اخبار استان ها

۱۷۰ نخبه کشاورزی در سطح ملی و کشوری برگزیده شده اند

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از قزوین، محمد شریفی‌مقدم عصر امروز _شنبه چهاردهم مهر_ در نخستین رویداد آینده‌پژوهی نخبگان کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولیدات کشاورزی در کشور ۱۲۳ میلیون تن است که در چشم‌انداز هشت ساله بایستی با حدود ۱۵ درصد افزایش به ۱۴۱ میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد: همچنین تولید محصولات گلخانه‌ای باید با ۸۳ درصد افزایش از ۳ میلیون تن فعلی به ۵.۵ میلیون تن رسیده و میزان تلفات و ضایعات کشاورزی از ۳۰ درصد به ۱۸.۹ درصد برسد. همچنین ضریب مکانیزاسیون کشاورزی باید از ۱.۹ دهم درصد به ۲.۶ درصد افزایش یابد.

سطح سواد بیشتر کشاورزان پایین است

مجری برنامه ملی توسعه و ترویج کشاورزی پایدار وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید ضریب خودکفایی تولید غذا از ۷۶ درصد به ۸۵ درصد برسد، گفت: همچنین ضریب خودکفایی گندم می‌بایست از ۷۸ درصد به ۱۰۰ درصد، ضریب خودکفایی در برنج از ۷۱ درصد به ۷۳ درصد، خودکفایی در روغن از ۸ درصد به ۲۶ درصد و شکر از ۶۵ به ۸۰ درصد افزایش یابد.

شریفی‌مقدم افزود: نداشتن راهبرد مؤثر برای نظام بهره‌برداری کشاورزی، افزایش مصرف آب، تغییر اقلیم، دما و گرم شدن زمین، ناقص بودن زنجیره ارزش محصول و کمبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از چالش‌های توسعه کشاورزی در کشور است.

وی با اشاره به پایین بودن سطح سواد کشاورزان ادامه داد: ۳۴.۳ درصد از جمعیت کشاورزان کشور بی‌سواد و ۳۵ درصد هم دارای سواد دوره ابتدایی هستند. بنابراین باید برای افزایش ضریب دانش و سواد در بخش کشاورزی اقدامات بزرگی صورت گیرد.

توسعه کشاورزی عمودی ضروری است

مجری برنامه ملی توسعه و ترویج کشاورزی پایدار کشور در ادامه سخنان خود ارتقای بهره‌وری کشاورزی را مهمترین راهکار توسعه ملی کشاورزی دانست و گفت: همچنین باید با تکیه به شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه عمودی بخش کشاورزی دست بزنیم که این کار از طریق توسعه نظام نوآوری میسر می‌شود.

شریفی‌مقدم اضافه کرد: باید توسعه کشاورزی هوشمند مبتنی بر اقلیم که ریسک‌پذیر است و انتشار گازهای گلخانه را کم می‌کند، بیش از پیش مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و بهره‌برداران این حوزه قرار گیرد و باید نظام جامع کشاورزی هوشمند ایجاد کنیم.

وی با ذکر اینکه ایجاد نظام حکمرانی مطلوب پایه توسعه نظام نوآوری در بخش کشاورزی است، ادامه داد: مهمترین رکن این نظام حکمرانی توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی در بخش کشاورزی از طریق توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است تا دانش بومی و ظرفیت نخبگانی مورد توجه قرار گیرد و نوآوری‌های اثرگذار جهانی و ملی معرفی شوند.

انتخاب ۱۷۸ کشاورز خبره در سطح ملی

مجری برنامه ملی توسعه و ترویج کشاورزی پایدار وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تدوین سند چشم‌انداز برای ترسیم آینده کشاورزی کشور گفت: امنیت غذایی در کشور اهمیت مضاعفی دارد و با استفاده از نظر همه کارشناسان، متخصصان و نخبگان کشاورزی باید این امنیت را حفظ کرده و ارتقا دهیم.

شریفی‌مقدم با اشاره به وجود ۵ میلیون نفر کشاورز در کشور افزود: برای شناسایی خبرگان کشاورزی یک سازوکار و نظام شناسایی تدوین کردیم که در قالب این نظام از حدود ۷۰ هزار نفر در ۱۷۰ رشته ثبت نام کردیم و در نهایت ۱۷۸ نفر کشاورز خبره در سطح ملی را برگزیدیم.

وی افزود: این افراد در سه سطح ممیزی و در ۱۷۰ رشته تخصصی به طور جداگانه بررسی شدند. در ضمن امسال تعداد ۲۰۰ نفر کشاورزان نوآور هم انتخاب شدند که البته چشم‌انداز و هدف‌گذاری ما انتخاب ۱۰۰۰ کشاورز خلاق و نوآور کشوری است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا