکمیل است…

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا