اخبار استان ها

۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از البرز، علیرضا عباسی امروز _چهارشنبه هجدهم مهر_ در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با محوریت صیانت از منابع آب که در سالن جلسات دادگستری البرز برگزار شد، با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در انسداد و مدیریت چاه‌های غیرمجاز در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که باید با استفاده از فناوری‌های نوین قبل از آنکه اتفاقی بیفتد، جلوی این چاه‌ها را گرفت که این مهم نیازمند اعتمادسازی و جلب مشارکت مردمی است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت در استان البرز یک نیاز است، اما باید همراه با آمایش سرزمینی باشد، افزود: باید صنایعی ایجاد شود که نیازمند منابع آبی نیستند و برای نمونه نیروگاه منتظر قائم در فردیس برای تولید برق، بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب استفاده می‌کند که این پذیرفتنی نیست.

شناسایی و طرد ۴۸۰۰ تبعه مجرم در استان البرز

سیروس دهقان شیری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مصوبات نشست پیشین، گفت: اردوگاه مراقبتی و مرکز ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز در استان البرز به بهره برداری رسید و اجرای طرح ربیع، ناامن کردن استان برای اتباع خارجی غیرمجاز، شناسایی و طرد کودکان کار و متکدیان و معتادان متجاهر، شناسایی و برخورد با کارفرمایان متخلف از جمله اقداماتی بوده است که در موضوع کارفرمایان متخلف تاکنون ۷۲۱ مورد بازرسی انجام شده و منجر به شناسایی ۱۳۴۸ تبعه غیرمجاز شد.

وی با اعلام طرد بیش از ۲۳ هزار تبعه خارجی غیرمجاز تا ۱۶ شهریور سال جاری، خاطرنشان کرد: از نظر آماری شهرستان‌های کرج، فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد بیشترین طرد را داشته‌اند و در مسیر اجرای مصوبه بند ۶ برای شناسایی اتباع خارجی مجرم و عناصر نامطلوب، بانک اطلاعاتی اتباع خارجی مجرم تشکیل شد که منجر به طرد ۴۸۰۰ نفر شد همچنین ۳۷۵ معتاد متجاهر رد مرز شدند.

تصویب ساخت شهرک با وجود کمبود منابع آبی

مجید درگی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز اظهار کرد: دادگستری کل استان البرز حتی در جاهایی که مسئولیت قانونی ندارد دغدغه جدی در این حوزه دارد، اما این موضوعات را به صورت تخصصی و پیش‌تر از دستگاه‌های مرتبط پیگیری می‌کند.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات اتخاذ شده در استان در زمینه منابع آبی، افزود: متأسفانه در جایی که شاهد هستیم مدیر آب منطقه‌ای استان البرز اعلام می‌کند ایجاد شهرک مسکونی در منطقه‌ای از نظر منابع آبی قابل توجیه نیست، ایجاد آن شهرک به تصویب می‌رسد.

داوود نجفیان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در این نشست با اشاره به شرایط آبی حاد استان البرز که در حال حاضر در وضعیت تنش آبی مزمن قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه ملی سازگاری، سهم استان البرز در کاهش میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی مشخص شده است و در دو فاز در دست پیگیری است که در فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۵، میزان ۱۳۵ میلیون مترمکعب و در پایان فاز دوم تا پایان سال ۱۴۱۰، میزان ۱۴۸ میلیون مترمکعب دیگر پیش‌بینی شده است.

علی شیرین‌زاد، دیگر نماینده حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد، فردیس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به کوتاهی‌های بعضی دستگاه‌های مسئول در حوزه منابع آبی، گفت: در کنار آن آگاهی عمومی نسبت به آب نیز کم است و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی یک ضرورت است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا