گویی یک موشک سنگین در حوزه مالی شهرداری فرود آمده است/ ماجرای اتوبوس های اسکانیا و ضرر سنگین ناشی از عدم اجرای تعهد در سال ۹۵
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با تشکیل جلسه مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهار کرد: تاکیداتی که کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان در خصوص مباحث اتوبوسرانی داشته است، در جلسه هیئت مدیره هم مطرح شد و برای تامین هزینه ها در این عرصه با چالش زیادی روبرو هستیم.
وی با اشاره به اینکه روزهای سختی است و یک موشک سنگین در حوزه مالی شهرداری فرود آمده و کار را با مشکلات شدیدی روبرو کرده است، گفت: در پایان سال هزینه های شهرداری برای تسویه حساب های مربوط به مرخصی، پاداش، عیدی و … کارگران و کارمندان شهرداری دو سه برابر می شود اما به لحاظ اعتقادی که به حمل و نقل عمومی داریم این مسائل پیگیری می شود تا چاره ای اندیشیده شود.
عدم اجرای تعهد شهرداری در سال ۹۵، منجر به فسخ قرارداد شرکت اسکانیا شده بود!
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه برخی افراد در فضای مجازی موضوع خرید اتوبوس های جدید از سوی شهرداری را به انحراف کشاندند، گفت: شهرداری در سال ۹۵ قراردادی برای خرید اتوبوس های اسکانیا داشت اما نتواسته بود به تعهدات عمل کند و با توجه به اینکه پول به موقع پرداخت نشده بود، شرکت اسکانیا به دنبال فسخ قرارداد بود.
وی ادامه داد: در نهایت در دوره جدید با مدیران شرکت اسکانیا جلسات زیادی برگزار کردیم و شرکت اسکانیا قرار شد به بخشی از تعهدات عمل کند. در نتیجه این مذاکرات توانستیم ۵۰ اتوبوس بخریم اما قیمتی که شرکت اسکانیا برای تداوم قرارداد پیشنهاد می داد ۷۰۰ میلیارد تومان با قرارداد قبلی تفاوت داشت که در نهایت با رایزنی توانستیم این تعداد اتوبوس را خریداری کنیم.
نوروزی افزود: همچنین با حمایت شورای شهر و تلاش مدیریت شهری، شهرداری توانست ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان دریافت کند. هرچند در این راه هم قبل از دریافت اوراق و بعد از دریافت با چالش های زیادی روبرو بودیم و به علت تحریم ها اتوبوسی برای خرید در واحدهای تولیدی وجود نداشت و حتی دولت در صدد پس گرفتن این اوراق بود.
وی تصریح کرد: در ادامه روند، رفت و آمدهای زیادی از سوی مجموعه مدیران شهرداری با کارخانه های متعدد صورت گرفت و در نهایت توانستیم ۱۰۰ اتوبوس خریداری کنیم که برای آن پول کامل نداریم چراکه ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق دریافت شده از دولت را برای خرید دوربین های ترافیکی و زیرساخت خطوط بی آر تی هزینه کردیم.
شهردار اصفهان افزود: تا کنون هم ۴۰ اتوبوس هم به اصفهان وارد شده است و تا چند روز آینده هم ۳۰ اتوبوس دیگر به شهر وارد می شود و مابقی هم آماده تحویل است.
وی گفت: هرچند اعتبار ما برای خرید اتوبوس کم است و مشتری های زیادی از شهرهای دیگر در صف کارخانه اسکانیا هستند اما درصددیم تعداد اتوبوس های ما برای خرید کم نشود.
نوروزی افزود: شهرداری اصفهان به لحاظ ارتباطاتی که دارد، وارد تعامل با دولت در زمینه حمل و نقل عمومی شده است و برای تعیین اصفهان به عنوان پایلوت برای بازسازی اتوبوس، جایگزینی تاکسی های فرسوده با نو و موتورهای برقی با بنزینی، تفاهم نامه ای با دولت به صورت سه طرفه بین شهرداری اصفهان، صندوق امید و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده است.
وی افزود: سرجمع درآمد حاصل از این کار برای شهر اصفهان ۶۰۰ میلیارد تومان است هرچند حرکت در این مسیر کار سختی است چون باید کارخانجاتی را برای بازسازی پیدا کنیم.
شهردار اصفهان تاکید کرد: همچنین همراهی شورای شهر اصفهان در تصویب اصلاح، متمم و بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان، باعث می شود مدیریت شهری در شرایط بحرانی کنونی کار خود را ادامه دهد.
گفتنی است در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان، لایحه شهرداری برای افزایش ۳۰ درصد کرایه اتوبوس های شهری اصفهان مطرح شد که کمیسیون حمل و نقل شورای شهر طرح ۲۵ درصد افزایش را مطرح کرد و این پیشنهاد در صحن علنی با موافقت اکثریت اعضا به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه هیئت مدیره پیشنهادی شهردار برای شرکت اتوبوسرانی هم با ترکیب جدید تعیین شد.