اخبار استان ها

کرمانشاه آماده میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی_مذهبی جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمانشاه، همه ساله و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و چهلمین روز شهادت امام حسین (ع)، عاشقان و شیفتگان آن حضرت با حضور در کربلای معلی به سوگواری و عزاداری می‌پردازند و دو هفته مانده به روز اربعین رهسپار سفر عشق می‌شوند تا غبار از جان بشویند و چشم‌هایشان را به دیدار مولا و مقتدای خود روشن کنند.

در این میان مرزهای مهران در استان ایلام، مرز خسروی در استان کرمانشاه، شلمچه و چذابه در خوزستان و مرزهای کردستان و آذربایجان غربی وظیفه میزبانی از زائران عتبات عالیات و کربلای معلی را دارند، وظیفه‌ای که مسئولان هرکدام از استان‌های یاد شده تلاش می‌کنند تا به نحو احسن آن را به سرانجام برسانند و به شکل شایسته‌ای از زائران استقبال کنند.

در میان مرزهای یاد شده، خسروی اما حکایت دیگری دارد، قدیمی‌ترین محل تردد زائران حضرت حسین (ع) در کشورمان پس از سال‌ها بسته شدن به روی زوار، چند سالی است به روی آن‌ها گشوده شده است و هر ساله نیز با تقویت زیرساخت‌ها شرایط بهتری برای میهمانانش فراهم می‌کند.

نزدیک‌ترین مرز جمهوری اسلامی به کربلای معلی روزها است که در تاب و تب پذیرایی از زائران اربعین است و آنگونه که مسئولان کشوری و استانی پس از بازدید از آن عنوان می‌کنند، در شرایط بسیار خوبی برای میزبانی از زوار کربلا است.

آمادگی مرز خسروی برای پذیرایی از زائران اربعین

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه که به تازگی به صورت میدانی از پایانه مرزی خسروی بازدید داشته است، به خبرنگار سرمایه گستران اظهار می‌کند: شرایط زیرساخت‌ها در مرز خسروی آماده است و همه همکاران و دست‌اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی مذهبی برای ارائه خدمات به زائران در آمادگی کامل به سر می‌برند.

وی گام آخر در اجرای خدمت‌رسانی به زائران را جانمایی و استقرار موکب‌ها در طول مسیر خسروی به مرز عنوان می‌کند و می‌افزاید: امسال یکی از اقدامات دیگری که در ادامه مسیر انجام خواهیم داد گسترش سایبان‌های موقت است که سال گذشته و امسال در درون پایانه پایانه سایبان ثابت مستقر شدند.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: قبل از ورود به پایانه نیز دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط مشغول فعالیت هستند و سایبان‌های موقت در طول مسیر نیز برای راحتی و رفاه حال هرچه بیشتر زائران ایجاد می‌شود.

صحرایی ادامه می‌دهد: امسال تلاش کرده‌ایم که سایبان‌های موقت در جلوی موکب‌ها و بلوار اصلی خسروی مستقر شود تا بتوانیم کمک بیشتری به تردد آسان‌تر زائران داشته باشیم.

وی درخصوص حل مشکلات ترافیکی محورهای مواصلاتی، می‌گوید: سال گذشته به دلیل ورود خودروهای شخصی به پایانه شاهد مشکلات ترافیکی بودیم، اما امسال محدودیتی برای صاحبان خودرو در ورود به پایانه ایجاد شده ایست و خودروهای شخصی در پارکینگ‌های در نظر گرفته شده، مستقر خواهند شد.

کرمانشاه آماده میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی_مذهبی جهان اسلام 1

افزایش همکاری مسئولان عراقی با جمهوری اسلامی برای اعزام زائران ایرانی

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز در حاشیه بازدید از پایانه مرزی خسروی، تاکید می‌کند: دستگاه‌های اجرایی و مسئولان کشور از همان سال گذشته دست به کار شدند و تلاش کردند تا با رفع نواقص شناسایی شده، شرایط بهتری را برای مراسم اربعین سال جاری فراهم کنند.

وی اضافه می‌کند: در این میان دولت و مسئولان سیاسی و نظامی کشور عراق نیز تاکنون همکاری بسیار خوبی با مسئولان کشورمان برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین ۱۴۰۳ داشته‌اند و امیدواریم این هماهنگی و همکاری همچنان تا پایان مراسم و مأموریت ادامه داشته باشد.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به بازدید خود از پایانه مرزی خسروی، خاطرنشان می‌کند: وضعیت این پایانه مطلوب و شرایط بهتری نسبت به سال گذشته مهیا شده است، از این رو به زائران پیشنهاد می‌کنیم با توجه به گرمای هوا و بهتر بودن وضعیت دمایی در پایانه خسروی، این مرز را برای سفر معنوی خود و زیارت عتبات عالیات انتخاب کنند.

سردار رادان با تاکید بر آمادگی ۱۰۰ درصدی پلیس برای خدمات‌رسانی شبانه‌روزی به زائران، تصریح می‌کند: لازم است همه فرماندهان، معاونان و مسئولان انتظامی در کنار دیگر همکاران انتظامی و مرزبانی تلاش خود را برای رفع مشکلات زوار به کار بگیرند تا آن‌ها با خاطره‌ای خوب به این سفر معنوی مشرف شوند.

کرمانشاه آماده میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی_مذهبی جهان اسلام 2

صدور بیش از یک میلیون گذرنامه برای زائران اربعین

سردار محمد شرفی، رئیس قرارگاه اربعین فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی نیز در حاشیه بازدید از پایانه مرزی خسروی از صدور بیش از یک میلیون گذرنامه برای زائران اربعین تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: پلیس سه نوع گذرنامه برای زائران تهیه می‌کند که علاوه بر گذرنامه عادی و ملی، امسال نیز همچون سال گذشته با هماهنگی کشور عراق، گذرنامه زیارتی نیز صادر می‌شود و در اختیار زوار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به حصارکشی، روشنایی و تجهیز پارکینگ‌ها برای افزایش ایمنی خودروی زائران، تصریح می‌کند: به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توصیه می‌کنم با عنایت به پیش‌بینی‌های لازم و افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها با خودروی شخصی به مرزها مراجعه و خودروی خود را در پارکینگ‌های پیش‌بینی شده پارک کنند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با بیان اینکه به منظور تسهیل‌گری با ایجاد پنجره واحد گذرنامه‌ای به دنبال کاهش میزان ایستایی زائران به کمتر از پنج ثانیه در مرزهای شش گانه هستیم، اظهار می‌کند: با همکاری کشور عراق تمام اطلاعات گذرنامه‌ای در اختیار کشور مقابل قرار می‌گیرد و زائران پس از تأیید هویتشان می‌توانند در کمتر از پنج ثانیه وارد کشور عراق شوند.

سردار شرفی با اشاره به امکانات خوب مرز خسروی، خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد می‌کنیم زائران با توجه به ازدحام جمعیت، دیگر مرزها از جمله مرز خسروی را برای سفر خود انتخاب کنند چراکه از همه امکانات و ظرفیت‌های لازم برخوردار است و مسئولان کرمانشاه از مدت‌ها قبل شرایط تردد آسان زائران را فراهم کرده‌اند.

کرمانشاه آماده میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی_مذهبی جهان اسلام 3

گذرنامه زائران اربعین ۷۲ ساعته به دست آن‌ها می‌رسد

سردار مهدی حاجیان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام شده برای صدور گذرنامه اربعین تاکید می‌کند: گذرنامه زائران اربعین پس از تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت برای شرکت در این مراسم معنوی و سفر به عتبات عالیات به دست آن‌ها خواهد رسید.

وی با اشاره به آمادگی کامل پلیس برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی (ع)، اظهار می‌کند: زائران اربعین از چند طریق امکان دریافت گذرنامه برای سفر به کربلای معلی را دارند که آسان‌ترین آن اقدام از طریق اپلیکیشن «پلیس من» است و شهروندان از طریق فضای مجازی با ورود به اپلیکیشن پلیس من نسبت به ثبت‌نام خود و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام کنند؛ حدود ۷۲ ساعت پس از آن گذرنامه خود را در منزل تحویل خواهند گرفت.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: زائران می‌توانند با مراجعه به پلیس به اضافه ۱۰ نسبت به ثبت‌نام و تحویل مدارک اقدام و پس از تأیید پلیس گذرنامه آن‌ها ظرف مدت سه روز صادر می‌شود.

سردار حاجیان از تشکیل پاسگاه‌های فرماندهی در طول مسیر تردد زائران اربعین حسینی در جغرافیای کرمانشاه در راستای خدمات‌دهی بهتر به زائران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: این پاسگاه‌ها در ۹ نقطه از مسیر محل تردد زائران اربعین شامل شهرستان‌های کنگاور، سنقر و کلیایی، صحنه، هرسین، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، دالاهو و گیلانغرب و سرپل ذهاب ایجاد می‌شود.

وی هدف از تشکیل پاسگاه‌های فرماندهی را خدمات‌دهی هرچه بهتر و منظم‌تر به زائران اربعین به صورت شبانه‌روزی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی دیگر از وظایفی که بر عهده پاسگاه‌های فرماندهی گذاشته شده است، روان‌سازی مسیرهای محل تردد زائران و ارائه گزارش دقیق به آن‌ها در خصوص وضعیت جاده‌ها و راه‌ها است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به فعال بودن ۵۸ گیت در پایانه مرزی خسروی، از آمادگی افزایش آن‌ها به ۱۰۰ گیت برای تسهیل در عبور و مرور زائران خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال مدت زمان توقف زائران در این گیت ها به کمتر از پنج ثانیه خواهد رسید.

کرمانشاه آماده میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی_مذهبی جهان اسلام 4

مشمولان متولد ۱۳۸۴ و قبل از آن برای خروج از کشور ملزم به دریافت مجوز هستند

مسعود همتی، معاون وظیفه عمومی انتظامی استان کرمانشاه از الزام دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان متولد ۱۳۸۴ و قبل از آن خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: در غیر این صورت اجازه خروج به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: دریافت مجوز خروج از کشور جهت زیارت عتبات عالیات در ایام محرم و صفر برای مشمولان غیر غایب متولد سال ۱۳۸۴ و قبل از آن الزامی بوده و صرفاً برای بازه زمانی هفدهم تیر تا چهاردهم شهریور، صدور مجوز خروج از کشور بدون وثیقه خواهد بود.

معاون نظام وظیفه انتظامی استان کرمانشاه اضافه می‌کند: این دسته از مشمولان باید قبل از مراجعه به پایانه‌های مرزی با مراجعه به سامانه sakha.epolice.ir نسبت به اخذ مجوز خروج از کشور بدون پرداخت وثیقه اقدام کنند.

همتی از مشمولان غایب و آن‌ها که وضعیت خدمت‌شان مشخص نیست خواست که به مرزها برای خروج از کشور مراجعه نکنند، چراکه تحت هیچ شرایطی اجازه خروج به آن‌ها داده نمی‌شود.

زائران برای شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کنند

سعید کریمی‌خو، مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه می‌گوید: زائران برای شرکت در مراسم پیاده‌روی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و بدون بیمه و گذرنامه برای شرکت در این مراسم معنوی به مرزها مراجعه نکنند.

وی اظهار می‌کند: ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از طریق سامانه «سماح» و از ابتدای ماه محرم آغاز شده است و تا روز اربعین ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از کرمانشاه در سامانه سماح برای حضور در پیاده‌روی اربعین، خاطرنشان می‌کند: زائران باید در این سامانه پوشش بیمه‌ای خود را در قالب یکی از سه بسته قیمتی از جمله ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی انتخاب کنند که با پرداخت این مبالغ در صورت خسارت حوادث احتمالی در طول سفر پیاده‌روی اربعین می‌توانند از بیمه استفاده کنند.

کریمی‌خو با اشاره به آغاز فروش غیرحضوری ارز اربعین از سکوهای اینترنتی، تاکید می‌کند: طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین برای دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها به سمت عراق، ثبت‌نام در سامانه سماح الزامی است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا