پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

با اتحاد، تلاش و حمایت ظرفیت های همه دستگاه ها در برون رفت از مشکل بیکاری و اشتغال جوانان گام بر می داریم

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان ، ابوطالب جلالی در سخنرانی خود،  مأموریت، مسئولیت و وظیفه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان به جهت توفیقات در گذشته در این فضای معنوی و مقدس، را اطلاع رسانی پیرامون کارکردهای این دستگاه توانمندساز و مساعدت مسئولین و نگاه ارزشمند جوانان در استقبال ار آموزش های فنی و حرفه ای دانست و افزود:  امروز توانسته ایم به مشاغلی دست پیدا کنیم که نگرانی ها کمتر و دلبستگی و علاقه جوانان به نظام مقدس جمهوری و مشارکتی که در فعالیت ها دارند بیشتر شود.

جلالی تصریح کرد: اکثریت نشست ها، گفتمان ها ودغدغه هایی که در جامعه مطرح می شود پیرامون اشتغال جوانان است که این دلنگرانی هم برای مسئولین و هم برای خانواده ها، پدران و مادران و هم برای جوانان، خاصه نگران کننده است.

وی بیان داشت: صرفه نظر از اینکه در گذشته چه اقداماتی صورت گرفته، چه منابعی تخصیص داده شده و چه برنامه هایی اجرا شده است! نهایتا امروزه با پدیده شوم بیکاری مواجه هستیم که به نظر میرسد از تمام تریبون ها و رسانه ها بایستی به مسئله آماده سازی جوانان برای قبول مسئولیت های اقتصادی و اجتماعی پرداخته شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: در برون رفت از مشکل بیکاری با اتحاد، تلاش و همراهی و استفاده از همه ظرفیت ها به اشتغال جوانان کمک خواهیم کرد.

جلالی اظهار داشت: در داخل کشور ظرفیت ها و ثروت عظیمی است که  می تواند هم برنامه های اقتصادی و هم اشتغال جوانان را به شکل بهتری مدیریت کند. عزیزانی که علاقند هستند در موضوعات اقتصادی مشارکت داشته باشند کمک، هدایت و حمایت کنند.

وی گفت: در کشوری هستیم که قابلیت ها و مزیت هایی داریم و علاقمندی جوانان به مشارکت، توانمند سازی و مهارت هایی که افراد باید داشته باشند در قبول این مسئولیت ها بسیار مهم است. شاید همه خانواده های نگران که یک یا چند فرزند فارغ التحصیلی دارند و توقعی از این که نظام و جامع بتواند فرصت های شغلی خوبی را فراهم کند، به اعتقاد همگان نظام آموزش کشور است.  از طرف دیگر این دغدغه را داریم که بخش اعظمی از افراد جامعه بیکار و نگرانی بیشتر برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ماست که اشکالاتی در این حوزه است که بایستی برنامه های جدی تری صورت پذیرد.

جلالی افزود: کشورهایی که در شرایط خوبی هستند،  نظام آموزش و توانمندسازی در قالب نظام مهارتی را دنبال می کنند و جوانان در دوران نوجوانی مسیر شغلی آینده را انتخاب می نمایند و اگر قرار باشد در این مسیر درست هدایت شوند و انحرافی نداشته باشند، به واسطه تمرین و علاقمندی که در طول دوره تمرین شغل یا آموزش  می بینند شرایطی ایجاد شود که در مطالبه محیط های کسب و کار باشد.

وی بیان داشت:‌ بایستی فرصت های مهارتی و آموزشی را در اختیار جوانان قرار دهیم که در مطالبه کارفرما، صاحبان بنگاه اقتصادی ماست، تا زمانی که این اتفاق نیفتد این مشکلات حادتر و دغدغه ها بیشتر خواهد شد. در این مسیر لازم است برنامه های بهتری داشته باشیم که در این خصوص نقش خانواده ها در هدایت، حمایت و راهنمایی فرزندانشان از اینکه در دوران نوجوانی،  آموزش و مهارتی را در دستور کار قرار دهند و مورد تمرین واقع شوند تا فرصت شعل ایجاد شود حائز اهمیت است.

جلالی گفت: در کشور قریب به ۱۵۰۰۰ شغل داریم، که با توجه به شرایط و ظرفیت ها اگر بر روی همین تعداد متمرکز شویم قطعا” بیکار نخواهیم داشت.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: بسته های آموزشی دقیق متناسب با مشاغلی که امروزه در جامعه داریم تدوین و آموزش هایی که صورت می گیرد به صورت عملی می باشد. از طرفی علیرغم گران بودن این آموزش ها، دولت این ظرفیت ها را به صورت رایگان ارائه می دهد تا مهارت آموختگان با ارائه طرح هایی، تسهیلاتی را دریافت و شغلی را برای خود و دیگران فراهم نمایند.

ابوطالب جلالی در راستای معرفی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و ضرورت آن عنوان نمود: در گذشته تمرکز بر آموزش های مهارتی قبل از اشتغال و توسط دولت صورت می پذیرفت و در حال حاضر دولت و بخش خصوصی به کمک هم آموزش های مهارتی را اجرا و آموزش های متصل (مدرسه مهارت) ‌مورد توجه قرار گرفته و در آینده بایستی دولت به عنوان تسهیل گر و بخش خصوصی به عنوان آموزش دهنده آموزش های مهارتی مبتنی بر نیاز با تنوع بخشی، مشاغل را در محیط کار واقعی اجرا نماید.

وی بیان داشت: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یکسال سپری می نماید و با محیط کسب و کار نیز آشنا و کسب تجربه می نماید و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می گردد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاههای فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروی های فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه های اقتصادی از دیگر مزایای این طرح می باشد.

جلالی اظهار داشت: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش های فنی و حرفه ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی گردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان در معرفی طرح دوم با نام طرح کارورزی دانش آموختگان، هدف از اجرای آن را افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی و ایجاد انگیزه کارآفرینی و ارتقاء صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان عنوان نمود.

جلالی گفت: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir  مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام نمایند.

وی افزود: در این طرح دانش آموخته در کنار دوره آموزشی مهارتی در دوره آمادگی شغلی نیز شرکت نموده و در طول دوره آموزشی که از حداقل ۴ ماه تا حداکثر ۶ ماه به طول می انجامد از یک سوم حداقل حقوق کارگری که توسط دولت پرداخت می شود برخوردار می گردد و بیمه مسئولیت مدنی به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی گردند.

جلالی گفت: این دو طرح می تواند موجبات بالا بردن اندازه مشارکت، تنوع رشته های آموزشی، مشارکت خبرگان و نخبگان و صاحبان فن و افراد با تجربه شود.

وی در پایان اظهار داشت: افرادی که از دالان مهارت آموزی عبور و به مشاغل مورد دلخواه دسترسی پیدا کنند هم برای ما باعث انگیزه می شود که فرصت های بهتری را ایجاد کنیم و هم می تواند برای بیکاران انگیزه شود که افرادی که دغدغه کار داشتند اعتماد و قبول کردند بخشی از عمرشان را در این مراکز آموزشی طی نموده و امروزه بتواند با کمترین سرمایه با درآمد خوب به شغل دسترسی داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا