شهر و جامعهعناوین اخبار

بسته روز حوادث و اخبار پلیسی استان اصفهان

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی “فیلم ۱۱۰ ثانیه ای ما (مردم و امنیت)” با موضوع پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: با توجه به گستره آسیب خانمان سوز اعتیاد و دغدغه های مردم شریف ایران اسلامی و مسؤولان محترم به ویژه فرماندهی محترم کل قوا (مدظله العالی)، معاونت اجتماعی ناجا در نظر دارد به منظور کاهش اثرات این معضل اجتماعی و پیشگیری از آن جشنواره ای را برگزار کند.

وی در ادامه افزود: این جشنواره در سه قالب انیمیشن، مستند و داستان برگزار می شود و نمایش آثار کوتاه، جذاب و تصویری خلاقانه با موضوع آسیب های مرتبط با استعمال و توزیع مواد مخدر، تجلیل از هنرمندان مروج قانون و مفاهیم اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر از طریق رشته فیلم سازی، از جمله اهداف برجسته این جشنواره فرهنگی و هنری است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان متذکر شد: این جشنواره در ۱۰ محور برگزار می شود که نقش باورها، اعتقادات دینی و هنجارها در پیشگیری از اعتیاد، باورهای غلط، ناآگاهی و اثرات آن در اعتیاد، سبک زندگی، تغییرات اجتماعی و اعتیاد، خانواده و اعتیاد، دوره نوجوانی، بلوغ، دوستان و اعتیاد، فضای مجازی جنگ نرم و اعتیاد، پیامدهای گرایش به اعتیاد، نقش محیط های ناسالم و پرخطر در بروز و شیوع اعتیاد، نقش ورزش و تفریحات در پیشگیری از اعتیاد و نقش سازمان های دولتی و مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد از جمله این محورها هستند.

سرهنگ کریمی تاکید کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره از طریق نشانی Festival110.tebyan.net تا ۲۰ آذر ماه بوده و داوری آثار نیز تا ۳۰ آذر ماه انجام می شود.

وی حداکثر آثار مجاز برای هر نفر را ۵ عدد عنوان کرد و گفت: درج نام صاحبان اثر، کد ملی و شماره تماس آن ها در سامانه جشنواره الزامی است و تمامی آثاری که با سرمایه شخصی از سال ۱۳۹۵ تا کنون در محورهای اعلامی جشنواره تولید شده و در رسانه ها منتشر نشده اند، مجاز به شرکت در جشنواره هستند.

سرهنگ کریمی  با بیان اینکه استان اصفهان دارای هنرمندان خلاق، نوآور و برتر در کشور است گفت: انتظار ما این است که  هنرمندان، فیلم سازان و داستان نویسان و مستندسازان استان حضوری پرشور و قوی در این جشنواره داشته باشند.

*۵۰ مامور پلیس اصفهان درآزمون کارآگاهی ناجا شرکت کردند

گروه استان ها _ اصفهان _ جانشین فرمانده انتظامی استان از شرکت ۵۰ نفر از کارکنان پلیس آگاهی این فرماندهی در آزمون کارآگاهی پلیس آگاهی ناجا خبر داد.

سرهنگ “حسین حسین زاده” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: افسران پلیسی که در بخش های تخصصی نیروی انتظامی مشغول فعالیت هستند بایستی علاوه بر شرایط عمومی نیروی انتظامی حائز ویژگی هایی نظیر دقت، سرعت، بهره هوشی بالا، اهتمام، جدیت، پشتکار، روحیه ایثارگری، روحیه پژوهش و علاقمندی به دانش نیز باشند.

وی افزود: در این میان یکی از پلیس های تخصصی که باید حائز این ویژگی ها باشد پلیس آگاهی است چرا که ماموران این پلیس با مجرمان و متهمانی مواجه هستند که مرتکب جرایم مهم و پیچیده می شوند.

جانشین فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: ماموران پلیس آگاهی بعد از ارتکاب جرم بایستی از وقایع مجرمانه اطلاع حاصل کرده و با کشف ادله و آثار موجود در صحنه های جرم به وسیله علومی نظیر روانشناسی جنایی، جامعه شناسی، علم آمار، فیزیک و شیمی بتوانند مجرمان را شناسایی و دستگیر کنند.

سرهنگ حسین زاده خاطر نشان کرد: به منظور آموزش بیشتر افسران پلیس آگاهی و شناسایی نخبگان انتظامی همه ساله آزمونی موسوم به آزمون کارآگاهی در سطح پلیس آگاهی ناجا برگزار می شود و کارکنان پلیس آگاهی استان ها در این آزمون شرکت می کنند که امسال ۵۰ نفر از افسران پلیس آگاهی استان اصفهان در این آزمون شرکت کردند.

این مقام انتظامی، برگزاری این آزمون را بهترین راه برای شناسایی افسران با درجه هوشی بالا ذکر کرد و عنوان داشت: از پاسخ هایی که کارکنان به سوالات آزمون می دهند می شود به بهره هوشی بالا، میزان تسلط آنان به آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی و اشرافیت بالای آنها بر مسایل تخصصی پلیس آگاهی پی برد.

وی اضافه کرد: کسانی که حد نصاب نمره را در این آزمون کسب کنند می توانند در مراحل بعدی شرکت کرده و به عنوان کارآگاه نمونه کشور انتخاب شوند ضمن اینکه این افراد علاوه بر موفقیت در آزمون بایستی از آمادگی جسمانی و صلاحیت های مکتبی هم برخوردار باشند .

سرهنگ حسین زاده ابراز امیدواری کرد: با تخصصی شدن علوم در نیروی انتظامی و حرفه ای شدن نیروها رسیدگی به ماموریت های مختلف بهتر از گذشته انجام شده و مردم روز به روز شاهد تحولات چشمگیر در پلیس مقتدر و امین خود باشند.

جانشین فرمانده انتظامی استان، با بیان اینکه کارآگاهان بایستی دارای قابلیت خنثی سازی و کشف جرایم قبل از وقوع را داشته باشند گفت: لازمه کشف پیش دستانه جرایم داشتن بنیه علمی و جسمی قوی است و قطعاً در سایه داشتن این دو ویژگی موفقیت های بیشتری نصیب کارآگاهان ما خواهد شد.

*دستگیری ۳۰ نفر از مخلان نظم و امنیت در خمینی شهر

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از اجرای طرح مرصاد با موضوع پاکسازی مناطق آلوده در این شهرستان و دستگیری ۳۰ نفر در این رابطه خبر داد.

سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: اجرای مستمرطرح های ارتقای امنیت اجتماعی و پاکسازی مناطق آلوده در اولویت های فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر قرار دارد.

وی در ادامه افزود: این اقدام در قالب طرح هماهنگ شده و در راستای اجرای طرح مرصاد با موضوع پاکسازی مناطق آلوده به منظور، زیبا سازی چهره شهر، مقابله با مخلان نظم و امنیت و کاهش سایر جرائم در سطح شهرستان به اجرا در آمده است.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر همچنین تصریح کرد: در این رابطه، طی اجرای این طرح ۳۰ نفر کارتن خواب، معتاد پرخطر و متجاهر و مخل نظم و امنیت دستگیر شدند.

سرهنگ جعفری نژاد در پایان با اشاره به رضایتمندی شهروندان از اجرای این طرح ها از همکاری صمیمانه مردم تشکر کرد و گفت: شهروندان می توانند در صورت اطلاع ازهرگونه فعالیت مشکوک امنیتی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

*توقیف هیوندای با ۱۳۸ کیلوگرم تریاک در نائین

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان نائین از کشف مقدار ۱۳۸کیلو و ۴۰ گرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه سواری هیوندای خبرداد.

سرهنگ “صادق کاظم زاد”در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت:ماموران پاسگاه چوپانان حین کنترل خودروهای عبوری در سه راهی “چوپانان-اردکان” به یک دستگاه سواری هیوندای مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی گفت : پس از توقیف خودرو از آن بازرسی شد که مقدار ۱۳۸کیلو و۴۰گرم تریاک از صندوق عقب خودرو کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه یک سوداگرمرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

*کشف ۱۵ کیلو گرم تریاک در نجف آباد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نجف آباد” از کشف مقدار ۱۵ کیلوگرم تریاک و دستگیری یک سوداگر مرگ خبر داد .

سرهنگ”محمد رضا خدا دوست “در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: درپی کسب خبری مبنی برحمل مقادیری مواد مخدر بایک دستگاه خودروی پراید موضوع به صورت ویژه در دستورکار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدراین شهرسان قرار گرفت .

سرهنگ خدا دوست اظهار داشت : طی انجام یک سری اقدامات تخصصی و نامحسوس خودرو مزبور شناسایی و توقیف شد.

وی افزود : طی بازرسی ازخودروی توقیفی، مقدار ۱۵ کیلو گرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان از دستگیری یک نفر در این رابطه و تحویل او به مراجع قضائی خبر داد و گفت :امروز پلیس در مقابل قاچاقچیان مواد مخدر و خرده فروشان ایستاده و اجازه جولان دادن به آنان را نخواهد داد ،شهروندان در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک مراتب را با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در میان بگذارند.

*توقیف انبار میلیاردی احتکار کالا در شاهین شهر

گروه استان‌ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شاهین شهر” از کشف یک انبار که در آن یک محموله مصالح بهداشتی و ساختمانی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال احتکار شده بود خبر داد.

سرهنگ “حسین بساطی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : مأموران پلیس آگاهی شهرستان “شاهین شهر” از احتکار یک محموله مصالح بهداشتی و ساختمانی در انباری مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی از محل بازرسی شد که تعداد یک هزار و ۹۳ عدد رادیاتور و یک هزار و ۱۷۷ عدد انواع مصالح بهداشتی ساختمان کشف شد .

این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه بیان داشت : ارزش محموله کشف‌شده توسط کارشناسان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعلام‌شده است .

سرهنگ بساطی در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطرنشان کرد : نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

*کشف ۳دستگاه وسیله نقلیه مسروقه در سمیرم

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “سمیرم” از کشف دو دستگاه خودروی وانت نیسان ، وانت پیکان و یک دستگاه موتورسیکلت مسروقه در این شهرستان خبر داد .

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : طی اعلام سرقت های خودرو و موتورسیکلت های شهروندان ، موضوع به صورت ویژه در راس ماموریت های ماموران انتظامی و گشت فرماندهی قرار گرفت.

این مقام انتظامی در ادامه بیان داشت : بالاخره با تلاش های شبانه روزی ماموران و گشت های محسوس و نامحسوس یک دستگاه خودوری وانت پیکان ، یک دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه موتورسیکلت مسروقه کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم در پایان از دستگیری یک سارق نیز خبر داد و افزود : اجازه نمی دهیم سارقان آسایش و امنیت شهروندان را بر هم زده و برابر مقررات با آنها برخورد می شود .

*کشف محموله میلیاردی عدس خارجی قاچاق در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس آگاهی استان از کشف یک محموله عدس خارجی قاچاق در بازرسی از انباری به به ارزش ۵ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان اصفهان در ادامه برنامه های مقابله ای خود با قاچاقچیان کالا و انبارداران غیر مجاز ، طرح بازرسی از انبارهای حاشیه ای شهر را آغاز کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی در بازرسی از انباری تعداد ۹۰۳ کیسه عدس خارجی کشف شد که مالک مدارک مربوطه را ارائه نداد.

سرهنگ سلیمیان ادامه داد: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۵ میلیارد ریال اعلام شده است .

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان اظهار داشت: در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

*مراقب تلفن همراه خود باشید

گروه استان ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بابیان اینکه بیشترین علت  سرقت گوشی تلفن همراه سهل انگاری مالباختگان است، توصیه های پلیسی لازم در این خصوص را به شهروندان ارائه داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار کرد:  طی ماه های اخیر به دلیل افزایش قیمت گوشی تلفن همراه، این کالا به عنوان سوژه ای جذاب برای سارقان، شناخته شده و همین امر موجب شده که سارقان برای سرقت این کالا بیشتر از گذشته تحریک شوند.

وی در ادامه افزود: باید گفت که برررسی پرونده های سرقت گوشی تلفن همراه نشان می دهد ، عدم توجه مالکان گوشی های تلفن همراه به نکات ایمنی نیز در این امر دخیل بوده و کار سارقان برای سرقت تلفن همراه را راحت تر کرده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خاطرنشان کرد: بیشتر کسانی که گوشی تلفن همراه آنان مورد سرقت قرار گرفته به دلیل استفاده از آن در مکان های خلوت و حاشیه خیابان ها بوده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همچین یادآور شد: به شهروندان توصیه می کنیم هنگام پارک کردن خودرو  گوشی تلفن همراه خود را در خودرو و در معرض دید عموم قرار ندهند.

وی تاکید کرد: توصیه می شود هنگام مواجه شدن به سارقان یا زورگیران از هر گونه درگیری با آن ها امتناع کرده و سریعاً، با تلفن ۱۱۰ تماس گرفته و ماموران پلیس را در جریان سرقت قرار دهند.

 

*دوربین دزدی

گروه اجتماعی_ من دوربینی داشتم که به جانم بسته بود و هر کجا می رفتم آن را باخودم می بردم تا اینکه یک روز سمیه به خانه من آمد دوربین هم روی قفسه ویترین بود اما بعد از رفتن دوستم متوجه شدم که دوربین نیست…

دو خانم که گویا از قبل با هم جرو بحث داشتند وارد اتاق مشاوره شدند، یکی از این خانم ها گفت: من و این خانم از مدتها قبل با هم دوست بودیم و با هم رفت و آمد داشتیم. من دوربینی داشتم که به جانم بسته بود و هر کجا می رفتم دوربین را باخودم می بردم.تا اینکه یک روز سمیه به خانه من آمد، دوربین هم روی قفسه ویترین بود بعد از رفتن دوستم متوجه شدم که دوربین نیست.

خانه را حسابی گشتم، اول به همسرم مشکوک شدم چون با او اختلاف دارم و فکر کردم که او دوربین را برداشته تا با این کار مرا آزار دهد. به امیر گفتم دوربینم را دزدیده اند و می خواهم بروم شکایت کنم، فکر کردم اگر بفهمد می خواهم شکایت کنم از ترسش می رود و دوربین را می آورد اما او قیافه حق به جانب به خودش گرفت و گفت برو شکایت کن من که خبری از دوربین تو ندارم و اصلاً آن را ندیدم وقتی مطمئن شدم که کار همسرم نیست به سمیه مشکوک شدم بلافاصله با او تماس گرفتم و به صورت غیر مستقیم گفتم ، دوربینم گم شده‌، هرجا را گشتم پیدایش نکردم به همین خاطر می خواهم شکایت کنم ولی اگر دوربین من به دستم برسد از شکایتم منصرف می شوم.

ولی او خودش را به بی خبری زد و گفت: خوب بازم بگرد شاید جایی گذاشته باشی چه کسی ممکن است آن را برداشته باشد تو که آن را از خودت جدا نمی کنی! بعد از خداحافظی من که به یقین رسیده بودم کار او است به کلانتری رفتم و از او شکایت کردم، پس از تحقیقات صورت گرفته و بازرسی از منزل سمیه، دوربینم در آنجا پیدا شد و دروغ های سمیه برایم رو شد حالا می خواهم بدانم چرا دوستی که این قدر به او اعتماد داشتم این کار را کرده است .

سمیه که تا این موقع ساکت بود در خصوص انگیزه اش از این کار گفت: من مدت زیادی است که با ثریا دوستم هستم و از تمام مسایل زندگیش خبر دارم، از طرفی من یک همسر معتاد و یک پسر چهار ساله دارم، چند وقتی بود که همسرم پولی برای تهیه موادش نداشت و بد جوری خمار بود و به همین خاطر من و فرزندم را اذیت می کرد، من هم نمی دانستم چکار کنم دلم می خواست هرطور شده پولی فراهم کنم و به او بدهم تا اینکه روزی که به منزل ثریا رفته بودم ناگهان فکری به ذهنم خورد.

می دانستم که ثریا فیلم های خصوصیش درون آن دوربین است و به همین خاطر این وسیله برایش بیش از اندازه مهم است. گفتم آن را بر می دارم و به شوهرم می دهم تا به خاطر عکس ها و فیلم هایی که در آن دارد باج خوبی بگیرد و دست از سر ما بردارد اما با آمدن پلیس به منزل ما و پیداشدن دوربین همه نقشه هایم لو رفت و من به عنوان سارق دستگیر شدم…

دوربین وسیله ای برای باج خواهی

خانم عطائی کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش  فرماندهی انتظامی استان اصفهان در باره این ماجرا به خبرنگار ما گفت: وسایل و تجهیزات دنیای فناوری امروز علی رغم استفاده های بسیاری خوبی که از آنها برای ارتباطات و کم کردن رفت و آمدها و انجام الکترونیکی خرید ها می شود  از طرف دیگر اگر درست از آنها استفاده نشود می توانند آسیب ها و خطراتی را برای ما به وجود آورند.

وی با بیان اینکه امروزه وسایل و تجهیزات فناوری  به وسیله ای برای باج خواهی تبدیل شدند اظهار داشت: علت این امر نیز بی احتیاطی صاحبان این گونه وسایل است که بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی خصوصی ترین تصاویر و فیلم های خود را در آن ها ثبت و ضبط می کنند و در صورت سرقت موردسوء استفاده سارقان قرار می گیرند.

این روانشناس و آسیب شناس مسایل خانواده  عنوان داشت: بارها به مردم توصیه کرده ایم که از نگهداری فیلم ها و تصاویر خصوصی و خانوادگی بر روی دوربین های فیلم برداری و عکاسی و لب تاپ ، رایانه و گوشی های تلفن همراه خود خودداری کنند.

وی با بیان اینکه حافظه گوشی موبایل،دوربین و لب تاپ و … قابل بازگشت است اظهار داشت: بسیاری از افراد به غلط تصور می کنند می توانند فیلم یا عکسی را برای مدتی در دوربین یا موبایل خود نگهداری کرده و سپس آن را حذف نمایند در حالی که اگر این وسیله به دست افراد تبهکار و هکرهای حرفه ای بیافتد ممکن است عواقب بدی برایشان رقم بخورد، پس بدانند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و چه خوب است که برای همیشه از خیر این کار بگذرند.

عطائی  خاطر نشان کرد: نکته دیگری که شهروندان باید به آن توجه کنند، اعتماد بی جا و بیش از اندازه به دیگران است، مسلم است که هر کسی در زندگی شخصی خود اسراری دارد که انتشار آن ها باعث نابودی زندگیشان خواهد شد به همین خاطر نباید جزئی ترین مسایل زندگی خود را برای هرکسی در میان بگذارند و بدانند ممکن است صمیمی ترین دوست آنها نیز روزی وسوسه شده و از همین اطلاعات بر علیه آنها استفاده کند.

نویسنده: حمید رضا محمدی، کارشناس رسانه – اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا