شهر و جامعهعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

زمستانی گرم و دلنشین با رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز طبیعی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی، سید احمد علوی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در روزهای سرد سال امری ضروری است. در این راستا استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.

 وی با بیان این مطلب که استفاده از بخاری، آب گرمکن و اجاق گازهای غیر استاندارد منجربه مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن می‌شود افزود: عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش و کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده از دیگر موارد پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

کارشناس ارشد حوزه ایمنی گاز ادامه داد: محل اتصالات دودکش باید محکم باشد تا دودکش از جای خود بیرون نیاید. دودکش‌های‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص باشند و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

علوی گفت: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، و بی مزه است که اغلب به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود، زیرا وجود همین ویژگی ها تشخیص آن را دشوار می سازند. هنگامی که بدن بیش از اندازه مونوکسید کربن تنفس کند، این گاز در خون جایگزین اکسیژن می شود و در نهایت فعالیت اندام ها متوقف می شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی، سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید و تشنج را از علایم گازگرفتگی عنوان کرد و گفت: اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید. سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع  کنید.

علوی اضافه کرد: سامانه پاسخگویی ۳۷۰۷۴ و مرکز امداد شرکت گاز خراسان رضوی به شماره ۱۹۴ آماده پاسخگوی به سوالات مشترکان گرامی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا