شهر و جامعهعناوین اخبار

سیزدهمین شب شعر فصلی به ساعت اصفهان/نمایش نقل زنان سنگی امشب در سالن سوره به پایان می رسد/آموختن سازهای ارف آسان و برای آموزش موسیقی کودک مناسب است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، حسین خالقی پور مدیرخانه ادبیات حوزه هنری با اشاره به برگزاری این برنامه گفت: در این برنامه که در ساعت ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه ۷ شهریور ماه در سالن سوره واقع در مجتمع فرهنگی هنری سوره در خیابان آمادگاه برگزار می شود سعید بیابانکی مانند برنامه های قبلی شب شعر به عنوان مجری حضوردارد و به اجرای برنامه می پردازد.

خالقی پور با اشاره به اینکه شاعران مطرحی از جمله اصغرمعاذی، مهدی رحیمی از شعرای آیینی هستند که در این برنامه شعرخوانی دارند ادامه داد: شب شعر فصلی سیزدهم با موضوع آزاد و البته با توجه به برگزاری برنامه در شب عید غدیرخم بیشتر با رویکردی به این شب برگزار می شود.

وی افزود: این برنامه با شعرخوانی تعدادی از شعرای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و از میان بیش از ۳۰۰ اثر رسیده به شب شعر این فصل دوازده تن از شاعران به شعرخوانی می پردازند.

مدیر خانه ادبیات حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: در برنامه این فصل شب شعر به ساعت اصفهان تعدادی از شعرای خراسان جنوبی نیز به شعرخوانی خواهند پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آیتم های جدیدی که در برنامه این فصل از شب شعر به ساعت اصفهان وجود دارد اجرای استندآپ کمدی توسط مهدی کرباسی است.

***نمایش نقل زنان سنگی امشب در سالن سوره به پایان می رسد

محمد ترابی کارگردان نمایش “نقل زنان سنگی” از آخرین اجرای این نمایش که نوشته چیستا یثربی است خبر داد و گفت: نمایش “نقل زنان سنگی” امشب ساعت ۱۹ در سالن سوره آخرین اجرای خود را به روی صحنه می‌برد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، خانه تئاتر حوزه هنری این تئاتر را به عنوان یکی از نمایش هایی که بر مبنای نقالی بنا نهاده شده است به کارگردانی محمد ترابی به روی صحنه برده است، نمایش نقل زنان سنگی نمایشنامه‌ای براساس نقالی و شیوه‌های نمایش شرقی است که یکی از نویسندگان برجسته کشور آن را نوشته است.

این نمایش از روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷ لغایت روز سه شنبه ۶ شهریورماه در سالن سوره حوزه هنری استان اصفهان به روی صحنه رفت.

نمایش “نقل زنان سنگی” با توجه به زبان پارسی گذشته نوشته شده و داستان مادر و دختری را روایت می کند که از یکدیگر به وسیله شیاطین جدا شده اند، این دو پس از گذشت سالها در کنار یکدیگر قرار می گیرند و می‌فهمند که مادر و دختر هستند و مادر در این داستان جریان تولد و جداشدن از دخترش را بیان می کند.

گفتنی است، این نمایش با محوریت نقش زنان در جامعه و همچنین توجه به هنر نقالی در ایران به روی صحنه رفته است.

***آموختن سازهای ارف آسان و برای آموزش موسیقی کودک مناسب است

خانه موسیقی حوزه هنری استان اصفهان، دهمین نشست از سلسله نشست های ماهانه موسیقی و سومین جلسه خود از سلسله نشست های تشکیل شده پیرامون آموزش در موسیقی را به موضوع “بررسی آموزش موسیقی کودکان (ارف)” اختصاص داد و این جلسه با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی و فعالان عرصه آموزش موسیقی کودک، در روز جمعه دوم شهریور ماه سال جاری در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از مهرشاد متین فر کارشناس خانه موسیقی اصفهان در آغاز این نشست ابتدا استاد حسن منصوری (مدیر خانه موسیقی) در صحبت های مقدماتی به مساله بنیادین آموزش موسیقی کودک و سابقه برگزاری دوره های موسیقی کودک (ارف) در ایران پرداخت و این نقد و پرسش اساسی را از جانب برخی هنرمندان موسیقی ایرانی مطرح کرد که همواره این انتقاد به دوره های ارف در ایران وارد بوده است که سیستم غربی آموزش موسیقی کودک سبب می گردد که کودکان ما نسبت به موسیقی ایرانی و انتخاب ساز ایرانی بیگانه شوند. مدیر خانه موسیقی با طرح این پرسش از سخنران اصلی جلسه درخواست کرد پیرامون این نقد مهم اگر پاسخ و یا صحبتی است در خلال صحبت ها به آن پرداخته شود.

اما پس از طرح این موضوع، رضا غیاثی (از مربیان موسیقی کودک در اصفهان) به عنوان سخنران جلسه پیرامون آموزش موسیقی کودک و دوره های ارف صحبت نمود.

وی در آغاز سخنان خود در مورد شروع کار خود در زمینه موسیقی (با فراگیری ساز ملودیکا) توضیحی داد که چگونه از راهی غیرمتعارف به عنوان و حرفه امروزی خود رسیده است.

در ادامه غیاثی اشاره ای به دوره هایی تحت عنوان ارف و ویژگی های آن داشت و به چند خصوصیت ارف اشاره کرد. اولین موردی که این مربی موسیقی کودک از ویژگی های ارف برشمرد، این بود که در این دوره با انتخاب ساز مواجه نیستیم و بر خلاف دوران نوازندگی ساز که معمولا با توصیه دیگران صورت می پذیرد، در ارف به این صورت نبوده است. دومین ویژگی ارف جمعی بودن آن است و اینکه تمام کودکان تحت یک آموزش واحد قرار می گیرند. ویژگی دیگری که غیاثی به آن اشاره داشت این بود که آموختن سازهای ارف بسیار آسان بوده و از این رو برای آموزش موسیقی کودک بسیار مناسب است.

مربی موسیقی کودکان در ادامه پیرامون نحوه آموزش موسیقی به کودکان، خاطرنشان کرد و گفت: اگر دوره های ارف خیلی مختصر و آسان باشد، شاید در مراحل بعدی به کودکی که در آینده یک هنرجوی موسیقی خواهد شد، ضربه بزند و یکی از ایراداتی که می توان به برخی دوره های ارف بگیریم این است که این دوره ها را خیلی سهل و آسان برگزار نماییم.

رضاغیاثی پیرامون تجربیات و روش خود در زمینه آموزش موسیقی کودک اشاره ای کرد و گفت: بنده در برگزاری برخی دوره های ارف انتقاداتی داشتم که یکی از آنها استفاده مکرر و غیر اصولی از ساز بلز می باشد که به جای استفاده مکرر از بلز می توان از سازهای بزرگتر استفاده نمود. بلز ساز مناسبی برای آموزش موسیقی کودک نیست و متاسفانه به خاطر ارزان بودن در دوره های ارف بسیار رایج شده است. همچنین به غیر از توصیه ای که در مورد استفاده سازهای بزرگتر از بلز داشتم، بنده استفاده از ساز ملودیکا به جای ساز ریکوردر را انتخاب و توصیه مناسبی می دانم.

در ادامه جلسه سوالات و مباحثی توسط هنرمندان و علاقه مندان موسیقی در جلسه نشست صورت گرفت.

پایان بخش نشست دهم اجرای موسیقی در دستگاه همایون بود که توسط هنرمندان جوان مسعود رزاززاده (آواز)، محمدسعید دانش فر (نی ده سوراخ) و شلمو عاقلیان (تنبک) اجرا گشت و در انتها مدیر خانه موسیقی با حضور تنی چند تن از هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی از هنرمندانی که با این نشست همکاری داشتند، تقدیر به عمل آورد.

گفتنی است، سلسله نشست های خانه موسیقی اصفهان در هر ماه در چهار نوبت برگزار می گردد که جمعه اول هر ماه به موسیقی ایرانی، جمعه دوم به موسیقی زورخانه، جمعه سوم به تعزیه اختصاص دارد و به زودی سلسله نشست های موسیقی فیلم توسط خانه موسیقی به این برنامه ها اضافه خواهد شد.

قابل ذکر است ورود به نشست های جمعه های خانه موسیقی برای عموم علاقه مندان آزاد است (هر جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در خانه هنرمندان اصفهان) و در این نشست ها هنرمندان و علاقه مندان موسیقی پیرامون موضوع های ذکر شده به بحث و گفتگو می پردازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا