اخبار استان ها

عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود

کیومرث محمدپور در گفتگویی در اصفهان، اظهار کرد: نیاز شهر کاشان به موزه‌ای که در بردارنده اسناد تاریخی، نمادهای فرهنگی، تمدنی و هویتی این جامعه شهری کهن باشد، جدی و ضروری است و مدیریت شهری برای رفع این خلأ به دنبال تأسیس و راه‌‎اندازی موزه بلدیه کاشان است.

وی انتخاب ساختمان کنونی ستاد مرکزی شهرداری کاشان را به‌واسطه پیشینه غنی و تاریخ ارزشمند آن دانست و افزود: طبیعتاً با جابه‌جایی محل ستاد مرکزی به ساختمان جدید واقع در بلوار دانش، باید از محل کنونی به‌عنوان یک بنای مهم محافظت و کاربری متناسب با آن را تعریف کرد که بر این اساس، در آینده‌ای نزدیک، در قالب موزه بلدیه از آن استفاده خواهد شد که این مأموریت به دبیرخانه تخصصی و منطقه یک (تاریخی فرهنگی) واگذار شده است.

شهردار کاشان گفت: محل کنونی ستاد مرکزی شهرداری با قدمتی قریب به یک قرن، هم به‌واسطه سابقه بهره‌برداری پیشین آن به‌عنوان محل فرمانداری و شهرداری (بلدیه) و هم به‌دلیل موقعیت مکانی آن در مجاورت بازار و چهارباغ قدیم، از چندین دهه قبل یکی از مراکز حائز اهمیت از نظر تاریخی، اجتماعی و سیاسی بوده است.

محمدپور با بیان اینکه بخش‌هایی که در موزه بلدیه تعریف و اجرا می‌شود مرتبط با حوزه مدیریت شهری و موضوعات شهرنشینی است، گفت: بر این مبنا، بخش‌هایی نظیر نگارخانه کاشان قدیم، نگارخانه شهرداران، هدایای تقدیمی در طول زمان، معرفی برخی از مشاهیر و مفاخر، سیر توسعه شهر و اسناد مکتوب بلدیه و… در نظر گرفته شده که البته به تدریج بخش‌هایی دیگری به آن اضافه می‌شود.

وی تأکید کرد: طبیعتاً این موزه نمی‌تواند تمام وجوه ارزشمند تاریخ و تمدن کاشان را دربرگیرد و به‌صورت ویژه‌تر بخش‌هایی مدنظر قرار گرفته که در حوزه فعالیت شهرداری کاشان و یا مسائل مرتبط با آن قرار دارد.

محمدپور همچنین به سایر برنامه‌های مدیریت شهری کاشان برای محدوده دروازه دولت تا میدان ۱۵ خرداد اشاره و عنوان کرد: با توجه به جایگاه بنای ارزشمند تلگرافخانه و دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) همچنین آب انبار چهارباغ و بیمارستان اخوان احداث موزه بلدیه می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر تاریخی را به هم پیوند داده و بستر مناسبی برای انجام پروژه‌های جذاب فراهم کند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا