اخبار استان ها

کرمان پایلوت شهر دوستدار سالمند شد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمان، علیرضا وحیدزاده در جمع خبرنگاران با دعوت از سالمندان برای استفاده از خدمات مراکز مراقبت و نگهداری روزانه، اظهار کرد: بسیاری از مراکز روزانه خدمات سالمندی در جامعه خالی هستند و کسی به آن‌ها مراجعه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عمده نگرانی ما در ارتباط با سالمندان رها شده، مجهول‌الهویه و کسانی است که با وجود نگهداری در منزل خدمات مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند، افزود: خانواده‌ها و سالمندان نمی‌دانند برای اینکه سالمندی سالمی داشته باشند چه کارهایی را باید انجام بدهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: نگرانی بهزیستی در ارتباط با خانواده‌هایی است که فرصت نمی‌کنند به سالمندانشان سر بزنند؛ لذا ما به دنبال تغییر نگرش برای حرکت خانواده‌ها به سویی هستیم که سالمندان آنان بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کرمان به عنوان پایلوت طرح شهر دوستدار سالمند در کشور انتخاب شده است، از همه دستگاه‌ها خواست اهتمام داشته و با بهزیستی همکاری کنند و گفت: شهر دوستدار سالمند شهری است که به تناسب خدماتی که برای آحاد جامعه دارد، برای حضور مؤثر سالمند در نظام اجتماعی هم تسهیل‌گری می‌کند.

وحیدزاده با تأکید بر اینکه باید به سمت شهرهایی حرکت کنیم که کمترین موانع را برای حضور اجتماعی سالمندان داشته و شهرها دوستدار سالمند باشند، ادامه داد: نظام اجتماعی ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و شاید یک دهه دیگر به سمت سالخوردگی حرکت کند؛ اما هیچ مطالبه‌گری برای خدمات جدید در این مقطع احساس نمی‌کنیم.

وی از ایجاد دو خانه جدید سالمندان در استان خبر داد و با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موردنیاز سالمندان تغییراتی نداشته است، نحوه ورود دستگاه‌ها به پدیده سالمندی را کُند ارزیابی کرد و گفت: بهزیستی در پدیده سالمندی نمی‌تواند به‌تنهایی اقدامی را پیش ببرد و در بهترین حالت می‌تواند اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی انجام دهد؛ لذا هر کدام از دستگاه‌ها باید به تناسب ظرفیت‌ها در این مقوله ورود کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وجود شش مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان در استان، گفت: به ما الزام شده این مراکز به خانه‌های حمایتی و کوچک تبدیل شوند و نیازمند سازوکارهایی هستیم که در آینده افرادی در خانه‌ها از سالمندان پرستاری کنند.

وی بیان کرد: بین ۱۰ تا ۱۱ درصد از جمعیت استان به سمت سالمندی حرکت کرده است و حتی برای این حجم جمعیت نیاز به ایجاد زیرساخت در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد: باید در تمامی شهرستان‌های استان مراکز ارائه خدمات به سالمندان در قالب مراکز خدمات روزانه، تیم‌های سیار و شبانه روزی ایجاد کنیم.

وحیدزاده در پایان به وجود بیش از ۹ بنیاد فرزانگان در استان، خاطرنشان کرد: از این تعداد، سه بنیاد در کرمان و شش بنیاد در شهرستان‌های استان است که باید در تمامی شهرستان‌ها بنیادهای فرزانگان برپا شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا