اخبار استان ها

وسعت مناطق حفاظت شده استان زنجان ۵۰۳ هزار هکتار است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از زنجان، محمدرضا یافتیان امروز _پنجشنبه بیست و چهارم خرداد_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده در استان زنجان منطقه حفاظت شده حیات وحش انگوران است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه در مجموع ۱۲۲ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از بهترین زیستگاه‌های قوچ و میش ارمنی است، افزود: تنوع زیستی این منطقه موجب به وجود آمدن منطقه‌ای خاص و منحصر به فرد با مجموعه از حیات وحش در استان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۸۶۷ رأس آهو در منطقه حفاظت شده فیله خاصه و دشت سهرین، ۷۷۶ رأس کل و بز در منطقه خرمنه سر طارم و ۱۰۲۶ رأس قوچ ارمنی در ماهنشان سرشماری شد، اضافه کرد: در سرشماری سال ۱۴۰۲، ۱۱ تا ۱۳ درصد افزایش داشته و تعداد قوچ و میش‌های منطقه حفاظت شده انگوران نیز به ۱۳۳۷ رأس رسید.

یافتیان با تأکید بر اینکه موضوع صیانت از حیات وحش با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، عنوان کرد: تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی محیط‌بانان در ۲ سال گذشته موجب افزایش گونه‌های جانوری شده است.

وی تصریح کرد: وسعت مناطق حفاظت شده استان زنجان ۵۰۳ هزار هکتار است و هر محیط‌بان به اندازه ۱۰ نفر فعالیت می‌کند و این دشواری‌های بسیاری برای محیط‌بانان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه محیط‌زیست متعلق به آحاد جامعه است، ادامه داد: در حوزه محیط‌زیست همه باید پای کار باشند و در این راستا به همراهی عموم مردم نیاز داریم و معتقدیم حساسیت حفظ محیط‌زیست باید به شهروندان منتقل شده و رسانه‌ها نیز می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی نقش ارزنده‌ای ایفا کنند.

یافتیان با بیان اینکه یکی از وظایف این سازمان، مردمی‌سازی صیانت و نگهداری از محیط زیست با توسعه گردشگری در مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات وحش است، اظهار کرد: تمهیداتی اندیشیده شده است تا همکاران ما کمترین سختی را داشته باشند، ولی با این حال آن‌ها جان خود را در این محل، برای حفظ حیات حیوانات منطقه و حفاظت از آنها در کف دست می‌گیرند و بالاتر از یک شغل، به این عرصه نگاه می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز با نقطه مطلوب حفاظت منطقه فاصله داریم، افزود: جریمه تخلفات محیط زیستی بازدارنده نیست، افزایش جریمه‌ها می‌تواند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد، البته ابلاغیه افزایش جریمه شکار در کشور در حال آماده‌سازی است.

در بخشی دیگر نیز امجد باقری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به قدمت یک ۱۰۰ ساله این با جایگاه ویژه در راستای تأمین خوراک ۸۰ واحد تولیدی صنعتی و ۲۰ واحد خارج از استان، اظهار کرد: وجود این معدن به‌عنوان یک نعمت در این منطقه دارای اقداماتی خاص بوده است.

وی با اشاره به انتخاب نماد قوچ ارمنی توسط معدن انگوران به‌عنوان محیط زیست، اظهار کرد: مشابه این نماد در استان‌های دیگر کشور نیز وجود دارد تا تلنگری برای حفاظت از حیات وحش است.

وی با اشاره به غنی بودن منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده حیات وحش تصریح کرد: خانه محیط زیست مجتمع معدنی سرب و روی انگوران در راستای فرهنگ‌سازی از محیط زیست در حال فعالیت است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان زنجان به اهمیت حفظ و نگهداری محیط زیست توسط مردم و مشارکت صنایع اشاره کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا