حوادث پلیسشهر و جامعه

کشف ۴ هزار و ۶۲۸ لیتر محلول بهداشتی در اصفهان وسایر حوادث پلیسی در ۲۴ساعت گذشته در استان اصفهان

سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مبارزه با محتکران لوازم بهداشتی و ضد عفونی کننده بازرسی از چندین محل مشکوک اجرایی شد.
وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی با اشراف اطلاعاتی بالایی که داشتند مطلع شدند فردی در منزل خود اقدام به دپوی محلول های بهداشتی کرده که وارد عمل شدند.
سرهنگ اسماعیلی بیان داشت: پس از بازرسی از منزل مذکور ۳۹ کارتن ۲۵ لیتری ویتامین B3 ، ۹ گالن ۲۵ لیتری استامینوفن ، ۱۴۰ لیتر کلودیون ، ۶۱۲ لیتر کلودیون ، ۴ بشکه ۲۲۰ لیتری الکل ، ۱۱ بشکه ۲۰ لیتری الکل ، ۲۰ بشکه ۲۰ لیتری گلیسرین ، ۶ بشکه ۲۰ لیتری آب مقطر ، ۴ بشکه ۶۵ لیتری الکل ،۲۲ بشکه ۳۰ لیتری و۳۴ ظرف ۴ لیتری آب اکسیژنه کشف شد.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در مجموع ۴ هزار و ۶۲۸ لیتر انواع محلول بهداشتی و ضد عفونی کنند کشف شده است، بیان داشت: در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.
رئیس پلیس امنیت عمومی اصفهان تاکید کرد: نیروی انتظامی با محتکران اقلام بهداشتی و افرادی که برای منفعت و سود بیشتر خود، سلامت جامعه را به خطر می اندازند برخورد قاطع و قانونی می کند.
** هشدار پلیس فتا در خصوص سایت ها و اپلیکیشن های جعلی تست کرونا
گروه استان ها-اصفهان- رئیس پلیس فتای استان با تاکید بر اینکه تنها سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تأییدیه داشته باشد، قابل اطمینان است، گفت:‌ شهروندان باید توجه داشته باشند که برای تست کرونا در فضای مجازی هیچ نیازی به پرداخت پول حتی به میزان اندک وجود ندارد.
سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : به دنبال نگرانی شهروندان از شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از شهروندان به دنبال راهکارهایی هستند تا بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند در این میان نیز برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای تشخیص اولیه این بیماری ایجاد شده که بیشتر با هدف کاهش وسواس و موج نگرانی بی‌مورد از ابتلا به کرونا فعالیت می‌کند.
وی عنوان داشت: در این میان ممکن است برخی از افراد سودجو نیز بخواهند از طریق طراحی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این چنینی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان یا سوءاستفاده از اطلاعات شخصی آنان کنند که در همین راستا لازم است یکسری نکات و مسائل ایمنی از سوی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه تنها سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تأییدیه داشته باشد، قابل اطمینان است، خاطرنشان کرد:‌ شهروندان باید توجه داشته باشند که برای تست کرونا در فضای مجازی هیچ نیازی به پرداخت پول حتی به میزان اندک وجود ندارد و چنین سایت‌ها و نرم‌افزارهایی حتما با هدف سوءاستفاده ایجاد شده است، لذا نباید به آن اعتماد کنند.
سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: خبرهای مربوط به کروناویروس را از مراجع معتبر دریافت کنند، همچنین هنگام دریافت نرم‌افزارها توجه داشته باشند که به هیچ عنوان به فایل‌های ناشناس در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مراجعه نکنند؛ چرا که ممکن است فایل مذکور بدافزار بوده و به تلفن همراه آسیب بزند.
رئیس پلیس فتای اصفهان تاکید کرد: همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از این نرم‌افزارها قصد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران را داشته باشند، از این رو شهروندان به هیچ عنوان نباید اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در این فضا بارگذاری کنند.
** لغو جلسات شورای پزشکی در معاونت وظیفه عمومی پلیس اصفهان
گروه استان ها _ اصفهان _ معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان از لغو جلسات شورای پزشکی مشمولان تا اطلاع ثانوی به منظور پشگیری از شیوع بیماری کرونا خبر داد.
سرهنگ” مهرداد پناه پوریان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی مراجعان ، تمامی جلسات شورای پزشکی مشمولان در معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تا اطلاع ثانوی لغو و ارائه خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود و تنها در صورت نیاز از طریق پیامک به مشمولان فراخوان داده می شود تا به این معاونت مراجعه کنند.
وی همچنین از تعویق دوماهه اعزام مشمولان به خدمت مقدس سربازی خبر داد و افزود: برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس، تاریخ اعزام مشمولان که ۱۵ اسفند ماه ۹۸ بود به اول اردیبهشت ماه سال ۹۹ تغییر یافت.
این مقام انتظامی بیان کرد: البته این تعویق دوماهه شامل حال افرادی می شود که به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و دفترچه آماده اعزام به خدمت را دریافت کرده باشند و کسانی که به موقع خودشان را معرفی نکنند این افراد جزو مشمولان غایب محسوب خواهند شد.
وی افزود: توصیه ما این است که هر چه زودتر مشمولان برای معرفی خود به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و دفترچه آماده اعزام به خدمت خود را دریافت کنند ضمن اینکه آن دسته از افرادی هم که از نظر بیماری، کفالت و یا سایر موارد برای آن ها معافیت تعلق می گیرد نیز باید به پلیس+۱۰ مراجعه و نسبت به معرفی خود اقدام کنند.
سرهنگ پناه پوریان گفت: اگر مشمولی خدای ناکرده در این مدت به بیماری کرونا مبتلا شود تا زمانی که وضعیت وی به حالت عادی برگردد و بهبودی کامل را حاصل کند برای وی معافیت پزشکی موقت صادر می شود.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطر نشان کرد : مشمولانی که غیبت دارند و تا کنون نسبت به معرفی خود اقدامی نکردند، غیبت آن ها مانع رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی آن ها نمی شود و اگر چنانچه بیماری خاصی دارند و براساس آن واجد شرایط دریافت معافیت پزشکی می شوند می بایست به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.
** تصادف کامیون و عابر پیاده در اصفهان
گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از تصادف کامیون با عابر پیاده و فوت عابر ۱۹ ساله خبر داد.
سرهنگ “محمدرضا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی اعلام یک مورد تصادف فوتی در بزرگراه شهید “آقا بابایی” ، بلافاصله ماموران گشت تصادفات رانندگی به محل اعزام شدند.
وی افزود: در این حادثه یک کامیون با عابری ۱۹ ساله تصادف کرده بود که متاسفانه عابر جان خود را از دست داد.
این مقام انتظامی بیان داشت: علت وقووع این حادثه رانندگی بی احتیاطی عابر پیاده و ورود ناگهانی به بزرگراه اعلام شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان خاطر نشان کرد: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پرهیز از عجله و شتاب نقش بسزایی در کاهش تصادفات رانندگی دارد.
** کشف ۴۲ قوطی ژل ضد عفونی در فلاورجان
گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان از کشف ۴۲ قوطی ژل ضد عفونی کننده خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “حسن نیکبخت” با اعلام این خبر اظهار داشت : در پی دریافت خبری مبنی بر تهیه و فروش داروهای دست ساز غیر مجاز توسط فردی ماموران پلیس امنیت عمومی وارد عمل شدند.
وی افزود: پس از هماهنگی های لازم از منزل مورد نظر ۴۲ قوطی ژل ضد عفونی کننده ، ۸ کرم دست ساز، ۴۷ قوطی خالی ژل ، یک بطری یک لیتری مایع گلیسیرین و ۱۰ کیلو پودر صابون غیر مجاز کشف شد.
سرهنگ نیکبخت بیان داشت: در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شد.
فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان از شهروندان خواست، هر گونه اخبار و موضوع مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.
** توقیف زانتیا با ۱۷۸ کیلو حشیش در اصفهان
گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۱۷۸ کیلو و ۶۰۰ گرم حشیش در بازرسی از یک سواری زانتیا خبر داد.

سرهنگ “غلامحسین صفری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران مبارزه با مواد مخدر اصفهان در پی کسب خبری مبنی بر اینکه سوداگران مرگ در حال انتقال محموله ای از مواد افیونی از شرق کشور به مقصد اصفهان هستند بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.
وی افزود: در این رابطه سواری ۴۰۵ که راه پاکن خودرو حامل مواد بود و یک دستگاه زانتیا که محموله را حمل می کرد شناسایی و توقیف شدند.
این مقام انتظامی بیان داشت: در بازرسی از سواری زانتیا ۱۷۸ کیلو و ۶۰۰ گرم حشیش که در صندوق عقب و زیر صندلی های خودرو جاساز شده بود کشف شد.
سرهنگ صفری اظهار داشت: در این رابطه ۲ سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان تاکید کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.
** کشف لوازم بهداشتی احتکاری ۲۰ میلیاردی در اصفهان
گروه استان ها – اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از کشف محموله بزرگ لوازم بهداشتی احتکار شده به ارزش ۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در عملیات ویژه و ضربتی ماموران این فرماندهی خبر داد.
سرهنگ “محمدرضا خدادوست” در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگار پایگاه خبری پلیس،گفت: در راستای مبارزه با اخلالگران اقتصادی و شناسایی محتکران کالاهای اساسی مردم، ماموران کلانتری ۲۰ فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان با انجام یک سری کارهای اطلاعاتی، موفق به شناسایی محل دپو و احتکار محموله سنگینی از لوازم بهداشتی شدند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، از انبار کالاهای احتکار شده بازرسی بعمل آورده که در نتیجه این عملیات اقلام بهداشتی شامل ۲ هزار کپسول ، ۲ هزار و۵۰۰ قرص تقویتی،یک هزار و ۵۰۰ شیشه شربت، ۸۵۲ آمپول، ۴۶۰ عدد ژل بهداشتی، ۱۱۷ عدد مواد شوینده ۲۰ لیتری، ۲۰ گالن ۲۰ لیتری و تعداد ۲ هزار و ۱۰۰بطری یک لیتری مایع ضد عفونی کننده کشف شد.
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان بیان داشت: با حضور کارشناس اداره بهداشت و همچنین کارشناس معاونت غذا و داروی استان اصفهان در محل مشخص شد علاوه بر اینکه ژل ها و مواد شوینده های مکشوفه غیر مجاز و غیر بهداشتی هستند، محیط نگهداری داروها نیز نامناسب و داروهای مذکور با توجه به انتشار ویروس کرونا می بایست درچرخه استفاده مردم قرار می گرفته که متاسفانه با شرایط بسیار نامطلوب احتکار شده اند.
این مقام انتظامی با اشار به دستگیری ۳ محتکر و تحویل آن ها به مراجع قانونی، اظهار داشت: ارزش ریالی کالاهای کشف شده توسط کارشناسان مربوطه۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.
سرهنگ “خدادوست” افزود: با توجه به همکاری یکی از داروخانه های سطح شهر با این باند محتکر و مشارکت در اعمال مجرمانه با حضور اداره اماکن عمومی و با حکم مقام قضائی نسبت به پلمپ آن اقدام شد.
** توقیف یک تُن مرغ گرم غیر بهداشتی در “تیران و کرون”
گروه استان ها- اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون از توقیف یک دستگاه وانت که به صورت غیر بهداشتی اقدام به حمل یک تن مرغ گرم کرده بود خبر داد.
سرهنگ “علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: واحد گشت انتظامی فرماندهی انتظامی شهرستان تیران و کرون با همکاری ماموران شبکه بهداشت، یک دستگاه وانت که حامل بار مرغ بود را متوقف کردند.
وی افزود: در این عملیات مقدار یک تُن مرغ گرم که بدون رعایت موارد بهداشتی و در فضای باز در حال انتقال به یکی از فروشگاه ها جهت عرضه به مردم بودند کشف شد.
این مقام انتظامی با بیان اینکه خودرو توقیف و راننده آن نیز همراه با پرونده قضایی به مراجع قضائی معرفی شد گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا و سلامت شهروندان و عدم جابه جایی مواد غذایی غیر بهداشتی و آلوده طرح ویژه ای با همکاری تیم های شبکه بهداشت شهرستان اجرا می شود و از شهروندان نیز می خواهیم هرنوع موارد مشابه و عدم رعایت موارد بهداشتی از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.
** دستگیری عامل انتشار تصاویر و ویدئوهای جعلی پیرامون بیماری کرونا در فضای مجازی
گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر گفت : فردی که اقدام به انتشار تصاویر و ویدئوهای جعلی پیرامون گسترش بیماری کرونا در شهرستان کرده بود در عملیات کارشناسان پلیس فتای این فرماندهی شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در این باره گفت: کارشناسان پلیس فتای فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر با پایش و رصد فضای مجازی، با انتشار تصاویر و کلیپ های غیر واقعی و مطالب جعلی در خصوص گسترش ویروس کرونا روبرو شده و و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی ادامه داد:کارشناسان این پلیس پس از انجام یک سری اقدامات خاص علمی و تخصصی موفق شدند عامل اصلی پخش این شایعات که یک نوجوان ۱۸ ساله بود را شناسایی و در یک عملیات ویژه با هماهنگی مقام قضائی دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر با بیان اینکه متهم در تحقیقات پلیس به بزه انتسابی اعتراف کرده است اظهار داشت: این فرد با انتشار اخبار کذب موجب تشویش خاطر شهروندان در شهرستان خمینی شهر شده بود که پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.
فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر با هشدار به کسانی که اقدام به انتشار و باز نشر تصاویر، ویدئو و مطالب جعلی در فضای مجازی کرده و با این کار باعث تشویش و نگرانی در بین مردم می شوند افزود: از عموم مردم می خواهیم مطالب مربوط به شیوع بیماری کرونا را از رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر پیگیری کرده و از بازنشر مطالب غیر رسمی که در فضای مجازی منتشر می شوند خودداری کنند.
سرهنگ “جعفری نژاد” با بیان اینکه انتشار چنین شایعاتی در فضای مجازی برابر قانون، جرم و مرتکبین قابل مجازات هستند، افزود: مردم می‌توانند در صورت برخورد با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی اعلام کنند.
** توضیحات معاون بهداد پلیس اصفهان در خصوص مهمترین راه های پشگیری از بیماری کرونا
گروه استان ها _ اصفهان _ معاون بهداشت، درمان و امداد فرماندهی انتظامی استان، به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و شکسته شدن زنجیره انتقال آن توصیه های مهمی را بیان کرد.
سرهنگ دکتر” حسن عموعلی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: کرونا ویروس از خانواده بزرگ ویروسی هستند که مسئول تقریباً یک چهارم موارد سرماخوردگی هستند و معمولاً بر دستگاه تنفسی و سیستم ریوی پستانداران از جمله انسان تاثیرگذار است.
وی افزود: کرونا ویروس جدید ، خطرناکتر است چون علایم شدیدتری دارد، ناشناخته است و براساس اعلام دانشمندان جهش یافته است و در علایم شدید تر شامل ذات الریه ریوی و نارسایی کلیوی و در نهایت به مرگ منتهی می شود.
سرهنگ عموعلی، با بیان اینکه کرونا ویروس جدید یک ویروس نو ترکیب است اظهار داشت: ۲ علامت شاخص آن هم سرفه های خشک و تب بالای ۳۸ درجه است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند با علایم خفیف خودشان خود به خود خوب می شوند اظهار داشت: مردم در صورت مواجهه با سرفه های خشک ممتد و تب بالای ۳۸ درجه که علی رغم استفاده از مُسکن ها و تب بُرها خوب نشده باشند بایستی به مراکز درمانی مراجعه کرده و هیچگونه نگرانی نداشته باشند.
معاون بهداشت، درمان و امداد فرماندهی انتظامی استان اصفهان بهترین پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را قرنطینه خانگی عنوان کرد و اظهار داشت: باید زنجیره انتقال ویروس کرنا شکسته شود و بهترین کار در این ایام هم این است که مردم تا آنجا که می توانند در خانه بمانند و قرنطینه خانگی را برای خود ایجاد کنند.
وی افزود: در این ایام از دست دادن و روبوسی کردن به جد خودداری شود.در حال حاضر سلامت جامعه اهمیت دارد. به هیچ عنوان در مکان های شلوغ مثل بازارها، پاساژ ها و مراکز خرید حاضر نشوند. خریدهای خود را به صورت عمده ای با رعایت مسایل بهداشتی و استفاده از دستکش انجام دهند. به هیچ عنوان اسکناس رد و بدل نکنند و از کارت های اعتباری برای خرید بکارگیری نمایند چون یکی از راه های انتقال بیماری اسکناس ها هستند.
این مقام انتظامی ادامه داد: به مردم توصیه می کنیم اگر ضرورت ندارد به هیچ عنوان به بانک ها مراجعه نکنند. اگر علایم سرماخوردگی دارند با استفاده از مُسکن ها، تب بُرها، دم نوش های گرم و چای سبز برای اینکه گلو خشک نشود خودشان را درمان کنند.
دکتر عمو علی، با بیان اینکه استفاده از بخور گرم برای افرادی که سرما خورده اند به هیچ عنوان در این ایام توصیه نمی شود اضافه کرد: تجربه دانشمندان چینی نشان می دهد که استفاده از مایعات گرم باعث می شود اگر این ویروس وارد بدن شده باشد از این طریق دفع و خنثی شود.
معاون بهداشت، درمان و امداد پلیس اصفهان تصریح کرد: اگر کسی تب بالای ۳۸ درجه داشت و علی رغم استفاده از مُسکن ها و تب بُرها خوب نشد و همچنین تنگی نفس پیدا کرد می بایست با شماره تلفن ۱۱۵ تماس بگیرد تا از طریق اوژانس به مراکز تشخیص و درمان کرونا ارجاع داده شود.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که در فصل زمستان و اوایل بهار بیماری های عفونتی و ویروس های سرماخوردگی شایع می شود این است که تراکم در محیط های سربسته زیاد است. این روزها به علت کاهش دما و سرما پنجره ها بسته است و می طلبد که مردم در روز پنجره های خانه را تا آنجا که می شود باز کنند تا تبادل و تهویه هوا در درون خانه انجام شود.
دکتر عمو علی، با بیان اینکه کودکان، سالمندان ، زنان باردار و افراد دارای بیماری زمینه ای و سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض بیماری کرونا ویروس هستند اظهار داشت: بهترین پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از کد ۲۰۲۰ یعنی هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه شستن دست ها است.
وی عنوان کرد: به مردم توصیه می کنیم از رفتن به محیط های پرجمعیت و پر تردد خودداری کنند و اگر هم مجبورند به این مکان ها بروند از ماسک و دستکش استفاده کنند اما باید اذعان کنم که به هیچ عنوان در حالت عادی استفاده از ماسک اثرگذار نیست چون این ویروس به عنوان ذرات معلق در هوا وجود ندارد بلکه از طریق فرد ناقل بر روی سطوح می نشیند.
وی بیان کرد: افرادی که کارمند هستند و مجبورند در این ایام در ادارات کار کنند قبل از اینکه وارد خانه شوند در محوطه خارج از محوطه اتاق های داخلی لباس های خود را درآورده، دست های خود را شسته و بعد وارد محیط اتاق های منزل شوند.
دکتر عمو علی با بیان اینکه در خصوص نحوه خرید کردن مردم اظهار داشت: اولاً توصیه می کنم یک نفر از افراد خانواده خرید را انجام دهد یا اینکه اگر داخل آپارتمان هستند چند خانواده یک نفر را مسئول خرید کنند و چیزهای ضروری را هم خرید کنند. همچنین در این ایام از خرید شیرینی های محلی، مواد غذایی و آجیل های فله ای خودداری شود و در موقع خرید هم از دستکش و کارت بانکی استفاده کنند.
وی افزود: مردم بایستی میوه ها را هنگام آوردن به منزل از پلاستیک بیرون آورده، شسته و بعد داخل یخچال بگذارند و قبل از اینکه در یخچال را باز کنند دستشان را شستشو دهند. یکی از دغدغه های مردم در خصوص خرید از نانوائی ها است که در این زمینه هم در این ایام اگر می توانند از نان های صنعتی بسته بندی شده استفاده کنند .
دکتر عموعلی اضافه کرد: اگر از نانوائی ها خرید می کنند به هیچ عنوان از اسکناس استفاده نکنند، مطمئن باشند که نانوا مسایل بهداشتی را رعایت می کند، مستقیم هم نان را از دست نانوا بگیرند. اگر مسیر خرید سالم بود و باز هم نگرانی داشتند نان را داخل فریزر بگذارند و هنگام مصرف آن را داخل یک ماهیتابه یا هر ظرف دیگری قرار داده و گرم کنند چون تقریباً گرمای بالای ۳۰ تا ۴۰ درجه باعث کشته شدن ویروس می شود.
وی افزود: تخته گوشت یا چاقویی که برای بُرش گوشت خام استفاده می شود می بایست ضد عفونی شود، اگر پرنده خانگی دارند آن ها را به محوطه باز بیرون از خانه ببرند. افرادی که با حیوانات خانگی سرو کار دارند از روپوش، ماسک و دستکش استفاده کنند و بعد از اتمام کار پوشش های محافظتی خود را بلافاصله شستشو دهند. حد اقل روزی دو بار وسایل مربوط به محیط کار خود را ضد عفونی کنند.
معاون بهداشت، درمان و امداد پلیس اصفهان گفت: تا آنجایی که می شود مردم باید از سفرهای درونشهری و برونشهری خودداری کنند و اگر مجبور به استفاده از اتوبوس و مترو هستند از نزدیک شدن به افرادی که سُرفه می کنند پرهیز کنند. از دست زدن به چشم و دهان خودداری کنند. هنگام سُرفه یا عطسه جلوی دهان خود را با دستمال گرفته و دستمال را در سطل درب دار انداخته و به صور بهداشتی دفع کنند.
دکتر عمو علی، در خصوص ضد عفونی کردن منازل هم گفت: مردم می توانند از همان وایتکس خانگی برای سطوح مثل دیوارها یا کف زمین استفاده کنند برای این کار یک به پنج استفاده کنید یک لیوان ۲۰۰سی سی وایتکس را ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید این محلول برای ضد عفونی کردن سطوح مثل دیوارها و کف آشپزخانه مناسب است.
وی افزود: برای سطوح مُبل ، میزها و دستگیره درها یک به ۴۹ یعنی یک واحد وایتکس خانگی ۴۹ واحد آب به آن اضافه کنید. به هیچ عنوان وایتکس را داخل آب یا به صورت مستقیم استفاده نکنند. در هنگام استفاده از محلول ازماسک استفاده کنند. به هیچ عنوان وایتکس را با جوهر نمک مخلوط نکنید چون این کار بدترین اشتباه است و باعث بروز بیماری های تنفسی می شود به هیچ عنوان وایتکس با آب گرم استفاده نشود چرا که بخار می شود و سیستم تنفسی را مختل کرده و حتی باعث بیماری های بدخیم و سرطان می شود.
دکتر عمو علی تصریح کرد: به مردم توصیه می کنیم ازغذاهای کاملاً پخته شده استفاده کرده و از سرخ کردن تخم مرغ خودداری و آن را به صورت آب پز میل کنند چون ممکن است ویروس روی تخم مرغ نشسته باشد و آب پز کردن باعث از بین بردن آن می شود.
وی در پایان با قدردانی از زحمات جامعه پزشکی و پرستاران کشور که مجاهدانه برای حفظ سلامتی مردم تلاش می کنند گفت: در این ایام مثل دوران جنگ که مردم بیشتر به هم همدلی می کردند می طلبد که مردم بیشتر به فکر هم باشند. هم زمان با رعایت مسایل بهداشتی در راستای افزایش معنویات هم بکوشند و با توکل به پروردگار و توسل به ائمه اطهار و استفاده از ادعیه هایی که روایت شده دفع این بلا را از خداوند بخواهند و مطمئن باشند که اگر همه مردم دست به دست هم بدهیم این ویروس کرونا را شکست می دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا