تیتر دوعناوین اخبار

در حوزه سرمایه گذاری باید از چنبره عناوین رها شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در سیزدهمین نشست مدیران سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری های کلان شهرهای کشور با بیان اینکه محور فعالیت این جلسه موضوع توسعه پایدار است، ‌اظهار کرد: ما نیز در اصفهان به دنبال توسعه پایدار شهرنشینی بوده و محور فعالیت های خود را بر مبنای توسعه انسانی، محیط زیست و نگاه به نسل های آینده متمرکز کرده ایم.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار تنها بشر امروزی را مورد توجه قرار نمی دهد، تصریح کرد: باید ضمن استفاده از منابع به گونه ای عمل کنیم تا آیندگان نیز بتوانند از این منابع بهره مند شوند.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای توسعه پایدار باید بخش خصوصی مشارکت کرده و در اجرای پروژه ها به کار گرفته شود. این ما هستیم که باید توانمندی بخش خصوصی را مورد حمایت قرار داده و با کاهش تصدی گری شهرداری ها آنها را به میدان بیاوریم تا شهر، ارزان اداره شود و ارائه خدمات با کیفیت باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات و تشکیل یک دبیرخانه در تهران می تواند منجر به تعامل میان شهرها شود، افزود: در خصوص موضوع اشتراک سرمایه ها، فاینانس ها و …. تاکنون تعامل زیادی بین کلان شهرها وجود نداشته است.

نوروزی اضافه کرد: در موضوع سرمایه گذاری، شهرداری ها اسیر برخی عناوین شده اند که چالش هایی را برای آنها به وجود آورده است. در واقع شهرداری ها در چنبره عنوان ها گرفتار شده اند که این موضوع یک آسیب است.

شهردار اصفهان گفت: در اصفهان قراردادهایی مانند BOT یا اجاره به شرط تملیک که هر کدام امتیازات خوبی به همراه دارد و می تواند به شرایط اقتصادی فعلی کمک کند، باید به جریان بیفتد و این موارد می تواند موضوع گفت و گوی مدیران کلان شهرها باشد.

وی افزود: باید از تجربیات همدیگر استفاده کرده و آن را انتقال داد. در این مسیر نباید نگاهمان تنها به شهر خودمان محدود شود. اگر من به عنوان شهردار اصفهان به فکر آباد کردن شهرهای دیگر استان نباشم مشکلات شهرهای دیگر نیز به اصفهان سرازیر می شود. این تعامل باید بین شهرهای استان و شهرهای دیگر کشور نیز باشد تا بتوانیم از این جزیره های کوچک پیوندهایی عمیق ایجاد کرده و شاهد آبادانی همه شهرهای ایران باشیم.

شهرداری ها نیازمند بلوغ سرمایه‌گذاری‌ در بخش مشارکت ها

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: تنوع بخشیدن به منابع درآمدی و رویکرد ایجاد درآمد پایدار شهرداری ها باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

شهرام رییسی تصریح کرد: سازمان سرمایه ‌گذاری یک سازمان نوپا و جوان در شهرداری‌ها است و این جوان بودن چالش هایی را به دنبال دارد که امیدواریم این نشست بخشی از چالش‌ها را مرتفع سازد.

وی اظهار کرد: تقارن یک سالگی حضور قدرت الله نوروزی در شهرداری اصفهان با برگزاری این نشست حائز اهمیت است، زیرا شهردار اصفهان در برنامه سنجش ‌پذیری که به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه کرد، بخش مهمی از برنامه‌های خود را به حوزه مشارکت‌ها و سرمایه گذاری اختصاص داده بود.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان تأکید کرد: شهردار اصفهان به اصل مشارکت با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در راستای مولدسازی دارایی های موجود شهر اصفهان تأکید ویژه دارد و در طول یک سال اخیر با قدرت و حمایت از مجموعه سازمان سرمایه گذاری این مسیر را پیش برده است.

رییسی تأکید کرد: سازمان های سرمایه‌گذاری باید در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی باشند و همین موضوع حساسیت‌ها را افزون می سازد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان، با اشاره به تغییر شرایط درآمدی شهرداری ها نسبت به گذشته، افزود: به همین دلیل تنوع بخشیدن به منابع درآمدی و رویکرد ایجاد درآمد پایدار شهرداری ها باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته ۱۶۱ قرارداد مشارکت ساختمانی و تنها ۱۹ قرارداد مشارکتی غیرساختمانی در شهر اصفهان منعقد شده است و این امر نشان دهنده آن است که شهرداری ها باید به سمت مشارکت‌های غیرساختمانی حرکت کنند زیرا مشارکت در بخش ساختمان، به بلوغ رسیده است و البته مشارکت غیرساختمانی نیز نیازمند تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و نظام نامه‌هایی است که انتظار می‌رود در این نشست بتوان در خصوص آن تبادل نظر کرد.

انعقاد ۱۱ قرارداد مشارکتی طی ۶ ماه

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به این که طی ۶ ماه نخست سال جاری ۱۱ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان امضا شده است، گفت: ارزش حجم آورده شرکای سرمایه گذار در این قراردادها ۴۴۷ میلیارد ریال بوده و شهرداری هم همین حجم آورده داشته است.

وی اعلام کرد: این رقم نشان می دهد کمتر از سه درصد کل بودجه شهرداری در قالب مشارکت است و برنامه راهبردی ما برای سال آینده این است که آورده شرکای سرمایه گذاری و شهرداری را به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

وی نبود لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را یکی از چالش های این حوزه برشمرد و ادامه داد: این لایحه نیاز تمام کلان شهرها است بنابراین باید به صورت جدی دنبال شود اما متأسفانه این لایحه هنوز در دولت تصویب نشده است.

به گفته وی، فقر قوانین حقوقی و قراردادی در ساختارهای مبتنی بر مشارکت یکی دیگر از این چالش ها است زیرا تناقض موجود در شیوه نامه های ابلاغی سردرگمی زیادی به وجود می آورد.

گفتنی است سیزدهمین نشست مدیران سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کلان‌شهرهای کشور به میزبانی اصفهان برگزار شد.

در این نشست دو روزه، مدیران سرمایه گذاری شهرداری های شهرهای اصفهان، ارومیه، اراک، تبریز، اهواز، رشت، زاهدان، کرج، کرمانشاه، کرمان، مشهد، همدان و یزد حضور دارند.

در روز اول عمده محور این همایش بررسی ساختارهای حاکم بر اساسنامه سازمان‌های سرمایه‌گذاری کلانشهرهای کشور است. همچنین محورهایی چون تبادل آرا، همفکری و هم افزایی در جهت پروژه‌های سرمایه گذاری کلانشهرها، استفاده از تجربیات مربوط به دستاورد سازمان ها، بررسی الزامات قرادادهای مشارکتی، مبحث تامین مالی شهرداری ها از طریق سرمایه گذاری و … در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.  در  روز دوم این رویداد نیز از نمایندگان بخش خصوصی دعوت می شود تا مسائل مربوط به تأمین مالی پروژه‌ها را مطرح و بررسی کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا