اخبار استان ها

۸۵ پروژه راهسازی در استان ایلام در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری سرمایه گستران از ایلام و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان ایلام، فرشاد دوستی در جلسه مدیران شورا هماهنگی راه و شهرسازی استان ایلام، اظهار کرد: استان ایلام از جمله استان‌هایی است که همزمان پروژه‌های مهم راهسازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی کرد.

وی افزود: این دو مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم‌نظیری اجرایی شده است، به نحوی که تنها در بخش راه ۸۵ پروژه فعال در دست اجرا است که بعضی از پروژه‌های عظیم در حال اتمام و بهره‌برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه در مجموع در سطح ملی و استانی ۴,۳۱۵ میلیارد تومان است.

دوستی اضافه کرد: با عنایت به توجه ویژه دولت سیزدهم در حوزه راهسازی در استان ایلام می‌توان به پروژه‌های راهسازی محور ایلام_مهران اشاره کرد و در سایر مسیرهای استان نیز پروژه‌های کلانی در مراحل اجرا و بهره‌برداری است.

وی با اشاره به عملیات‌های انجام شده در ۱۰ پروژه راهسازی محور ایلام_مهران در دولت سیزدهم تصریح کرد: تونل اول محور ایلام_مهران که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر است و ۱۲۰۰ متر عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسید و زیر بار ترافیک قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اضافه کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، ۷۱۳ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا نیز که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

دوستی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی استان که می‌توان آن را مهم‌ترین پروژه راهسازی استان و حتی کشور قلمداد کرد، طرح تونل عظیم کبیرکوه است، تونل بزرگ کبیرکوه و راه‌های طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است.

وی تاکید کرد: تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است، به علاوه هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر که بیشتر آن‌ها به صورت سه خطه انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: عملیات لاینینگ آن‌ها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن در حال انجام است و در آستانه بهره برداری قرار دارد، با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه پیچ‌های سخت گذر و گردنه برف‌گیر جاده قدیم کبیر کوه حذف و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

دوستی اضافه کرد: با هدف احداث تونل کبیرکوه از زمان آغاز پروژه (سال ۱۳۸۹) تا کنون ۱,۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۱۱۰۰ میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده و پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی آن در حال حاضر ۹۶ درصد است.

وی ادامه داد: در محور مهران_دهلران_اندیمشک اصلاح و چهارخطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم‌اکنون این سه طرح در مجموع بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در مورد محور ایلام_حمیل_کرمانشاه گفت: در محور ایلام_سرابله_حمیل که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام است، چهار پروژه راهسازی در حال اجرا است که مهم‌ترین آن تونل دوم آزادی است.

دوستی افزود: این تونل به طول ۳۳۰۰ متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است که از سمت ایلام از مهر ۱۴۰۰ تاکنون ۹۰۰ متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است؛ این محور ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۴۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به محور ایلام_دره شهر_پل گاومیشان اظهار کرد: طول این محور ۱۴۶ کیلومتر و دو پروژه در این محور فعال است که در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار این محور ۱۸۵ میلیارد تومان بوده که در دولت سیزدهم ۱۰۹ میلیارد تومان آن محقق شده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا