اخبار استان ها

چالش خرید محصول در قطب سیب‌زمینی اصفهان؛ کشاورزان انتظار حمایت دارند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از اصفهان، اقتصاد بیشتر کشورهای توسعه یافته تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. این صنعت از نظر اشتغال‌زایی اهمیت زیادی دارد، به رشد درآمد ملی کمک می‌کند و چنانچه به درستی مورد توجه قرار گیرد، کشور را از واردات بی نیاز خواهد کرد.

شهرستان‌های استان اصفهان در مرکز کشور هریک قطب تولید محصولات کشاورزی است که مورد استفاده ساکنان استان قرار می‌گیرد و به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود. شهرستان فریدن یکی از قطب‌های کشاورزی استان اصفهان محسوب می‌شود و محصول عمده آن سیب‌زمینی است، با این وجود کاشت و خرید این محصول در سال جاری با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

امسال عوامل متعددی از جمله مشکلات تعرفه و خارج شدن از خوراک انسانی موجب کاهش صادرات سیب‌زمینی فریدن شده است و به علت نبود کشش بازار داخلی برای انبوه محصول تولیدی، قیمت سیب‌زمینی با کاهش شدید روبه‌رو و در نهایت به ضرر کشاورزان تمام شد. کاهش مدت زمان برق چاه‌های کشاورزی نیز مزید بر علت شده و اعتراض کشاورزان را در پی داشته است.

صبر کشاورزان فریدنی لبریز شده است

علی احمدی یکی از کشاورزان چغندرکار فریدنی است، وی می‌گوید: امسال تغییر الگوی کاشت دادم و به جای سیب‌زمینی و ذرت، چغندر کاشتم. این محصول به صورت تضمین شده خریداری می‌شود، اما برخی افراد کاری کردند که حتی می‌ترسم ورشکسته شوم.

وی ادامه می‌دهد: اداره آب منطقه‌ای و وکلای آن‌ها ما را مجبور کردند که با هزینه بیش از ۳۰ میلیون تومان روی چاه‌های خود کنتور هوشمند نصب کنیم و دبی چاه خود و تولیدمان را کاهش دهیم.

این کشاورز فریدنی تصریح می‌کند: سال ۱۴۰۲ در فصل پاییز، تمام تابلوی برق ما را تعویض کردند تا بتوانند برق چاه‌های کشاورزی را قطع و وصل کنند و زمانی که فصل بهار برای کشاورزی حاضر شدیم به دلیل ضعیف بودن کنتورها با روشن شدن چاه، کنتورها سوخت.

احمدی ادامه می‌دهد: مالیات را که در قالب حق النظاره بر چاه‌ها می‌دهیم، هر سال هزینه اضافه می‌شود و تحملش دشوار است.

فرهاد رستمی یکی دیگر از کشاورزان فریدنی که چشم به راه وصل شدن برق بود، اظهار می‌کند: زمانی که می‌خواهیم تابلوی موتوردار را وصل کنیم، حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان باید هزینه کنیم که البته کردیم، حالا آقایان دارند پنج ساعت برق چاه‌ها را قطع می‌کنند؛ این ظلم در حق کشاورز است.

وی ادامه می‌دهد: با این قوانین و اجرای صددرصدی آن‌ها توسط مدیران، کشاورزان به ورطه نابودی کشیده می‌شوند و اگر فریدنی‌ها می‌خواهند کشاورزی نکنند و حاشیه‌نشین مرکزنشین‌ها شوند، بیایند چاه‌ها را پر کنند تا خیال کشاورز فریدنی راحت شود.

چالش خرید محصول در قطب سیب‌زمینی اصفهان؛ کشاورزان انتظار حمایت دارند

امسال یکی از بدترین سال‌های کشاورزی در فریدن بود

حیدرعلی اکبری یکی دیگر از کشاورزان فریدنی خاطرنشان می‌کند: امسال یکی از بدترین سال‌های کشاورزی در فریدن بود، چراکه محصول سیب‌زمینی آن فروش نرفت و از سوی دیگر اداراتی همچون آب منطقه‌ای، اداره برق و جهاد کشاورزی هزینه‌های سرسام‌آوری را به کشاورزان تحمیل کردند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه خرید کنتور هوشمند، هزینه خرید تابلوهای موتوردار، نبود سهمیه کود و خرید از بازار آزاد و هزینه پیمایش زمین‌های زراعی از جمله این هزینه‌های تحمیلی است، اکنون نیز روزانه پنج ساعت برق را قطع می‌کنند و مدیران می‌گویند هیئت وزیران دولت آن را تصویب کرده است و این موضوع نابودی بخش کشاورزی فریدن را رقم خواهد زد.

تعرفه ۶۰ درصدی سبب ماندگاری محصول سیب‌زمینی شد

عزیزالله عباسی، فرماندار فریدن با اشاره به اینکه محصول سیب‌زمینی فریدن در انبارهای سنتی و صنعتی شهرستان ذخیره می‌شود به خبرنگار سرمایه گستران می‌گوید: محصولات ذخیره شده در انبارهای صنعتی با قیمت مناسب در حال فروش است و مشکلی بر سر راه فروش آن وجود ندارد، اما محصولات ذخیره شده در انبارهای سنتی با مشکل فروش مواجه شد.

وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی کشور و استان اصفهان انجام دادیم محصول سیب‌زمینی کشاورزان به قیمت ۶,۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند که با توجه به تعرفه ۶۰ درصدی که برای سیب زمینی گذاشتند افرادی که خریدار سیب زمینی بودند منصرف شدند.

فرماندار فریدن خاطرنشان می‌کند: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم تعرفه سیب‌زمینی برداشته شد، اما به دلیل جوانه زدن سیب‌زمینی قابل مصرف نبود که پیگیری‌های مجدد انجام دادیم و مقرر شد تعاون روستایی استان اصفهان سیب‌زمینی‌های انباشته شده در انبارهای سنتی را برای کارخانجات خوراک دام خریداری کنند و در حال حاضر خرید ۱۵۰۰ تن سیب‌زمینی مانده در انبارهای سنتی در حال انجام است.

عباسی با بیان اینکه ۱۰ هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای سنتی شهرستان فریدن ذخیره شده بود که اکنون فقط ۱۵۰۰ تن باقی مانده است، اظهار می‌کند: در انبارهای صنعتی ۲۰ هزار تن سیب زمینی ذخیره شده است که زمینه صادرات وجود دارد و مشکلی در زمینه انباشت نیست.

در شهرستان فریدن ۵۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۲۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت سیب‌زمینی اختصاص دارد، تاکید می‌کند: در راستای اصلاح الگوی کشت آموزش‌هایی به کشاورزان ارائه شده است، از طرفی با توجه شرایط اقلیمی آب و هوا شیلات کم آب‌بر داریم که در سال‌های آینده عملیاتی خواهد شد

وی با بیان اینکه در شهرستان فریدن ۵۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۲۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت سیب‌زمینی اختصاص دارد، تاکید می‌کند: در راستای اصلاح الگوی کشت آموزش‌هایی به کشاورزان ارائه شده است، از طرفی با توجه شرایط اقلیمی آب و هوا شیلات کم آب‌بر داریم که در سال‌های آینده عملیاتی خواهد شد.

فرماندار فریدن اضافه می‌کند: با توجه به همزمان بودن برداشت سیب‌زمینی در کشور، کشاورزان فریدنی با مشکل فروش مواجه هستند، از طرفی نوع سیب‌زمینی شهرستان نیز مناسب تهیه چیپس و سایر مواد خوراکی نیست که با اصلاح نژاد آن می‌توانیم فرآوری و صادرات داشته باشیم.

عباسی با اشاره به قطعی برق چاه‌های کشاورزی فریدن می‌گوید: با توجه به کمبود برق در کل کشور، در ساعت پیک مصرف برق باید طبق قانون برق کشاورزان قطع شود، اما با توجه به اینکه شهرستان فریدن محدودیت فصل کاری دارد و از طرفی قطب کشاورزی است با همکاری استاندار اصفهان و نماینده شهرستان فریدن در مجلس و در وزارت نیرو پیگیری‌هایی انجام دادیم و مقرر شد در حوزه کشاورزی فریدن تنها دو ساعت برق در ساعت پیک مصرف قطع شود، اما هنوز سه ساعت برق قطع می‌شود که امید می‌رود در روزهای آینده لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه منبع آب کشاورزی شهرستان منابع زیرزمینی است، ادامه می‌دهد: در شهرستان فریدن چشمه‌ها خشکیده شده و بیش از ۹۰ درصد قنوات نیز خشک شده است و دچار فرونشست زمین هستیم که مدیریت توأمان آب و برق لازم است.

فرماندار فریدن با تاکید بر اینکه ۹۸ درصد کشاورزی شهرستان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است، خاطرنشان می‌کند: بر اساس پروانه بهره‌برداری دبی آب کشاورزان فریدن نسبت به گذشته نصف شده چراکه زمین‌های کشاورزی خرده مالکی است و با قطعی برق به کشاورزی آسیب وارد می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه سیب‌زمینی، زعفران، موسیر، داروهای گیاهی، ذرت علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، کاهو و کلم از جمله محصولات کشاورزی شهرستان فریدن است، تاکید می‌کند: سال گذشته، ۱۵ هزار تن گندم از سطح شهرستان برداشت شده است.

چالش خرید محصول در قطب سیب‌زمینی اصفهان؛ کشاورزان انتظار حمایت دارند

خرید ۵۰۰۰ تن سیب‌زمینی از انبارهای سنتی کشاورزان طی یک ماهه گذشته

محسن حاج عابدی، مدیرکل تعاون روستایی استان اصفهان به خبرنگار سرمایه گستران اظهار می‌کند: با توجه به اینکه کشت سیب‌زمینی در تمام کشور و به تبع در استان اصفهان با فزونی زیادی روبه‌رو است با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مجوز خرید سیب‌زمینی از انبارهای سنتی برای نخستین‌بار دریافت شد و طی یک‌ماه گذشته ۵۰۰۰ تن سیب‌زمینی از انبارهای سنتی کشاورزان فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، چادگان و سمیرم خریداری کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۳۰۰۰ تن سیب‌زمینی و ۱۸ هزار تن پیاز از شهرهای استان اصفهان خریداری شده است، ادامه می‌دهد: سیب‌زمینی‌هایی که در انبارهای صنعتی شهرهای استان موجود است باید مجوز صادراتی داشته باشد که پیگیری آن مربوط به جهاد کشاورزی است و اداره کل تعاون روستایی اجازه ورود به انبارهای صنعتی را ندارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اصفهان با بیان اینکه تقریباً ۱۵ هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای غرب استان و سمیرم انباشته شده بود که در حال خرید است، اضافه می‌کند: کاشت سیب‌زمینی در استان اصفهان نسبت به سایر شهرهای کشور کم است.

چالش خرید محصول در قطب سیب‌زمینی اصفهان؛ کشاورزان انتظار حمایت دارند

به دلیل کسادی بازار محصول سیب زمینی روی دست کشاورزان ماندگاری داشت

مهدی مرادمند، مدیر کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال به دلیل کسادی بازار محصول سیب‌زمینی روی دست کشاورزان ماندگاری داشت، می‌گوید: در راستای صادرات پیگیری‌هایی انجام دادیم که در یک مرحله ۱۵۰۰ تن و در مرحله دوم ۱۰ هزار تن سهمیه صادرات دریافت کردیم.

وی ادامه می‌دهد: مقداری از محصولات سیب‌زمینی ذخیره شده در انبارهای سنتی از کیفیت خوراک انسان خارج شده بود که در سازمان تعاون روستایی استان پیگیری کردیم و اکنون برای کارخانجات تهیه خوراک دام خریداری می‌شود که امید می‌رود مشکلی به وجود نیاید.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه می‌کند: برای سیب‌زمینی ذخیره شده در انبارهای صنعتی مجوز صادرات ۱۰ هزار تن دریافت کردیم که به کشورهای عربی، عمان و افغانستان صادرات می‌شود.

قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی مزید بر علت شده است

محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی یکی از مشکلات حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده وزارت نیرو قول داده تا قطعی برق کمتر شود که کشاورزی آسیب نبیند.

به گزارش سرمایه گستران، طبق ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۱۳۹۰، قطع برق چاه‌های کشاورزی ممنوع است در حالی که وزارت نیرو برنامه قطعی پنج ساعته چاه‌های کشاورزی در یک شبانه‌روز را از ابتدای خرداد اجرا کرده است که آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می‌کند. امید است با کاهش مدت زمان قطع برق چاه‌ها حمایت مسئولان از بخش کشاورزی بیش از پیش باشد تا شاهد خودکفایی استان در تولید محصولات باشیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا