اخبار استان ها

گام بلند استان فارس در توسعه آبزی پروری

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از فارس، یکی از برنامه‌های توسعه شیلات در فارس، آبزی‌پروری در گذر آب از مزارع کشاورزی است که می‌تواند فرصت تولید انواع ماهیان سردابی و گرمابی، خاویار و حتی زینتی را در استخرهای انفرادی و ذخیره کشاورزی ایجاد کند و علاوه بر افزایش بهره‌وری تولید بتواند جاذبه‌های گردشگری کشاورزی را ارتقا ببخشد.

فارس یکی از استان‌های غیرساحلی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، صنعت شیلات و پرورش آبزیان را در راستای توانمندسازی بهره‌برداران این صنعت و تولید بر اساس استانداردها و ارتقای سطح کیفی پرورش آبزیان که علاوه بر افزایش بهره‌وری زمینه‌ساز ایجاد زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده محصولات شیلاتی است، طی سالیان گذشته تاکنون توسعه داده است.

این امر تأثیر به‌سزایی به ویژه در روستاها و خودکفایی و تولید مازاد و همچنین حفظ منابع آبی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، امکان تولید محصولات سالم، درآمدزایی و سلامت عمومی جامعه در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این راستا یک مزیت نسبی و رقابتی محسوب می‌شود، از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت شیلات علاوه بر تکمیل حلقه‌های تولید و ایجاد زنجیره تولید و ارزش در شیلات، زمینه‌ساز افزایش حاشیه سود و درآمدزایی قابل اتکا و پایدار در این صنعت است.

فعالیت چهار کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان فارس

در ماه خرداد سال‌جاری بود که مجتبی دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تدوین از برنامه پنج ساله این سازمان در راستای افزایش بهره‌وری آب با توسعه آبزی‌پروری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی خبر داد و با تشریح برنامه پنج ساله توسعه آبزی‌پروری در استان فارس، اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعات استخرهای دارای ظرفیت مناسب برای اجرای طرح، ایجاد تشکل تعاونی در شهرستان‌ها، تخصیص اعتبار، سهمیه‌بندی ماهی‌ریزی در استخرها و پایش مستمر این واحدها از مواردی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی می‌گوید: صنایع تبدیلی حوزه شیلات نقش کلیدی در ایجاد ارزش افزوده و ثبات اقتصادی در تولید آبزیان دارد و فرآوری و تبدیل آبزیان به محصولات غذایی متنوع، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده موجب ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با ارائه یک آمار می‌افزاید: در استان فارس چهار کارخانه تولید خوراک آبزیان در شهرستان‌های بیضا، مرودشت و شهرک صنعتی شیراز با میزان تولید ۲۲ هزار و ۵۶۴ تن و اشتغال ۱۱۵ نفر فعال هستند.

دهقان‌پور می‌گوید: صنایع بسته‌بندی و عمل‌آوری ماهی و میگو، تولید کنسرو و پودر ماهی، تولید خوراک اختصاصی آبزیان و کارگاه ساخت تجهیزات آبزی‌پروری در بیش از ۱۸ واحد فعال این استان ظرفیت تولید بیش از ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول و ساخت ۵۰۰ کارگاه را دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: از این میزان تولید ۱۶ هزار و ۹۶۴ تن به مصرف داخلی می‌رسد و میزان پنج هزار و ۶۰۰ تن به خارج از کشور صادر می‌شود.

گام بلند استان فارس در توسعه آبزی پروری

صادرات خوراک آبزیان فارس به ۹ کشور خارجی

علی فلاحی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگویی در فارس اظهار می‌کند: میزان صادرات خوراک آبزیان در سال گذشته به میزان ۵۶۰۰ تن انواع خوراک آبزیان بوده است.

وی با بیان اینکه مقاصد صادراتی خوراک آبزیان کشورهای عراق، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، ترکیه، لبنان، امارات و آذربایجان بوده است، می‌افزاید: مهمترین ماهیان صادراتی شامل گوشت ماهی خاویاری و خاویاراست.

فلاحی در خصوص میزان تولید ماهی در استخرهای پرورش ماهی می‌افزاید: در سال گذشته بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۹۲ تن ماهی در سطح استان تولید شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمار نامه رسمی سال گذشته از سوی سازمان شیلات ایران شهرستان‌های برتر استان در سال ۱۴۰۱ در زمینه تولید ماهی سردابی قزل‌آلای رنگین کمان، شامل دو شهرستان سپیدان و اقلید بوده است که به ترتیب با ۵۳ و ۴۳ مزرعه و ۷/۴۳۵۳ و ۸/۲۱۱۵ تن تولید، دارای سهم ۳۲ و ۵/۱۵ درصد از کل تولید این گونه در استان هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطرنشان می‌کند: در زمینه تولید ماهیان گرمابی نیز سه شهرستان قیر و کارزین، جهرم و مرودشت با میزان تولید ۵۱۹، ۳۶۴ و ۳۲۵ تن حائز رتبه‌های اول تا سوم هستند.

فلاحی اضافه می‌کند: تعداد استخرهای پرورش ماهی در استان فارس هزار و ۶۸۸ باب است.

وی همچنین در خصوص میزان تولیدات طی سال‌های گذشته می‌گوید: میزان تولیدات آبزی پروری از ۱۳ هزار و ۶۸۳ تن در سال ۱۴۰۱ به چهارده هزار و ۱۹۲ تن در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

گام بلند استان فارس در توسعه آبزی پروری

به گزارش سرمایه گستران، با افزایش ظرفیت آبزی‌پروری در کشور و هم‌زمان با محدودیت تولیدات دام و طیور به لحاظ مشکلات تأمین علوفه و نهاده‌های تولید، تغییر اقلیم و بسیاری عوامل دیگر، توجه به صنعت خوراک آبزیان بیش از پیش برجسته شد و نه تنها بر تعداد کارخانجات خوراک آبزیان اضافه شد بلکه موج تغییر ساختار کارخانجات خوراک از تولید خوراک دام و طیور به آبزیان شدت گرفت. افزایش سهم شیلات و کاهش سهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی در صادرات و ارزش پنج برابری قیمت هر واحد آبزیان نسبت به صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ نشان دهنده رشد این صنعت در کشور است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا