۷۰ درصد شکایتهای بهداشتی قزوینیها درباره مواد غذایی است
عبدالله دیدهبان در گفتگویی در قزوین از ثبت بیش از یکهزار شکایت مردمی در حوزه مسائل بهداشتی شهرستان قزوین در یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بیش از یکهزار شکایت مردمی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بهداشت مواد غذایی، پسماند، بهداشت محیط روستا و بهداشت حرفهای در سال ۱۴۰۲ در سامانه ۱۹۰ ثبت شد.
وی با تاکید بر اینکه کارشناسان بهداشت محیط در زمان مقرر به این شکایتها رسیدگی کردند، افزود: از ۱۰۰۸ فقره شکایت رسیده ۷۰۲ فقره درباره بهداشت محیط مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران و فستفود و یا درباره کیفیت مواد غذایی بوده که حدود ۷۰ درصد شکایتهای مردمی را به خود اختصاص میدهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان قزوین با بیان اینکه ۹۹ فقره از شکایتها درباره بهداشت محیط اماکن عمومی و مدارس بوده است، اضافه کرد: در ضمن ۵۰ فقره شکایت از مراکز بهداشتی و درمانی و ۴۷ فقره شکایت هم درباره بهداشت محیط روستایی داشتیم.
دیدهبان با اشاره به پنج فقره شکایت درباره پسماند خانگی ادامه داد: ۱۰۵ مورد درباره شکایت از عناوین آب و فاضلاب، طغیان بیماریهای منتقل شده از آب و غذا، حشرات، جوندگان و بهداشت حرفهای هم در سامانه ۱۹۰ دانشگاه علومپزشکی به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه ۵۱۲ فقره از شکایتها توسط کارشناسان مرکز بهداشت تأیید شد، گفت: در همین رابطه ۳۴۶ فقره اخطار کتبی بحرانی و غیربحرانی برای متصدیان متخلف صادر شده و در ضمن ۴۰ واحد تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را هم پلمب کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در بررسی شکایات تعداد ۴۹ مورد نمونه برداری مواد غذایی و آب انجام و برای بررسی به آزمایشگاه مرجع ارسال شد و از شهروندان نیز تقاضا داریم که شکایات خود از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و موارد دیگر بهداشتی را در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بهداشت محیط به آنها رسیدگی شود.
منبع خبر : ایمنا