اقتصادی

راهکار حذف دلار از اقتصاد ایران چیست؟

عبدالمجید شیخی در گفتگویی درباره امکان‌پذیر بودن کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار، با بیان اینکه این کار در کوتاه مدت نیز امکان پذیر است، اظهار کرد: اقدامات متعددی در کشورهای مختلف در ۱۰ سال گذشته برای حذف دلار در سامانه مبادلات آغاز شده است، به طور مثال توافق اخیر برزیل با چین، چین با روسیه یا در سال گذشته توافق امارات و هند نشانگر این موضوع است.

وی افزود: از راهکارهای موقت حذف دلار می‌توان به زنده کردن مبادلات تهاتری و بستن قراردادهای دوجانبه و چندجانبه اشاره کرد، اگر قرارداد دوجانبه بسته شود منجر به قرارداد چندجانبه خواهد شد، به طور مثال وقتی پول ایران مورد پذیرش ترکیه واقع شود، کشورهای طرف معامله با ترکیه نیز پول ایران را خواهند پذیرفت و پول ما در معاملات بین‌المللی رواج پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با پولی به جز دلار مانند یوان چین نیز می‌توان اقدام به معامله کرد، گفت: به طور مثال روسیه اکنون در حال تبدیل ذخایر خود به یوان چین است.

شیخی ادامه داد: با هر کشوری که روابط فرهنگی و گردشگری برقرار کنیم، به‌راحتی می‌توان روابط پولی دوجانبه نیز برقرار کرد، اکنون عراق پول ایرانی را می‌پذیرد، همچنین در سال‌های گذشته در زمان حج عمره و تمتع ایرانی‌ها می‌توانستند در عربستان به راحتی پول خود را تبدیل کنند و به خرید بپردازند، بنابراین با برقراری روابط گردشگری این مقیاس می‌تواند بزرگ و بزرگ‌تر شده و موجب جایگزینی پول شود.

وی در رابطه با ذخایر ارزی کشور تصریح کرد: در صورتی که با وجود تحریم‌ها امکان تراکنش‌هایی از طریق سوئیفت و سایر پیام‌رسان‌های مالی نداشته باشیم می‌توان ذخایر خارج از کشور را به اسعار دیگری تبدیل کرد و از این طریق به مبادله پرداخت و از دلار و یورو استفاده نکرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بین‌المللی شدن یک پول از قراردادهای پولی دوجانبه شروع می‌شود، اضافه کرد: با توجه به فراخ بالی که سیاست‌های ما در برقراری رابطه با اکثر کشورها به صورت صلح‌آمیز، دوستانه و عادلانه دارد، اگر ما نیز شروع به عقد قراردادهای دوجانبه کنیم به راحتی پول ما از یک قرارداد پولی دوجانبه می‌تواند به پول بین‌المللی تبدیل شود.

شیخی تصریح کرد: البته باید در جهت تثبیت قدرت خرید ریال کوشا باشیم، این موضوع نیز با ارزش‌گذاری ریال بر حسب طلا امکان پذیر است. در واقع پشتوانه طلا را برای پول خود معرفی می‌کنیم، پول پایه طلا را به دنیا معرفی خواهیم کرد و در نتیجه تمام طرف‌های مبادله ما با اطمینان با ایران مبادله خواهند کرد و نگران نرخ تورم نیز نخواهند بود.

سرمایه گستران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا