۳ گام طلایی در توسعه متروی تهران

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از تهران، متروی تهران طی سالهای اخیر با برنامهریزی جامع و عملیاتی، گامهای بلندی در راستای ارتقای کیفیت خدمات، افزایش ایمنی و گسترش شبکه حملونقل عمومی برداشته است.
این برنامهها در راستای تحقق اهداف شهرداری تهران در حوزه حملونقل پاک و پایدار طراحی شده است و سه محور اصلی شامل تعمیرات اساسی، ارتقای زیرساختها و گسترش شبکه و توسعه ناوگان را دنبال میکند.
هرچند از ۱۲ سال پیش تاکنون که برای نخستینبار موضوع ساخت واگن قطار در کشور مطرح شد تاکنون، تأمین ناوگان متروی شهرهای ایرانی به نوعی وابسته به چین بوده، اما حالا کمی داستان متفاوت شده است.
با توسعه متروی تهران به شهرستانهای اطراف، تولید داخلی ناوگان نیز از راه میرسد، هرچند بخش عمده این ظرفیت برای تعمیر و نوسازی ناوگان فرسوده مترو به کار گرفته میشود و کشور همچون گذشته برای توسعه ناوگان متروی خود به واردات از چین نیاز دارد.
در حال حاضر سه برنامه تهران برای توسعه ناوگان حملونقل مترو، خرید ۲۰۰۰ واگن از چین، استفاده از واگن تولیدات داخل و اورهال ۷۰۰ واگن قدیمی مترو است.
آغاز تولید واگن در داخل کشور زمینه افزایش ظرفیت و کاهش واردات واگن از چین را فراهم کرده، اما باید در مقطع کنونی ۲۰۰۰ واگنی که در گذشته وزارتخارجه درباره آن رایزنی کرده است به خطوط متروی تهران اضافه و خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
بعضی خطوط همچون پرند به دلیل استفاده از قطار قرضی محدود، خدمات مناسبی در راستای سرعت انتقال مسافران ارائه نمیدهد و به همین دلیل با استقبال کم ساکنان آن منطقه روبهرو شده است.
اضافه شدن واگنهای جدید به خطوط متروی استان تهران ضمن اینکه میتواند از بار ترافیکی شهر تهران بکاهد با افزایش سرعت انتقال مسافران به رضایت بیشتر شهروندان کمک میکند.
استفاده از ظرفیت داخلی در تأمین واگنهای قطار
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران به خبرنگار سرمایه گستران میگوید: تمرکز ویژه بر تعمیرات و بهروزرسانی وسایل نقلیه ریلی کمکی و خرید و تجهیز ماشینآلات ریلی جدید موجب تقویت زیرساختهای لازم برای تعمیر و نگهداری خطوط و ناوگان شده است.
وی ادامه میدهد: مترو برنامههای متعددی را در زمینه تعمیرات اساسی ناوگان در دستور کار قرار داده است.
سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان میکند: تعمیرات اساسی ۲۰ رام قطار و شش دستگاه واگن دو طبقه و بازسازی سه دستگاه لوکوموتیو برقی در دستور کار قرار دارد، همچنین بهمنظور افزایش کیفیت و ایمنی خدمات بخش دیگری از اقدامات انجام شده است.
محمدخانی عنوان میکند: گسترش شبکه مترو نیز یکی دیگر از محورهای برنامهریزیشده سال جاری است، با توجه به توسعه شرقی خط دوم مترو از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه شرق جدید، احداث ایستگاه میانی در محدوده سرخهحصار و توسعه شرقی خط چهارم مترو با احداث ایستگاه جدید از برنامههای در حال اجرا است.
وی اضافه میکند: تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت همچون سیستمهای سیگنالینگ، برق، تأسیسات، مخابرات و شبکه برق بالاسری خط ۵ برای افزایش قابلیت اطمینان و بهبود عملکرد کلی سیستم انجام خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه شبکه مترو در مناطق پرجمعیت و پرتردد همچون شرق تهران نهتنها موجب کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا خواهد شد بلکه دسترسی شهروندان به حملونقل عمومی را تسهیل میکند، تصریح میکند: برنامههای توسعهای متروی تهران در سال ۱۴۰۴ با تمرکز بر تعمیرات اساسی، ارتقای زیرساختها و گسترش شبکه، نقش مؤثری در تحقق اهداف شهرداری تهران برای حملونقل پاک و پایدار ایفا خواهد کرد.
محمدخانی تاکید میکند: این اقدامات گامی بلند در مسیر توسعه پایدار شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان محسوب میشود.
خرید ۲۰۰۰ واگن از چین بهزودی اجرایی خواهد شد
سیدجعفر تشکرهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متروی تهران باید گامهای بلندی در راستای ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ایمنی بردارد، میگوید: خرید ۲۰۰۰ واگن از چین بهزودی اجرایی خواهد شد که بر رفع کمبود واگن در سطح شهر مؤثر است، البته با وجود حمایت دولت در تأمین واگنها، همچنان بعضی موانع مالی باعث تأخیر در تحویل این تجهیزات شده است.
وی میافزاید: پیشرفتهای قابلتوجهی در حوزه اوورهال واگنها صورت گرفته و ۴۴۰ واگن مترو نیزبه تازگی اورهال شده است، با این وجود هنوز ۷۰۰ واگن به اورهال نیاز دارد که نشاندهنده عقبماندگی در این زمینه است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان میکند: تکمیل شبکه، ایستگاههای ناتمام مترو و بهرهبرداری از خطوط متروی جدید اعتباری ۴ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد، به همین دلیل تأمین بودجه برای تأمین ناوگان همچنان یک چالش جدی است، برای نمونه خط مترو پرند که با حضور رئیسجمهور افتتاح شده است نقایص همچون کمبود قطار دارد که باید رفع نیاز شود.
تشکر هاشمی تاکید میکند: تأمین واگنهای جدید از چین، تولیدات داخلی و اوورهال واگنهای قدیمی به سرعت به تکمیل ایستگاههای ناتمام و توسعه خطوط جدید متروی تهران کمک میکند.
وی ادامه میدهد: به طور قطع یکی از دلایل تأخیر در توسعه متروی تهران ضعف تأمین مالی بوده است و اگر این موانع برطرف شود نه تنها سرعت راهاندازی ایستگاههای جدید بیشتر خواهد شد، بلکه واگنهای جدید نیز به خطوط مترو اضافه میشود که این مسئله از ازدحام جمعیت در ساعتهای پیک حملونقل میکاهد.
منبع خبر : ایمنا