پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

گزارش نشست راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق

دکتر هدایت نیا آغاز بحث خود را اختصاص به گزارشی ازآمار ازدواج وطلاق هایی که در ۱۰ سال گذشته داده ، بیان داشتند :نسبت ازدواج به طلاق از یک دهمدر سال ۸۴به ۲/۴در سال ۹۴رسیده  است.به عبارتی در مقابل هر ۲/۴ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.در سال ۹۴ بیشترین طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که کمتر از یکسال از زندگی مشترک آنها گذشته است .منظور از راهبردها همان راهبردهای حقوق اسلامی است، یعنی راهبردهای حقوقی وتجربه های نظام حقوقی .ایشان درادامه به ۳ عامل اصلی از عوامل طلاقکه عبارت ازنادانی،ناتوانی و نا فرمانی است ؛ اشاره نمودند.

استاد هدایت نیا افزودند:مقصود از نادانیفقدان بلوغ عقلی است، بنابراین ممکن است فرد با سواد باشد ولی به بلوغ عقلی نرسیده باشد .منظور از ناتوانی ، هم ناتوانی حرجی را در بر میگیرد وهم ناتوانی در ایفای وظایف همسری. در بحث  نادانی  به دو موضوع  سطح نادانیو سنخ نادانی پرداخته میشود .سطح نادانی شامل همسر گزینی وهمسر داری وسنخ نادانی شامل فقهی –حقوقی واخلاقی –مهارتی میشود.از آنجا که ناتوانی شامل ناتوانی مالی وناتوانی غیر مالیست ، ناتوانی مالی عجز ازپرداخت نفقه است وناتوانی غیر مالی شامل نارسایی جنسی که عبارتند ازاختلال جنسی ،عیوب جنسی وامراض جنسی وآسیب های روانی شامل اضطراب وافسردگی ووسواس ،انحرافات اجتماعی شامل اعتیاد وقمار و.. تقسیم می شود.نافرمانی شامل نشوزخاص زوج ونشوزخاص زوجه و شقاق مشترک زوجین می شود.

ایشان در  ادامه افزودند: راه حل های  پیشگیری از طلاق عبارتنداز قضایی وشبه قضایی وغیر قضایی .اولین راهبرد پیشگیری از طلاق مرکز مشاوره است .راه حل های غیر قضایی شامل آموزش وحمایت است که آموزش به حقوقی ومهارتی وحمایت به فقر زدایی ودرمان گری تقسیم می شود.وشبه قضایی به داوری ومیانجی گری وقضایی به مدنی وکیفری تقسیم می شوند.

پایان جلسه با جمع بندی وپرسش وپاسخ خاتمه یافت.

حجت الاسلام و المسلمین فرجالله هدایت نیا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسنده حدود ۲۰ کتاب در زمینه فقه و حقوق خانواده

دارای مقالات متعدد در زمینه فقه و حقوق خانواده

دارای سطح۴ حوزه علمیه

دارای دکترا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا