اخبار استان ها

گونه‌های مختلف پرندگان عامل اصلی در کنترل جمعیت حشرات هستند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از کرمانشاه، محمدحسین فلاحتی امروز – پنجشنبه نوزدهم مهر – در جمع خبرنگاران با مروری بر وضعیت مهاجرت پرندگان، مجوز شکار و برخورد با مخلان محیط زیست خواهیم داشت.

رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی در ایران و به تبع آن در استان کرمانشاه هر ساله شاهد فرود پرندگان مهاجر در تالاب‌ها، سراب‌ها و کنار روخانه‌ها هستیم.

وی از میزبانی استان کرمانشاه از گونه‌های مختلفی پرندگان مهاجر همانند غاز، مرغابی، لک لک، حواصیل، بوتیمار و…، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز پرندگان مهاجر «حفاظت از حشرات، حفاظت از پرندگان» است که فرصتی برای افزایش آگاهی از اهمیت حشرات، آموزش و یادگیری است.

فلاحتی با بیان اینکه گونه‌های مختلف پرندگان عامل اصلی در کنترل جمعیت حشرات هستند، اضافه کرد: کبک تیهو، ماکیان‌سانان (مرغ، سیاه‌خروس، بوقلمون، کبک، بلدرچین، تیهو، طاووس و قرقاول …) و گنجشک‌سانان و همچنین ملخ‌ها در کنترل آفات مزارع مانند سن گندم و پرندگان شکاری در کنترل جمعیت موش‌ها نقش بسیار مهمی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به نقش پرندگان در احیای جنگل‌ها، خاطرنشان کرد: پرندگان از طریق خوردن دانه‌ها و پخش آن‌ها در جنگل‌ها در احیای درختان مانند زالزالک بنه آلبالویی وحشی و… و همچنین پرندگان شهدخوار در گرده‌پاشی و باروری گیاهان جنگلی نقش بسیار مهمی دارند.

رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: پرندگان برای طبیعت خیلی خاصیت دارند خیلی دارند، اما متأسفانه خواه‌ناخواه تعدادی مخلان محیط زیست داریم که با اسلحه اقدام به شکار پرندگان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در این راستا بسیار مهم است اگر دست به دست هم دهیم، مردم را از فواید و خاصیت‌های پرندگان برای طبیعت آگاه کنیم، می‌توانیم نقش مهمی در جلوگیری از شکار آن‌ها داشته باشیم.

فلاحتی افزود: مردم سازمان‌های مردم نهاد باید پای کار بیایند و به متخلفین تذکر بدهند تا میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه باشیم.

وی در توضیح برنامه در دست اقدام برای امن کردن محیط برای پرندگان، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست در تمامی شهرستان‌ها به صورت شبانه‌روزی تمامی تالاب‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌ها را رصد می‌کنند.

رئیس محیط زیست شهرستان کرمانشاه از مردم و طبیعت‌دوستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب به محیط زیست موارد را با سامانه ۱۵۴۰ در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی از نظارت بر بازار خرید فروش پرندگان نیز سخن گفت و افزود: بازار پرندگان به صورت ۲۴ ساعت رصد می‌شود، بعضی از پرنده‌ها مثل قناری قابل خرید و فروش است چون اگر رهاسازی شوند از بین می‌درد نمی‌توانند خود در طبیعت زندگی کنند، اما پرنده‌های شکاری بومی ایران قابل خرید و فروش نیستند و برخورد قانونی می‌شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا