تيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

باید اقتصادی بدون اتکا به درآمدهای نفتی و دلار را پایه گذاری نماییم

به گزارش سرمایه گستران ، دکترمحسن مهرعلیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان که به مناسبت هفته دولت و با حضور معاونین امور اقتصادی و توسعه منابع و هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار گردید، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهیدان رجائی و باهنر و تبریک دهه ولایت اظهارداشت: دولت شهید رجایی نمونه کامل عمل، ایثار، فداکاری و اخلاص بود و تجلی بارزی از دولت جمهوری اسلامی که هدف آن خدمت به مردم بود را در این دولت می توانستیم مشاهده کنیم.
استاندار اصفهان افزود: باید ما دولتمردان نیز خالصانه و بدون مزد و منت برای تحقق اهداف‌ نظام جمهوری اسلامی کار کنیم.
مهرعلیزاده با بیان اینکه امسال هفته دولت تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد، افزود: افتخار داریم که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را پشت سر می‌گذاریم و باید کارنامه‌ای را به مردم ارائه دهیم که در پیشگاه خداوند و مردم ایران نمره ی قبولی را به خود اختصاص دهد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته به دلیل اینکه جمهوری اسلامی یک نظام انقلابی و خارج ازحاکمیت مستکبرین ایجاد شده بود و به هیچ قدرتی وابسته نبود با مشکلاتی مواجه شد، افزود: نظام جمهوری اسلامی بدون تبعیت از کشورهای استکباری به مسیر خود ادامه می دهد و به هیچ کشوری سرسپردگی نداشته و ندارد و استقلال خود را حفظ کرده است.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه تک روی در دنیا و استقلال‌خواهی هزینه دارد، افزود: هر چند ممکن است برخی در مسیر پرفراز و نشیب انقلاب نتوانند ادامه دهند و اعتراض‌هایی را هم داشته باشند.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: قاعده ای در جهان وجود دارد بطوری که یا باید ظالم بود یا مظلوم و یا همچون ترامپ که با زیر پا گذاشتن تمام قواعد بین المللی به یکباره از برجام خارج شود و مذاکراتی که حاصل دو سال تلاش ۶ کشور با ایران بود را نادیده می گیرد و این جای تعجب دارد کشوری که دم از دموکراسی میزند نمونه ی بارز دیکتاتوری است.
مهرعلیزاده تصریح کرد: آمریکا سال‌هاست در عراق، افغانستان، یمن و سوریه تنش ایجاد کرده‌ است و در حال ظلم به مردم مظلوم است و سؤال اینجاست که این اقدامات آمریکا کجایش دموکراسی است؟ جمهوری اسلامی خواسته مستقل باشد و برای همین استقلال نیز هزینه پرداخت کرده است بطوری که دشمنان در این مدت به اندازه ی ۴۰۰ سال برای انقلاب اسلامی مشکل ایجاد کرده اند و ما نیز تجربه کسب نموده ایم.
وی با بیان اینکه در طول ۸ سال دفاع مقدس مردم ایران با اتحاد و انسجام ملی موفق شدند، افزود: همچنان این اتحاد و انسجام حفظ شده است و امروز نیز اگر می خواهیم روی پای خود بایستیم، باید در مقابل طراحی هایی که دشمنان با جدیت تمام علیه ما دارند جدی تر حرکت کنیم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس با روحیه ی بسیجی و دلاوری به جنگ با دشمنان رفتیم و با تمام قوا دفاع کردیم، افزود: دشمن که تجربه ی بی نتیجه ماندن جنگ نظامی را علیه ایران داشته امروز با تمام قوا وارد جنگ اقتصادی علیه ایران شده است.
مهرعلیزاده امروز را فرصت مغتنمی برشمرد و تصریح کرد: اگر آن ۸ سال دشمن را پشیمان کردیم و به انسجام و پیشرفت ملی رسیدیم، دستاورد مبارک این فشار اقتصادی نیز استقلال بیشتر اقتصادی و استقلال از درآمدهای نفتی و اتکا به توانمندی های داخلی و بکارگیری مزایای نسبی مناطق خواهد بود.
وی با بیان اینکه همانند دوران دفاع مقدس، در این شرایط نیز فشارهای اقتصادی به مردم تحمیل خواهد شد، افزود: دشمنان فکر می کنند که با ناامیدی مردم می توانند آنان را از ماهیت ایرانی خود جدا نمایند ولی باید توجه داشته باشند که اگر زمانی پدران این جوانان در مقابل گلوله ایستادگی کردند، این نسل فهمیده و آگاه نیز با همان روحیه مقاومت، در جبهه های اقتصادی خواهند ایستاد چرا که رگ استقلال خواهی و غیرت مردم ایران هرگز اجازه نخواهد داد که دشمنان به اهداف خود دست پیدا کنند.
استانداراصفهان با بیان اینکه احساس عدم امنیت اقتصادی بیش از مشکلات اقتصادی به کشور فشار وارد می کند، افزود: دولت متوجه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و به همان اندازه که ارز تفاوت قیمت داشته زندگی برخی از مردم با مشکل مواجه شده است و دولت با تنظیم بازار و … تلاش نموده که از فشار این مشکلات بکاهد.
مهرعلیزاده با بیان اینکه دشمنان با استفاده از فضای مجازی ناامیدی را در جامعه پمپاژ می کنند، افزود: ایجاد جنگ روانی در اقتصاد تاثیر بیشتری خواهد داشت و امروز باید با همت خود به دشمنان نشان دهیم که مردم با غیرت ایرانی با هر قوم و زبانی از کشور خود دفاع خواهد کرد و اجازه حکمرانی دشمنان را نخواهد داد.
وی با بیان اینکه حاکمان گذشته امریکا که از شرایط روحی نسبتا نرمالی برخوردار بودند نتوانستند به اهداف خود برسند، افزود: ترامپ به عنوان فردی که شرایط روانی نرمال ندارد چطور می خواهد با این کشور آگاه مقابله نماید؟
استانداراصفهان با اشاره به اینکه دولت در دو سه ماه گذشته نشان داد که از محاسبات اشتباه خود بر می گردد و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار داده است، افزود: امیدواریم که با اعتماد متقابل و تقویت انسجام ملی مقابله ی بسیار جدی در مقابل جنگ اقتصادی دشمنان داشته باشیم و با استقلال اقتصادی بیشتر روی پای خود بایستیم و اقتصادی بدون اتکا به نفت و دلار را پایه گذاری نماییم.
*بهره برداری از یک هزار و ۳۰۰ طرح در هفته دولت
استاندار اصفهان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به پروژه های قابل بهره برداری در هفته ی دولت اشاره کرد و افزود: در این هفته یک هزار و ۳۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۸۸۴ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید که از این تعداد ۱۵۵ پروژه ملی و ملی استانی شده، ۱۸۵ پروژه استانی و ۱۱۱ پروژه مربوط به شهرداری ها خواهد بود که حدود ۷۰ درصد پروژه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.
مهرعلیزاده در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه ی اقتصادی استان نیز اشاره کرد و افزود: در طرح اشتغال فراگیر، مبلغ ۱۶۵۳۰ میلیارد ریال به استان اصفهان اختصاص داده شد که از ابتدای شروع طرح تا مردادماه ۱۳۹۷ ، تعداد ۱۶۷ طرح به مبلغ ۱۴۶۱ میلیارد ریال عقد قرارداد شده که مبلغ ۱۰۰۶ میلیارد ریال آن به ۱۵۹ طرح پرداخت شده و منجر به ایجاد ۳۰۲۲ اشتغال جدید در سطح استان گردیده است.
محسن مهرعلیزاده به طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح سهمیه در نظر گرفته شده برای استان اصفهان مبلغ ۱۲۷۷ میلیارد ریال بوده است و از ابتدای طرح تاکنون، تعداد ۸۲۴ طرح به مبلغ ۱۳۹۹ میلیارد ریال عقد قرارداد شده که مبلغ ۳۸۶ میلیارد ریال آن به ۴۴۸ طرح توسط بانک های عامل استان پرداخت گردیده است و بر همین اساس ۹۳۸ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه در طرح رونق تولید نیز تاکنون تعداد ۳۰۷۵ متقاضی جهت استفاده از تسهیلات رونق تولید ثبت نام نموده اند، افزود: ۲۲۴۷ طرح به مبلغ ۱۷۳۵۵ میلیارد ریال در کمیته مربوطه بررسی و تعداد ۶۷۰ طرح به مبلغ ۴۵۷۲ میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات گردیده اند.
استانداراصفهان مشاغل خانگی را از دیگر طرح ها در حوزه اقتصادی برشمرد و افزود: اعتبار ابلاغ شده در سال ۱۳۹۶ به استان اصفهان مبلغ ۵۴۰ میلیارد ریال بوده است که مبلغ ۴۳۰ میلیارد ریال از این اعتبار به استان تخصیص داده شد و در این خصوص تا مرداد ماه سالجاری تعداد ۲۷۷۵ طرح به مبلغ ۴۸۸ میلیارد ریال به بانک های عامل ارسال و به تعداد ۲۰۳۹ طرح به مبلغ ۳۱۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت گردیده است و این طرح تاکنون منجر به ایجاد ۲۳۰۰ شغل خانگی در استان گردیده است.
وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، افزود: این طرح با هدف افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق ارتقاء مهارت آنها ، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان ، ارتقاء صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموختگان به بنگاههای اقتصادی در سال ۹۶ اجرایی گردیده است.
مهرعلیزاده ادامه داد: تعداد کارورزان سهم استان ۴۷۲۵ نفر تعیین گردیده که تعداد ۷۶۴۴ نفر واجدان شرایط در طرح ثبت نام نموده و تعداد ۸۳۰ نفر از آنها توسط واحدهای پذیرنده پذیرش شده اند ( تعداد کل واحدهای پذیرنده واجد شرایط ثبت نام نموده ، ۹۰۸ واحد بوده است ) و سرانجام از تعداد ۸۳۰ نفر پذیرش شده ، تعداد ۳۶ نفر از آنها بعد از طی دوره کارورزی به عنوان نیروی انسانی مورد نیاز واحد پذیرنده جذب و به کار گمارده شده اند.
وی به اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی نیز اشاره کرد و افزود: این طرخ با هدف آشنایی با محیط کسب و کار و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به بازار کار ، حفظ مشاغل سنتی و پایداری آنها،کمک به بنگاههای فعال برای جذب نیروهای مستعد و استفاده از ظرفیت آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی در آموزش عملی مهارت آموزان در سال ۱۳۹۶ اجرایی شد.
استاندار اصفهان تعداد مهارت آموزان سهم استان را ۳۶۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد ۶۳۱۴ نفر در طرح ثبت نام نموده و همه ی این تعداد توسط مراکز یادگیری پذیرش شده اند بطوری که درصد عملکرد استان در این طرح تا تاریخ ۲۰/۵/۹۷ تقریبا معادل ۱۷۲ درصد تعداد تعیین شده برای استان بوده است.
وی ادامه داد: در برنامه جامع اشتغال روستاییان آسیب دیده از کم آبی نیز ۶۳ هزار شغل در فاصله زمانی سه ساله با ۲۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری که ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن با مشارکت بانک ها و هزار میلیارد تومان آورده ی کشاورزان و بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.
مهرعلیزاده ایجاد درگاه سرمایه گذاری استان را اقدامی فوق العاده در جهت کاهش بروکراسی برشمرد و افزود: این درگاه با هدف حذف بروکراسی، شفافیت در فرایند صدور مجوزها، جذب و توسعه سرمایه گذاری با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و در این درگاه تعداد ۱۰۰ طرح دارای مجوز با میزان کل سرمایه گذاری۲۵۷۰۰۰ میلیارد ریال شامل ۱۳۲۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۱۲۵۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه درگردش و با پیش بینی تعداد ۷۰۴۶ نفر اشتغال جدید بارگذاری شده و تمامی مجوزها برای طرح ها اخذ گردیده است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور محترم این درگاه به عنوان یک الگو در کل کشور مطرح خواهد شد، افزود: با ایجاد درگاه سرمایه گذاری انقلابی در روند سرمایه گذاری در کشور ایجاد خواهد شد و موانع اداری جذب سرمایه گذاری برداشته می شود.
محسن مهرعلیزاده به کاهش نرخ بیکاری در استان نیز اشاره کرد و افزود: نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار ۹۷ نسبت به بهار ۹۶ با ۸/۲ درصد کاهش از ۱/۱۶ درصد به ۳/۱۳ درصد تنزل یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا