اخبار استان ها

پیوند عاشورا و سیاست جدا شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از یزد و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، علی‌اکبر عزیزی در همایش «اذن خدمت» ویژه خادمین هیأت مذهبی حسینیه ایران که در مشهد مقدس برگزار شد با بیان اینکه امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان به اهل‌بیت (ع) ابراز ارادت کرد، اظهار کرد: در زمان رضاشاه قلدر روضه‌خوانی به‌صورت زیرزمینی و مخفیانه انجام می‌شد؛ اما امروز فضای حاکمیتی کشور به گونه‌ای است که به‌راحتی و با مشارکت مردم می‌توان برنامه‌های مختلفی را برای اهل‌بیت (ع) اجرا کرد که باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولان هیأت خدمتگذار مردم هستند، تصریح کرد: درست است که هیأت‌ها در زمینه‌های مختلف همچون تأمین بسته معیشتی و … به مردم کمک می‌کنند، اما خدمت بزرگی که هیأت‌ها به مردم دارند در راستای دین و معنویت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: هیأت‌ها در راستای تقویت اعتقادات مردم تلاش می‌کنند؛ فکر و ذهن و فضای روحی مردم را در مدار عشق به حسین (ع) قرار داده و تقویت می‌کنند.

عزیزی با بیان اینکه مداحان مسئول یکی از مهم‌ترین مراکز مردمی هستند که وصل به اهل‌بیت (ع) است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها در کشور بر عهده جامعه مداحان است.

وی تصریح کرد: از اهمیت فعالیت در هیأت همین بس که امام خمینی (ره) که جامعه را از ظلمت و سیاهی نجات داده و در مبارزه با استکبار برخاسته است، خطاب به فردی که مسئولیت شستن استکان چای در مراسم روضه را داشته است، می‌فرماید یک استکان هم به نیت من بشوی.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، بیان کرد: اوج و تبلور دل‌بستگی و ارادت به اهل‌بیت (ع) در ماه محرم و صفر رخ می‌دهد.

عزیزی با تأکید بر اینکه در راستای تبیین نهضت عاشورا مداحان و شاعران هیأت‌ها وظیفه سنگینی بر دوش دارند، تصریح کرد: شروع‌کننده این مسئولیت بزرگ که امروز بر دوش مداحان و شاعران و رؤسای هیأت‌ها است، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند.

وی تأکید کرد: مداحان، شاعران، روضه‌خوان‌ها در هیأت‌ها باید بدانند پا جای پای چه کسانی گذاشته‌اند تا بر اهمیت این مسئولیت خطیر آگاه و بدانند که چه نعمت بزرگی نصیبشان شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینکه یزد حسینیه ایران بوده است و این برند و افتخاری برای یزدی‌ها به شمار می‌آید، گفت: اسم یزد با حسینیه ایران آمیخته است. مسئولیت حسینیه ایران بر عهده دولتمردان نیست بلکه بر عهده هیأت‌های مذهبی و ارکان آن از جمله سخنوران، مداحان، شاعران، رؤسای هیأت و … است.

عزیزی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به مداحان و شاعران اهل‌بیت (ع) اظهار کرد: ضرورت دارد مداحان و شاعران به توصیه رهبر انقلاب گوش فرا داده و برای داشتن هیأت در شأن اهل‌بیت (ع) تلاش کنند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم هیأت‌ها به حاشیه کشیده شود، ادامه داد: شاعران و مداحان تلاش کنند در زمینه فعالیت خود نوآوری و خلاقیت داشته و توجه داشته باشند که هر آهنگ و آوازی به درد هیأت نمی‌خورد. اینکه رهبر انقلاب توصیه به ساخت آهنگ توسط مداحان کرده‌اند، می‌تواند به این دلیل باشد که هرچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با تأکید بر اینکه باید هیأت‌ها را از انحراف مصون داشته و از دامن زدن به اختلافات قومی در هیأت‌ها باید پرهیز شود، گفت: نصیحت در ابتدای مداحی، تأکید بر مسائلی چون خانواده، فرزند آوری، ازدواج در مداحی، ادامه دادن عزاداری به سبک سنتی، استفاده از شعرهای دینی و مذهبی به‌منظور تقویت ایمان افراد، استفاده از لحن و آهنگ مناسب، عدم ترسیم ناقص تک‌بعدی از سیمای معصومان، عدم بیان مطالب ذلت‌بار و خارج از شأن ائمه اطهار (ع) از جمله توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است که هیأت‌ها باید رعایت کنند.

عزیزی تصریح کرد: هیأت سکولار نداریم و نمی‌توان گفت هیأت از سیاست جدا است. سبک و سیره و زندگی ائمه اطهار (ع) با سیاست آمیخته است.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ عاشورا با این محور پیش برود که دین و سیاست جدای از هم نیستند، گفت: امام حسین برای روشنگری به کربلا رفت و برای قیام به پا خواست؛ آیا این چیزی غیر از سیاست است؛ پیوند عاشورا و سیاست جدا شدنی نیست.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا