پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعه

کشف قاچاق پارچه . کالا /دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی/ تصادف مرگ بار در اصفهان /لزوم ترویج حجاب و عفاف در فضای مجازی

سردار “عبدالرضا آقاخانی”  گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر دپوی تعداد زیادی پارچه خارجی در انباری توسط یکی از بازاریان شهر اصفهان بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود:پس از انجام تحقیقات لازم و هماهنگی های قضائی با همکاری بازرسان اداره نظارت بر اصناف انبار مورد نظر بازرسی و تعداد یک هزار و ۸۶۷ طاقه انواع پارچه خارجی بدون مدارک گمرکی لازم کشف شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: از انبار مورد نظر تعداد ۲۷۴ طاقه پارچه شانتون نخ حاشیه گیپور ،۹۰ طاقه حریر گلدار ، ۳۹۰ طاقه پارچه ، ۴۵۰ طاقه پنل نخ ، ۲۶۰ طاقه چهارخانه ،  ۲۵۳ طاقه کرپ ساده در رنگ های مختلف و ۱۵۰ طاقه پارچه مارک زبر و نیم کشف شد، ارزش پارچه های کشف شده توسط کارشناسان مربوطه پنج میلیارد ریال اعلام شده است .

فرمانده انتظامی استان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه یک متهم در این خصوص دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد خاطر نشان کرد: مبارزه با ورود،انبار و توزیع کالای قاچاق به وِیژه در بار اندازها و مراکز تخلیه و انبارها تداوم خواهد یافت و نیروی انتظامی با سودجویان و مفسدان اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند.#

*توقیف ۳ کامیون با ۲۰۰ کیلو تریاک در نائین

 فرمانده انتظامی شهرستان نائین از کشف مقدار ۱۹۸ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک در بازرسی از سه دستگاه کامیون باری خبر داد.

سرهنگ “صادق کاظم زاد” گفت : ماموران ایستگاه ایست و بازرسی شهید شرافت شهرستان نائین حین کنترل خودروهای عبوری به سه دستگاه کامیون باری مشکوک و آنها را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودروها سه محموله مواد افیونی با وزن های ۷۵ کیلو و ۳۰۰ گرم ،۷۶ کیلو و ۴۰۰ گرم و ۴۷ کیلو و ۹۰۰ گرم کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : طی این عملیات سه سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین با اشاره به توقیف سه دستگاه کامیون در این سه عملیات خاطر نشان کردند ، نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد. #

**دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

گروه استان ها_اصفهان_ فردی که با بدست آوردن تصاویر شخصی و خصوصی یکی از شهروندان و انتشار آن در فضای مجازی باعث هتک حیثیت و آبروریزی وی شده بود توسط ماموران پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان داشت : در پی شکایت خانمی جوان مبنی بر اینکه فردی تصاویر شخصی و خصوصی وی را در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی منتشر کرده بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان داشت:شاکی در اظهارات خود عنوان داشت فردی که اقدام به انتشار تصاویر وی نموده در همسایگی آنها سکونت دارد و فریب وی را خورده و تصاویر شخصی و خانوادگی خود را به علت اعتماد به او برایش ارسال می کند.

وی افزود:ماموران با مشاهده شواهد و قرائن و هماهنگی با مقام قضائی متهم را دستگیر و به مقر پلیس فتا انتقال دادند.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه متهم به بزه انتسابی اعتراف کرد و تحویل مراجع قضائی شد به مردم توصیه کرد:عکس ها و اطلاعات شخصی و خصوصی جزئی از اسناد محرمانه هر شخصی می باشد که باید به دقت از آنها محافظت کرد و به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهید و همچنین در فضای مجازی نباید به دیگران اعتماد کنید.

**انهدام ۱۳ باند سرقت احشام در اصفهان

 رئیس پلیس آگاهی استان از انهدام ۱۳ باند سرقت احشام خبر داد و گفت: در دوماه نخست امسال میزان کشفیات این جرم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است.

سرهنگ” ستار خسروی” در زمینه تحلیل جرم سرقت احشام در استان گفت: با توجه به اینکه اغلب دامداران در محافظت از احشام خود کمتر به رعایت نکات ایمنی توجه دارند، همین عامل باعث شده تا سارقان نیز به دلیل ارزش بالای گوشت قرمز به سمت سرقت احشام رو آورند.

وی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی کشفیات پلیس آگاهی استان در زمینه سرقت احشام طی دوماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: سال گذشته ۹ باند و در دوماهه اول امسال نیز ۴ باند سرقت احشام توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان شناسائی و منهدم شدند.

این مقام مسئول عنوان داشت: بخشی از این باندها سرقت های خود را به عنف انجام می دادند و با حمله به دامداری و بستن دست و پای نگهبان یا چوپان و ضرب و شتم وی دام ها را سرقت کرده و متواری می شدند.

سرهنگ خسروی در خصوص هویت سارقان اظهار داشت: سارقان احشام اکثراً غیر بومی هستند و فقط برای سرقت به استان ما می آیند و پس از سرقت نیز دام ها را به استان های دیگر منتقل کرده و به مالخران می فروشند.

وی بیان داشت: با انهدام باندهای مذکور ، چندین مالخر نیز شناسائی و دستگیر شده و در مجموع بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ رأس دام مسروقه نیز کشف و به مالباختگان تحویل شده است.

رئیس پلیس اگاهی استان خاطر نشان کرد: تحقیقات ما نشان می دهدکه اکثر سرقت های احشام رخ داده در استان در نتیجه سهل انگاری خود مالباختگان در سپردن دام به چوپانان کم سن و سال، بی تجربه و اتباع بیگانه فاقد مجوز اقامت است.

وی افزود: هرچند که در این زمینه اقدامات خوبی توسط پلیس در جهت آموزش دامداران با همکاری بخشداری ها و دهداری ها صورت گرفته اما لازم است که دامداران نسبت به نحوه حفظ دام خود دقت بیشتری داشته باشند، از رها کردن دام بدون چوپان در چراگاه ها خودداری کنند، دامداری ها را به دوربین مداربسته مجهز کنند، در چراگاه ها و مراتع حفاظت های مناسبی از دام خود داشته باشند و در صورت نزدیک شدن وسایط نقلیه ناشناس و یا حضور افراد مشکوک در اطراف دامداری و یا محل چراگاه ها موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش نمایند.

**تصادف کامیون با موتورسیکلت یک کشته بر جای گذاشت

 فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از برخورد یک دستگاه کامیون بنز خاور با یک موتورسیکلت و فوت راکب موتورسوار خبر داد.

سرهنگ “علی پورکاوه” گفت : روز گذشته یک دستگاه کامیون بنز خاور در میدان بسیج شهر کاشان با یک دستگاه موتورسیکلت برخورد کرد که در این حادثه راکب موتورسیکلت در دم فوت و سرنشین آن مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع حادثه کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در صحنه حاضر شدند که مشخص شد علت حادثه عدم توجه به جلو توسط موتورسیکلت اعلام شده است .

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان خاطر نشان کرد، تفاوت رانندگی شتاب زده و رانندگی با سرعت مطمئن، فاصله بین مرگ و زندگی یا نقص عضو وسلامتی است و به شهروندان توصیه می شود از رانندگی با عجله و شتاب بپرهیزند.

**کشف ۵۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق درشهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله کالای قاچاق به ارزش ۵۰۰میلیون ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “حمید امیرخانی” گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت بنزمشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این کامیون دو دستگاه ماشین لباسشویی،۱۱۵عدد شیشه شوی ضدبخار،۸۶بسته قرص وایتکس،۴۰جفت کفش خارجی بدون مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

سرهنگ امیرخانی بیان داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۵۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص راننده کامیون دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**رشد ۷۵ درصدی برخورد پلیس فتای اصفهان با مزاحمت های اینترنتی

 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان با اشاره به برخورد قاطع این پلیس با هرگونه بداخلاقی در فضای مجازی از رشد ۷۵ درصدی کشف پرونده مزاحمت های اینترنتی علیه اشخاص حقیقی خبر داد.

سرهنگ” سید مصطفی مرتضوی” پیرامون برخی بداخلاقی ها در فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد در این فضا برای خود آزادی عملی قائل شده و در انتشار مطالب خود به اصول و ارزش های اخلاقی پایبند نیستند و تشویش اذهان عمومی، افترا، سیاه نمائی و نشر اکاذیب را علیه اشخاص حقیقی انجام می دهند که در صورت شکایت ، پلیس فتا به این گونه پرونده ها به عنوان یک اقدام مجرمانه با جدیت رسیدگی می کند.

وی با بیان اینکه پیگیری پرونده های بداخلاقی در فضای مجازی علیه اشخاص حقیقی نیاز به شاکی خصوصی دارد افزود: در صورت شکایت اشخاص از مطالب توهین آمیزی که علیه آنها در فضای مجازی انتشار یافته پلیس با جدیت پرونده آنها را پیگیری و عاملان آنها را دستگیر و به مراجع قضائی معرفی می کند.

این مقام مسئول در ادامه از رشد ۷۵ درصدی کشف و برخورد با مزاحمت های اینترنتی و تحویل عاملان آنها به مراجع قضائی در دوماه نخست امسال خبر داد.

سرهنگ مرتضوی علت وجود بداخلاقی در فضای مجازی را عدم پیگیری افراد متضرر از این گونه مطالب عنوان کرد و اظهار داشت:کاربران باید بدانند که به عنوان یک حق قانونی می توانند نسبت به مطالب توهین آمیز، تهمت، افترا و نشراکاذیب و مزاحمت هایی که در فضای مجازی بر علیه آنان می شود پیگیری نموده و مطمئن باشند که پلیس و دستگاه قضائی نیز از آنان حمایت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که اقدام به انتشار این گونه مطالب می کنند از تعقیب قضائی عمل خود اطلاع ندارند اظهار داشت: در ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای این عمل صراحت به عنوان جرم شناخته شده و برای آن مجازات حبس و جزای نقدی تعیین گردیده و لازم است تا کاربران نسبت به اظهارات خود در فضای مجازی بیشتر دقت نمایند تا برایشان مسئولیت سازی درست نشود.

  • **لزوم ترویج حجاب و عفاف در فضای مجازی

 انتشار تصاویر خصوصی و ارتباطات غیر متعارف دختران و پسران نامحرم بدون رعایت حدود شرعی در گروه های شبکه های اجتماعی که باعث به وجود آمدن عواقب جبران ناپذیر برای آنان شده، لزوم ترویج حجاب و عفاف در فضای مجازی را دو چندان کرده است.

دقت بر رعایت حقوق فردی و اجتماعی دیگر کاربران در گروه‌ها، پرهیز از تهدید حریم خصوصی سایرین، مراقبت بر نحوه مراوده با نامحرم در اتاق‌های گفت‌وگو و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، رعایت اصول شرعی و اخلاقی به‌هنگام حضور نامحرم و دقت و مراقبت در انتشار تصاویر و محتواهای شخصی و خانوادگی که در معرض دید دیگران قرار می‌‌گیرد همگی جزو اصول مهمی هستند که ضرورت حجاب و عفاف در فضای مجازی را بیش از پیش نمایان می سازد.

در واقع باید گفت عاملی که تعیین می‌‌کند فضای مجازی، ابزاری برای تهدید مرزهای فرهنگی و اجتماعی کشور به حساب آمده و یا اینکه به رسانه‌ای مفید برای ارتقاء فرهنگی جامعه تبدیل شود، همین پیوست‌های فرهنگی هستند که در قالب افزایش سواد رسانه‌ای کاربران، قدرت تفکیک فرصت‌ها و آسیب‌ها را در مخاطب ایجاد کرده و زمینه بهره‌گیری از فرصت‌های این محیط را فراهم می‌‌کند.

ضعف در آموزش سواد رسانه ای باعث شده عده‌ای از کاربران فضای مجازی در نبود اطلاعات و آگاهی‌های لازم، شرایط استفاده صحیح از این محیط جدید و جذاب را درنظر نگرفته و به همین دلیل ناهنجاری‌های جدیدی در این عرصه شکل گرفته‌اند که باید با تمرکز روی پیوست‌های فرهنگی، برای مهار این معضلات چاره‌ای اندیشیده شود.

اینکه گروهی از استفاده‌کنندگان فضای سایبری، این رسانه را یک مفهوم غیرواقعی فرض کرده و از اثرات جبران‌ناپذیر اشتباهات مجازی بر زندگی واقعی غافل شوند، باعث خواهد شد اقدامات خود در این فضا را بدون پیامد فرض کرده و بی‌محابا از این محیط بهره بگیرند ،طبیعی است که استفاده اینچنینی از فضای مجازی، نتیجه‌ای جز شکل‌گیری مشکلات ضداجتماعی و فرهنگی نخواهد داشت.

بر این اساس همانگونه که همگی ما در فضای حقیقی، خداوند بزرگ را شاهد و ناظر اعمال خود دانسته و به بیان واضح تر «تقوا» را معیار تنظیم روابط فردی و اجتماعی قرار داده‌ایم، در فضای مجازی نیز نیاز به باز تعریف مفهوم مهمی‌‌با نام «تقوای مجازی» داریم تا تابلوی راهنمای فعالیت‌های‌مان در این حوزه باشد.

در مورد ارتباط با نامحرم، از شمار زیادی از علما و مراجع تقلید استفتاء شده است که عموماً چنین پاسخ داده‌اند: «البته ارتباط در این فضا فی نفسه اشکالی ندارد، اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست» چون شیطان وعده داده است، بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد، دست برندارد.

برای اینکه بتوانیم تقوای مجازی داشته باشیم و حجاب و حیا و عفاف را در این فضا رعایت کنیم باید به نکات زیر توجه ویژه داشته باشیم:

۱-خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی ست؟ اگر خودش را در جهان واقعی ببینی، یحتمل سرت را می‌اندازی پایین و عبور می‌کنی، ولی اسمش را، نوشته‌اش، کامنت‌اش را، چراغ روشن‌اش را که در دنیای مجازی می‌بینی، چشمت تنگ‌تر می‌شود، خیره‌تر می‌شوی به مانیتور، شاید ضربان قلبت هم کمی بالاتر برود.

۲-دخترم؛ از نظر قرآن یکی از ملاک‌های بی‌حیایی، خودنمایی برای نامحرم است. خودنمایی فقط برای بدحجاب‌ها نیست، بلکه با حجاب هم می‌شود خودنمایی کرد؛ فقط مشتری‌اش فرق می‌کند. رعایت کن!

۳-حالا اگر احوال‌پرسی نکنی چه می‌شود؟!

۴–ماه ضیافت است و گشایش درهای حقیقی رحمتش حتی به روی این دنیای مجازی… با تکیه بر ایمان و تقوا رنگ و بوی خدایی را برای این فضا به ارمغان خواهیم آورد. به میهمانی خدا دعوت شده‌ایم… او را با چهره مجازی و حقیقی خود بندگی کنیم.

۵-قدر هر کس به اندازه قدر اراده اوست؛‌ سر دوراهی کلیک کردن و نکردن، اندازه آدم‌ها معلوم می‌شود؛ گاهی باید مدام برای خودمان روضه حرّ بخوانیم.

۶-بانو… همان طور که در دنیای واقعی حیایت، حجابت، وقارت تو را از برخورد صمیمانه با هر نامحرمی بازمی‌دارد،‌ همان طور که وقتی نگاهی آزارت می‌دهد؛‌ رویت را محکم‌تر می‌گیری اینجا هم در فضای مجازی در برخورد با نامحرم، رویت را بگیر با انتشار ندادن عکس ها و تصاویرخصوصیت و در قالب کلمات و کامنت هایت .

کاربران دنیای مجازی باید همچون فضای حقیقی، خداوند بزرگ را شاهد و ناظر اعمال خود بدانند و با مدنظر قرادادن تقوای مجازی، به فعالیت‌های خود در فضای مجازی نیز «رنگ و بوی خدائی» بدهند. تنها در این صورت می‌‌توان امیدوار بود که این محیط نوپدید، به ابزاری برای پیشرفت‌های معنوی نسل جوان و نوجوان تبدیل شده و به ارتقا بعد اخلاقی و معرفتی آحاد جامعه بینجامد.

درپایان باید گفت که امروز بیش از هر زمانی نیازمند توجه امر به معروف و نهی از منکرو ترویج عفاف و حجاب در فضای مجازی هستیم، البته اقدامات خوبی در این فضا انجام گرفته است که اما هرچند این اقدامات خوب و مفیدند اما می بایست هر روز بر گستردگی آنها افزوده شود تا انشاء الله با تاکید های بیشتر کاربران جوان به حیا و عفت خود در فضای مجازی اهمیت بیشتری بدهند.

سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا