پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اقتصاد چین افول نخواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی،مسعود کمالی اردکانیرایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین، به بیان مواردی از قبیل اهمیت بازار چین و نقش آن در اقتصاد جهانی، پتانسیل های صادراتی ایران به چین، چگونگی دسترسی به تولید کنندگان معتبر چینی و هشدارهای لازم برای تجارت با شرکت های چینی پرداخت.

وی ضمن بیان اینکه چین، با ۳۷/ ۱میلیارد نفر جمعیت دارای ۷۰ میلیون نفر مسلمان می باشد، گفت: اکنون سهم بخش صنعت این کشور در تولید ناخالص داخلی آن ۴۰ درصد ، بخش  خدمات ۵۰ درصد و  بخش کشاورزی ۱۰ درصد است و تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۵ به قیمت جاری، بالغ بر ۱۰۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

چین اولین صادر کننده و دومین وارد کننده جهان

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: از سال ۲۰۰۹ چین به اولین صادر کننده و دومین وارد کننده جهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه واردات این کشور در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته، تصریح کرد: این در حالی است که تجارت دنیا در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۱۵ درصدی روبرو بوده ولی در چین این رقم به ۸ درصد کاهش رسیده است.

 کمالی گفت: مقاصد مهم صادراتی چین: هنگ کنگ، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و هلند بوده و ۵۰ درصد صادرات این کشور به دنیا، مربوط به ماشین آلات، ۱۳ درصد منسوجات، ۷ درصد فلزات، ۵ درصد محصولات شیمیایی و ۲۵ درصد مربوط به سایر کالاهاست.

 رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه افزود: بالغ بر ۴۵ درصد از بازارهای وارداتی این کشور را کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا، آلمان، تایوان و ژاپن در دست دارند.

وی تصریح کرد: ایران در واردات در بخش سوخت های معدنی و سنگ های ساختمانی، مواد شیمیایی و و پتروشیمی با چین در ارتباط است.

**اقتصاد چین در آینده افول نخواهد کرد

کمالی گفت: با اینکه چین یک ششم تجارت دنیا را انجام می دهد، در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی نیز فعال بوده و در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار، سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی چین در سال های اخیر کاهش یافته است، گفت: این کاهش پدیده ای ساختاری است و در واقع دولت چین، بیش از آنکه به دنبال رشد اقتصادی باشد اصلاحات اقتصادی را هدف قرار داده است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با تاکید بر اینکه رهبران چینی در طی سه دهه گذشته همگی توسعه گرا بوده اند و بر اساس رویکردهای سیاستگذاری در چین هرگونه تغییرات ناگهانی در سیاست های این کشور دور از تصور است، افزود: اقتصاد چین در آینده افول نخواهد کرد بلکه از مرحله ای به مرحله دیگر توسعه وارد خواهد شد. مسعود کمالی، گفت: بدون شک چین یکی از گزینه های ایران پس از تحریم هاست زیرا غرب، مدت ها از ایران دور بوده و حضور مجدد آنها در اقتصاد کشورمان زمان بر خواهد بود مضاف بر اینکه چین بزرگ ترین خریدار نفت ایران بوده و مقادیر زیادی از ارزهای خارجی ایران  نزد چین است؛ همچنین از نظر تکنولوژیکی در بعضی از حوزه ها به این کشور وابسته شده ایم.

وی تصریح کرد: انتظار می رود بعد از تحریم ها، شرکت های تراز اول چینی که عمدتا با غرب مراوده دارند و به دلیل تحریم ها با ایران کار نمی کردند، وارد ایران شوند.

 رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: نباید انتظار رشد اقتصاد ایران به اندازه چین را داشت زیرا نظام سیاسی این کشور بسیار متمرکز و خرد گرا بوده و همچنین چینی ها بر خلاف ایرانی ها از لحاظ  فرهنگی بسیار فرمانبر و تابع هستند.

کمالی افزود: ۵۰ درصد صادرات چین به ایران مربوط به ماشین آلات، ۱۵ درصد فلزات و مابقی مربوط به محصولات پتروشیمی است .

 وی تصریح کرد: با اینکه ۳۰ درصد واردات چین از جهان، متعلق به سوخت های معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، مواد معدنی و سنگ های ساختمانی و مواد پلاستیکی است، ۹۰ درصد واردات چین به ایران را این گروه تشکیل می دهند.

 کمالی پتانسیل های صادراتی ایران به چین را متعلق به فرش دستباف و ماشینی، صنایع دستی، مواد غذایی، خشکبار، شیلات، گیاهان دارویی، زعفران، محصولات پتروشیمی، سنگ های تزیینی ومواد معدنی، چرم، خدمات گردشگری و فنی مهندسی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد تولید جهان در چین اتفاق می افتد، تصریح کرد: عواملی نظیر اتخاذ سیاست درهای باز، ارتقای سرمایه انسانی و مهارت های مدیریتی نوین، نیروی کار ارزان و تولید انبوه محصولات با ارزش افزوده کم و مورد نیاز مردم، چین را به کارخانه تولید جهان تبدیل کرده است.

هشدارهای لازم به منظور تجارت با شرکت های چینی

وی هشدار داد به منظور جلوگیری از کلاهبرداری برای تجارت با شرکت های چینی هدف خود را شناسایی کرده و یک شریک مطمین تجاری انتخاب کنید، از میزان اعتبار و سابقه فعالیت شرکت اطمینان حاصل کرده، در قراردادها بند داوری را گنجانده، تا حد امکان از روش پرداخت نقدی پرهیز کرده و هرگونه اعلام تغییر شماره حساب طرف معامله را از طریق مکاتبه رسمی تایید کنید . وی در ادامه گفت: زمان تاسیس شرکت در چین بین ۴ تا۶ ماه و بعضا یکسال و نیازمند هماهنگی با ۱۷ نهاد دولتی و تهیه بیش از ۳۰ مدرک و سند است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا