پیشخوانعناوین اخبار

بازتاب قهرمانی «سهراب مرادی» در المپیک در خبرگزاری فرانسه و رویترز

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا،خبرگزاری فرانسه نوشت: مرادی گفته ۱۰۰ درصد پاک بوده است. او با عصبانیت به خبرنگاران گفت که سابقه دوپینگش ارزش مدال طلای او را کم نمی کند.

وزنه برداری دسته ۹۴ کیلوگرم ایران در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو گفت: محرومیت دوپینگ ناخواسته بود. نمی دانم چرا من را رد کردند. من ۱۰۰ درصد پاک بودم.
مرادی که دومین مدال طلای وزنه برداری مردان را در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو برای ایران تصاحب کرد، گفت که مدت دو سال از ژوئن ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۵ به تنهایی در خانه اش در ایران تمرین کرده است.
وی بیان کرد: من سخت کار کردم تا باز گردم و قهرمان شوم. این دو سال برای من بسیار سخت بوده است.
مرادی بامداد یکشنبه با بلند کردن مجموع ۴۰۳ کیلوگرم قهرمان دسه ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری بازی های المپیک شد. «واد‍ژیم استراتسو» از بلاروس با مجموع ۳۹۵ کیلوگرم نقره گرفت و «آئورماس دیژبالیس» از لیتوانی نیز که دو سال محرومیت دوپینگ داشت با مجموع ۳۹۲ کیلوگرم برنز گرفت.
این رقابت ها بعد از حذف دو برادر لهستانی به علت آزمایش دوپینگ تحت الشعاع رسوایی دوپینگ قرار گرفته بود.
بر اساس اعلام کمیته مبارزه با دوپینگ لهستان، آزمایش دوپینگ آدریان زیلینسکی قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن مثبت اعلام شد. توماش برادر او نیز سه روز قبل همین سرنوشت را پیدا کرد. این دو برادر قرار بود در بازی های المپیک شرکت کنند.
آدریان قهرمان دسته ۸۵ کیلوگرم المپیک لندن است و برادرش توماش قهرمان اروپا هر گونه تخلفی را رد کرده اند.
مرادی در مورد این دو برادر لهستانی گفت: خیلی ناراحت کننده است که آنها اینجا نیستند.
وی ادامه داد: فکر می کنم وزنه بردار بزرگی هستم. فکر می کنم آنها هم سخت کار کردند و می خواستند قهرمان شوند.
مرادی خاطر نشان کرد: ما خارج از رقابت ها، ورزشکار و دوست هستیم.
وزنه بردار ۲۷ ساله ایران از «ایلیا ایلین» قزاق قهرمان دوپینگی المپیکی نیز حمایت کرد. ایلین در المپیک پکن و لندن در دسته ۹۴ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد.
او قرار بود برای سومین قهرمانی المپیک در دسته ۱۰۵ کیلوگرم روی تخته برود. اما به دنبال آزمایش مجدد دوپینگ نمونه های وی در دو المپیک قبلی و مثبت شدن نتیجه آنها در ماه ژوئن از حضور در مسابقات محروم شد.
وی گفت: اگر ایلین اینجا بود با هم رقابت می کردیم. من ایلین را دوست دارم. دوست داشتم او و دو وزنه بردار لهستانی اینجا بودند.
مرادی اظهارکرد: هر وزنه برداری از مثبت شدن آزمایش دوپینگ خود ناراحت می شود. اما هر ورزشکاری فرصت جبران دارد و من امروز این را نشان دادم.
وی ابراز امیدواری کرد که «بهداد سلیمی» دیگر نماینده ایران در وزنه برداری المپیک نیز صاحب مدال طلا شود. مرادی در بازیهای ریو در مقایسه با دوران قبل از محرومیت دوپینگ وی در سال ۲۰۱۳، عملکرد بسیار بهتری ارائه کرد و در مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را بلند کرد.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: مرادی که به علت آزمایش مثبت متادون محروم شده بود، مصرف داروهای غیرمجاز را رد و علت مثبت شدن آزمایش دوپینگ خود را تجویز مسکن بدون اطلاع وی بیان کرد.
رویترز نوشت: وزنه بردار طلایی ایران گفته که مردم به من می خندیدند و می گفتند بازنشسته و محروم شده ای، اما من یک هدف داشتم و برای هدفم سخت تلاش کردم.
رویترز افزود: درصورت قهرمانی بهداد سلیمی در فوق سنگین وزن در روز سه شنبه تیم ایران به رکورد سه مدال طلای وزنه برداری در المپیک دست می یابد.
بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو از ۱۵ تا ۳۱ مرداد ماه به میزبانی ریودوژانیرو برگزار می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا