تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

بسیاری از زنان معتاد به اجبار به اعتیاد گرایش پیدا می کنند

مرضیه فرشادبا بیان این مطلب افزود: اعتیاد بیماری جامع و چند بعدی است، این بیماری همه ابعاد جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی انسان را در بر می‌گیرد که در این بخش اصلی‌ترین وظیفه ما، پیشگیری و آگاه سازی مردم در خصوص زیان‌های مصرف موادمخدر است به همین دلیل اقدامات بهزیستی بیشتر با رویکرد اجتماع‌محوری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حساس‌سازی مرحله قبل از آگاه‌سازی است؛ افزود: اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در درجه اول از ناسازگاری‌ها و ضعف کارکردهای خانواده شروع می‌شود که در رویکرد اجتماع‌محور با ورود به محیط‌های، آموزشی، کاری، نظامی و بویژه محلات شهری و روستایی به دنبال افزایش دانش مردم در پیشگیری از مصرف موادمخدر هستیم.

۱۸ دستگاه در پیشگیری از اعتیاد دخیل هستند

مدیر کل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه فضاهای خاص شهری و مخاطبین خاص در اختیار ما نیستند، تصریح کرد: با آموزش تسهیلگران در ۲۰ محیط نظامی، ۳۰ محیط اداری، ۲۹۱ محله شهری و ۱۵۶ محله روستایی به دنبال گسترش آگاه سازی و افزایش دانش افراد جامعه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد هستیم.

وی با اشاره به حضور ۱۸ دستگاه عضو در کمیته پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: هر کدام از این دستگاه‌ها تکالیف سازمانی خود را بر اساس دستورات شورای هماهنگی موادمخدر و وزارت کشور اجرا می‌کنند و بهزیستی به عنوان رییس این کمیته نقش هماهنگ کننده دارد.

فرشاد با تاکید بر پایین بودن نرخ اعتیاد استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری تصریح کرد: اثربخشی برنامه‌های اجرا شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد با توجه به ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و حتی اقتصادی آن طولانی‌تر است و علیرغم محدودیت‌های مختلف کمی و کیفی، هدفگذاری ما به صفر رساندن اعتیاد نیست بلکه به دنبال مدیریت و کنترل گسترش این آسیب اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح “مانا” به منظور جلوگیری از کاهش سن اعتیاد گفت: این طرح به نوعی با هدف مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان در جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی ویژه نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال است که از ابتدای ماه جاری در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره آغاز شده است و تا پایان شهریور تمام جامعه شهری و روستایی بویژه مناطق حاشیه‌ای شهرهای استان را پوشش می‌دهیم.

ترکیبات مواد افیونی بیشترین ماده مصرفی زنان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به حضور ۱۳۰ تسهیلگر در این طرح اظهار کرد: این متخصصان با مدرک کارشناسی و بالاتر آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا با مشارکت نوجوانان در این رده سنی از گسترش این معضل اجتماعی جلوگیری نمایند.

وی با اشاره به اینکه زنان بر خلاف مردان به طور اجباری قربانی اعتیاد هستند، افزود: زنان معمولا در اثر مجاورت و استنشاق بوی مواد یا در اثر اصرار و اجبار نزدیکان خود از قبیل همسر، برادر یا پدر به مصرف مواد روی می‌آورند که نیاز به آموزش‌های پیشگیرانه در حوزه موادمخدر برای آنها دوچندان است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص فعالیت مراکز ترک اعتیاد بهزیستی گفت: سال گذشته ۵۰ هزار خدمت گیرنده از مراکز اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان خدمت گرفته‌اند که تنها ۸۰۰ نفر از آنها را زنان تشکیل داده بودند و طبق الگوی کلی کشوری در میان زنان همچنان ترکیبات مواد افیونی بیشترین ماده مصرفی آنها بوده است.

وی با بیان اینکه وجود زنان معتاد بدون خانواده یا طرد شده از خانواده از مهمترین چالش‌های بخش زنان است، اظهار کرد: این گروه بعد از ترک برای ورود به جامعه دچار مشکل هستند. در اصفهان مرکز توانمندسازی زنان ترک کرده در دوره‌های سه ماهه قابل تمدید با برگزاری آموزش‌های شغلی و پیوند دوباره فرد پاک شده با خانواده، نقش موثری در بازگشت آنها ایفا کرده است.

اجرای طرح مانا در پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از اجرای طرح مانا در پیشگیری از اعتیاد در اصفهان از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه در اصفهان خبر دادوگفت:طرح ماتا به منظور پیشگیری از اعتیاد برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله برای نخستین بار در اصفهان اجرا می شود.

وی بیان داشت: این کلاس‌ها با گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره ویژه نوجوانان، هفته‌ای ۲ جلسه تشکیل می‌شود و ۱۳۰ تسهیل‌گر که همگی آموزش دیده هستند در این طرح  مشغول به فعالیت هستند.

فرشاد افزود: برای اثر بخشی بیشتر طرح ها و برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید  از پتانسیل نوجوانان برای ایجاد نشاط و مشارکت اجتماعی بهره مند شویم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: حساس‌سازی به موضوع اعتیاد در جامعه امری بسیار مهم است چرا که  اگر خانواده نگرانی و دغدغه اعتیاد فرزندان و آسیب‌های اجتماعی آن ها را  داشته باشند، تمایل بیشتری به  آموزش و رفتار درست و صحیح با نوجوانان خواهند داشت.

وی بیان کرد: ۱۸ دستگاه دخیل در کارگروه اعتیاد استان  اصفهان وجود دارد که هر کدام با توجه به وظایف‌ خود و با دستور العمل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه خدمت‌رسانی می‌کنند.

فرشاد ادامه داد: در سال گذشته ۵۰ هزار نفر از خدمات ترک اعتیاد مراکز تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان بهره مند شدند که ۸۰۰ نفر آنها  زنان بودند.

راه اندازی مرکز توانمندسازی ویژه زنان معتاد در اصفهان

مرضیه فرشاد گفت: مرکز توانمندسازی ویژه زنان معتاد در اصفهان راه اندازی شده است زنان معتاد بهبود یافته به مدت ۳ ماه دراین مرکز باشند و از طریق  مددکاران بهزیستی و توانمندی خود بهبود یابند.

فرشاد افزود: زنان معتاد بهبود یافته به مدت ۳ ماه  دراین مرکز حضور می یابند و از خدمات این مرکز بهر مند می شوند که البته این زمان نیز قابل تمدید است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۷ مرکز سرپایی درمان اعتیاد به ۱۵ هزار نفر معتاد در استان اصفهان خدمات ارائه دادند و ۲۴ هزار معتاد نیز به ۷۴ کمپ  مراجعه کردند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا