هوندا سیویک Si ؛ توربوی ارزان ژاپنی
پایگاه خبری سرمایه گستران-سیویک Si بیش از سه دهه است که در بازار اسپرتهای ارزان قیمت حضور دارد. Si نخستینبار از نسل سوم سیویک به خانواده هوندا اضافه شد و از آنجایی که بین سیویکهای معمولی و سیویک Type R جایگاه خاصی دارد، مشتریان جوان هوندا استقبال خوبی از آن کردند. دهمین نسل سیویک (مدل ۲۰۱۶ به بعد) سال گذشته میلادی معرفی شد اما این خودرو تا دیروز فاقد مدل Si بود تا آنکه در اتوشو نیویورک بالاخره مدل Si آن نیز به نمایش درآمد.
نام Si از عبارت Sport Injected گرفته شده تا هوندا به همه ثابت کند که این ژاپنی، ذات اسپرت دارد. همین ابتدای کار باید اعتراف کنیم که سیویک Si مدل ۲۰۱۷ یک نکته منفی بزرگ دارد: قدرت آن تقریبا همان قدرت نسل گذشته است. سیویک Si جدید به پیشرانه توربوشارژ مجهز است که تاکنون در نسلهای گذشته آن سابقه نداشته؛ پیشرانه آن ۱٫۵ لیتر حجم دارد و میتواند ۲۰۵ اسببخار قدرت به همراه ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار چرخهای جلو قرار دهد. جهت یادآوری باید بدانید که نسل قبلی سیویک Si با پیشرانه ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی حدود ۲۰۱ اسببخار قدرت داشت.
در کابین سیویک Si جدید، مهمترین نکته وجود دکمه Sport است که با فشردن آن تعلیق الکترونیکی خودرو اندکی کاهش مییابد و کمکفنرها نیز سفتتر میشوند. فرمان برقی، دیفرانسیل ضدلغزش، دیسکهای ۱۲٫۳ اینچی جلو، رینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای ۲۳۵/۴۰، گرمکن صندلیها، مانیتور ۷ اینچی لمسی، سنسور باران، ترمز الکترونیکی پارک، تهویه دوگانه اتومات، استارت انجین با ریموت کنترل و سیستم صوتی ۴۵۰ واتی با ۱۰ اسپیکر همگی از امکانات استاندارد این ژاپنی هستند.
بازار اصلی سیویک Si، همچون گذشته، ایالات متحده است و به همین دلیل نیز هوندا این مدل را در کنار سیویک سدان در کارخانه اونتاریو کانادا تولید میکند. هنوز قیمت رسمی این خودرو اعلام نشده است ولی احتمالا Si در هردو مدل کوپه و سدان با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار وارد بازار میشود.