پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

شهرداری اصفهان پیشتاز در مسائل فرهنگی/ تاسیس رصدخانه فرهنگی، اقدامی در راستای شناسایی آسیب های حوزه فرهنگ

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آیین آغاز به کار رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان و رونمایی از شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات شهر اصفهان که در قالب پنجاه و چهارمین هفته از سری برنامه های هر هفته چند افتتاح شهرداری اصفهان انجام شد، اظهار کرد: گاهی اوقات به دلیل عدم اطلاع لازم در حوزه فرهنگ نمی توانیم تصمیمات صحیحی داشته باشیم و یکی از کارهایی که در این زمینه شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب کرد رصد مسائل فرهنگی استان ها است.

چشمان تیزبین رصدخانه فرهنگی اصفهان آسیب های حوزه فرهنگ را رصد می کند

وی با بیان اینکه اصفهانی ها در تمام حوزه ها در کشور پیشتاز و پیش قراول در کشور هستند، تصریح کرد: در موضوع فرهنگ جایگاه اصفهان مشخص است، تصمیماتی که در دوره قبلی مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان اتخاذ شده هم اکنون به بار نشسته است. در این زمینه شهرداری اصفهان نیز نمی تواند به تنهایی کاری را انجام دهد و سایر دستگاه ها و ارگان ها باید به کمک شهرداری بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شاهمرادی افزود: رصدخانه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان مانند چشمانی تیزبین مسائل فرهنگی را به همت شهرداری اصفهان که همواره پیش قدم مسائل فرهنگی بوده رصد کرده و آنرا در اختیار سایر نهادهای تصمیم گیر می گذارد و به طور حتم اصفهان می تواند به عنوان الگویی موفق برای سایر استان های کشور مطرح شود.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی نیز در این آیین اظهار کرد: در حوزه فرهنگ که دغدغه مقام معظم رهبری بوده و انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است باید قدرتمندانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش های بسیاری در عرصه های مختلف در حال انجام است، تصریح کرد: موضوعی که در حال حاضر در کشور جای خالی آن احساس می شود این است که آیا فعالیت هایی که در حوزه فرهنگی انجام می شود عالمانه و از روی آمایش سرزمینی است یا اینکه بر اساس سلیقه صورت می گیرد.

شناسایی آسیب ها و تهدیدها در حوزه فرهنگ وظیفه رصدخانه فرهنگی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اقدامات فرهنگی در حوزه های مشابه را یکی از معضلات در حوزه فرهنگ دانست و ادامه داد: برای بار نخست است که برای این موضوع ساز و کار خاصی طراحی شده است. در استان اصفهان ۲۵ موسسه و سازمان و نهاد در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند که بر همین اساس این نتیجه حاصل شد که رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان با ریاست شهرداری اصفهان و به صورت خاص، شورای برنامه ریزی با ریاست شهردار اصفهان تشکیل شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه قرار بر این است که رصد و پایش توسط شهرداری اصفهان از تمام نهادها جمع آوری و طبقه بندی شده و در اختیار نهادهای مختلف، مدیران کل، روسای سازمان ها و در اختیار مردم قرار بگیرد.

ارزانی با بیان اینکه رصدخانه به دنبال این است که این آمار را در اختیار همه قرار دهد، افزود:  پس از آن اگر موسسات بخش خصوصی یا دیگر نهادها بخواهند سرمایه گذاری کنند به طور دقیق می دانند کمبودها و ضعف ها کجاست و کجای شهر نیازمند توسعه مراکز فرهنگی است و به این ترتیب دغدغه ها، فرصت ها، تهدیدها و آسیب ها روشن می شود.

وی تاکید کرد: رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان نخستین نمونه در سطح کشور است که پشتوانه نظری خوبی دارد چراکه از سال ۹۴ آغاز شده، در سال ۹۵ اوج پیدا کرد و در سال ۹۶ به صورت رسمی کلید خورد و می تواند به عنوان الگویی در سطح کشور مطرح و مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ما در تمامی حوزه ها نیاز به این رصد داریم، افزود: در تمامی حوزه ها هر چه اطلاعات بیشتر باشد رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر خواهد بود.

وی گفت: رصدخانه تلاش می کند اطلاعات دقیق از وضعیت موجود حوزه فرهنگی تهیه کرده و در اختیار مسئولان قرار دهد تا بتوانند به صورت روشن تر برنامه ریزی کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این آیین با اشاره به فلسفه راه اندازی رصدخانه فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در فرهنگ دینی ما دو گونه رفتار مورد مذمت قرار گرفته است که یکی عالم بودن بدون عمل و دیگری عمل کردن بدون علم است.

وی با بیان اینکه ما کمتر یقه افرادی را که بدون علم کاری را انجام می دهند می گیریم، تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که از این ناحیه آسیب بسیاری دیده حوزه فرهنگ است چراکه در این حوزه نه مشکل مالی ونه مشکل نیروی انسانی داریم.

کار بدون پشتوانه علمی در حوزه فرهنگ آسیب های بسیاری در پی داشته است

علی قاسم زاده ادامه داد: باید دید چرا با وجود منابع و امکاناتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد بهره وری در این حوزه پایین است. در صورتی که این موضوع آسیب شناسی شود به این نتیجه می رسیم که در حوزه فرهنگ کار بدون علم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: رصدخانه فرهنگی اجتماعی محلی است که تمامی رخدادهای فرهنگی شهر ثبت و ضبط می شود و هر مسئولی که قصد برنامه ریزی در این حوزه داشته باشد می تواند از داده های این رصدخانه استفاده کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امیدواریم این سنگ بنایی که گذاشته شده رشد و نمو پیدا کرده و منشا خیر و برکت شود، افزود: با وجود سلیقه های مختلف در شورای فرهنگ عمومی هم اکنون همت جمعی بر کار کردن به صورت هماهنگ است تا اصفهان به عنوان الگویی در کشور مطرح شده و کارهای فرهنگی به یک ساماندهی اصولی برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا