حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری۲ نفر از لیدرهای اغتشاشات “نجف آباد”/عامل اصلی راه بندان خیابان و آتش زدن اتوبوس شرکت واحد اصفهان در حوادث اخیر دستگیر شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “محمد حسین باباکلانی”  اظهار داشت: تعدادی از مخلان نظم و امنیت عمومی با سوء استفاده از اعتراضات مردمی در خصوص طرح سهمیه بندی بنزین اقدام به آتش زدن اموال و اماکن عمومی و دولتی در شهر “نجف آباد” و “یزدانشهر” کردند که شناسایی و دستگیری آنها به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی های تخصصی پلیس مشخص شد ۲ نفر از اغتشاشگران اقدام به ترغیب ،هدایت کردن و سازماندهی سایر افراد می کردند که دستگیری آنان به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این افراد دیگر اغتشاشگران را برای آتش زدن و تخریب اماکن دولتی و خصوصی ترغیب و هدایت می کردند بیان داشت: متهمان پس از انجام یک سری اقدامات تخصصی شناسایی و طی ۲ عملیات جداگانه دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد، با اشاره به اینکه دستگیر شدگان تحویل مراجع قضائی شدند تاکید کرد: تمامی عوامل اصلی مرتبط با اغتشاشات آبان ماه شهرستان “نجف آباد” و مزدوران ضد انقلاب خارج نشین زیر ذره بین و چتر اطلاعاتی پلیس قرار دارند.#

عامل اصلی راه بندان خیابان و آتش زدن اتوبوس شرکت واحد اصفهان در حوادث اخیر دستگیر شد

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از عملیات ضربتی دستگیری عامل اصلی راه بندان یکی از خیابان ها و آتش زدن اتوبوس شرکت واحد در حوادث اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” محمدرضا خدادوست” با اعلام این خبر گفت: به دنبال ایجاد اغتشاشات و آشوب های خیابانی به بهانه افزایش قیمت بنزین و تعرض به اماکن و اموال عمومی، شناسایی و دستگیری عاملان اصلی این گونه اقدامات در دستور کار ویژه پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در همین رابطه با تلاش شبانه روزی ماموران، انجام کارهای ویژه اطلاعاتی و پلیسی و جمع آوری مدارک و مستندات از ایجاد اغتشاش توسط افراد شرور سرانجام هویت یکی از عاملان اصلی راه بندان یکی از خیابان ها و آتش زدن اتوبوس شرکت واحد مورد شناسایی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان گفت: با مشخص شدن هویت این فرد، ماموران طی یک عملیات ویژه و ضربتی با هماهنگی مقام قضائی او را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

سرهنگ خدادوست اظهار داشت: متهم که ۲۶ سال سن دارد در مواجهه با اسناد و مدارک متقن پلیس صراحتاً به اعمال بزه انتسابی خود اقرار کرد که در این زمینه پرونده تشکیل و جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

 

توقیف محموله ۱۰۰ میلیاردی پارچه و بلوریجات قاچاق در نطنز

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی استان از توقیف محموله بزرگ پارچه و بلوریجات خارجی قاچاق با ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال در شهرستان نطنز خبر داد.

سردار” مهدی معصوم بیگی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان نطنز در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا طی یک کار ویژه اطلاعاتی و عملیاتی نسبت به انتقال یک محموله بزرگ با استفاده از مسیر این شهرستان مطلع و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: کارآگاهان در همین راستا در محور مواصلاتی این شهرستان مستقر و به کنترل خودروهای عبوری پرداخته و سرانجام موفق شدند ۵ دستگاه تریلر کانتینر دار حامل کالای قاچاق را حین تردد شناسایی و متوقف کنند.

سردار معصوم بیگی، گفت: کارآگاهان پس از متوقف شدن خودروها با هماهنگی مقام قضائی از آن ها بازرسی به عمل آوردند که در نتیجه این عملیات تعداد ۸ هزار و ۲۶ طاقه پارچه و ۳ هزار و ۴۰۳ کارتن انواع بلوریجات که همگی فاقد مدارک گمرکی و به صورت قاچاق بارگیری شده بودند را کشف کردند.

این مقام ارشد انتظامی، با بیان اینکه کارشناسان مربوطه ارزش این محموله را ۱۰۰میلیارد ریال عنوان کردند گفت: در این رابطه خودروها توقیف و کالاهای قاچاق نیز به اداره اموال تملیکی استان تحویل شدند.

سردار معصوم بیگی همچنین از دستگیری ۵ قاچاقچی کالا و تحویل آن ها به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: یکی از راه های تحقق شعار رونق تولید در کشور، جلوگیری از ورود بی رویه و قاچاق کالاهای خارجی که نمونه های آن در داخل تولید می شوند است که در این زمینه نیروی انتظامی قاطعانه با کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند برخورد می کند.#

 

در خواست از شهروندان برای اعلام مشخصات اغتشاشگران به پلیس  

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس امنیت عمومی استان از شهروندان خواست، هر گونه اخبار درخصوص اغتشاشگران و عوامل مرتبط را از طریق تماس با شماره تلفن های ۲۱۸۲۵۸۲۸ و ۲۱۸۲۵۸۴۷به این  پلیس اطلاع دهند.

سرهنگ ” محمد حسن اسماعیلی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: پس از سهمیه بندی بنزین یکسری افراد اقدامات تخریب گرایانه ای مانند آتش زدن بانک ها ، اماکن عمومی و پمپ بنزین ها را در شهر اصفهان و چندین شهرستان اطراف انجام دادند.

وی افزود: با عنایت به اینکه این اقدامات باعث سلب احساس امنیت و آرامش شهروندان شد و خسارت های فراوانی به اماکن عمومی و حتی خصوصی وارد شد ، شناسایی و دستگیری عوامل اصلی و مرتبط به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

این مقام انتظامی بیان داشت: بحمدالله با پیگیری های مکرر پلیس و انجام یکسری اقدامات تخصصی بسیاری از عوامل اصلی شناسایی و دستگیر شده اند.

سرهنگ محمد حسن اسماعیلی از شهروندان خواست: در این خصوص با پلیس همکاری داشته باشند و در صورت داشتن اطلاعاتی از افراد مرتبط با حوادث اخیر مشخصات آنها را از طریق شماره تلفن های ۲۱۸۲۵۸۲۸ ۰۳۱و ۲۱۸۲۵۸۴۷ ۰۳۱یا کد پستی ۸۱۶۹۷۵۴۴۱۱ اعلام نمایند تا اقدامات مرتبط انجام شود.

رئیس پلیس امنیت عمومی اصفهان در پایان از تعامل مردمی با پلیس تشکر کرد و مجددا از شهروندان خواست: اخبار مربوطه را به صورت ۲۴ ساعته و در اسرع وقت از طریق شماره تلفن های اعلام شده به پلیس اطلاع دهند.

تعیین سهم تقصیر برای آموزشگاههای رانندگی درتصادفات جرحی و فوتی

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس راهور استان از تعیین سهم تقصیر برای آموزشگاههای رانندگی درتصادفات جرحی و فوتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ “محمد رضا محمدی” اظهار داشت: پلیس راهور در نظر دارد در تصادفات منجر به فوت و جرحی علاوه بر مشخص کردن سهم راننده ، سهم آموزشگاهی که راننده در آنجا آموزش دیده و گواهینامه دریافت کرده را نیز مشخص کند.

وی افزود: از ۱۵ آذر ماه چنانچه دریافت کنندگان گواهینامه ی رانندگی از آموزشگاه های رانندگی خاصی دارای آمار بالای تصادف منجر به جرح یا فوت باشند کارشناسان تصادفات پلیس راهور و راه موظف هستند براساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نسبت به تعیین حق السهم تقصیر آموزشگاه رانندگی مربوطه که در امر آموزش نظری و عملی هنرجویان خود کوتاهی کرده اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور اصفهان تاکید کرد: همزمان با اجرای این دستورالعمل ، بر عملکرد آموزشی مربیان کلیه آموزشگاه های رانندگی نیز توسط کارشناسان پلیس راهور نظارت می شود.

توقیف محموله های میلیاردی کالای قاچاق در سمیرم

گروه استان ها _ اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم از توقیف همزمان ۵ خودرو و کشف ۵ محموله کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

 

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی شهید رئیسیان فرماندهی انتظامی شهرستان سمیرم حین اجرای طرح ظفر و حین کنترل محور “سمیرم به شهرضا ” به یک دستگاه اتوبوس و ۳ دستگاه سواری پژو ۴۰۵ ،پارس تندر ، پراید ویک وانت نیسان مشکوک و خودروها را جهت بررسی محموله و مدارک متوقف کردند.

وی افزود: پس از متوقف شدن خودروها ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی از آنان بازرسی کردند که در نتیجه این عملیات ۵ هزار قطعه لوازم و تراشه فلش مموری و مقدار ۳ هزار کیلو گرم چوب و زغال بلوط کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم با بیان اینکه ارزش این محموله ها برابر اعلام کارشناسان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده اظهار داشت: در این رابطه ۵ متهم نیز دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ قرقانی خاطر نشان کرد: موضوع مبارزه با قاچاق کالا یکی از برنامه اولویت دار ناجا است و پلیس اجازه نخواهد داد عده ای به منظور کسب منافع شخصی خود جلوی رونق تولید و اشتغال را در جامعه بگیرند.

کشف ۱۰۰ کیلو تریاک در “شاهین شهر

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه از دستگیری یک سوداگر مرگ و کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک از وی توسط ماموران این فرماندهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” حسین بساطی”  گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه در پی کسب اطلاع از انتقال یک محموله مواد افیونی، موضوع را در دستور کار خود قرار داده و بلافاصله در محور مواصلاتی این شهرستان مستقر و به کنترل خودروهای عبوری پرداختند.

وی افزود: ماموران سرانجام حین کنترل خودروهای عبوری یک دستگاه خودروی پراید حامل مواد مخدر را شناسایی و متوقف کرده و در بازرسی از آن۱۰۰ کیلوگرم تریاک را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: در این رابطه راننده خودرو دستگیر و همراه با پرونده تشکیل شده به مراجع قضائی تحویل داده شد.#

اخلاق مداری در سرلوحه کاری کارکنان نیروی انتظامی/خدمت رسانی ما به مردم باید برای رضای الهی باشد

گروه استان ها_اصفهان_رئیس عقیدتی سیاسی فرمانده انتظامی استان گفت: کارکنان نیروی انتظامی برای رضای الهی خدمت رسانی و فعالیت کنند و می بایست اخلاق مداری را در سرلوحه کاری خود قرار دهند و بدانند روز قیامت باید پاسخگو باشند.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، حجت الاسلام “محمد حسین عادل پور” در جمع سربازی کارکنان معاونت اجتماعی پلیس اصفهان حاضر و پس از اقامه نماز ظهر و عصر اظهار داشت: همه ما در قبال خانواده خودمان و جامعه مسئول هستیم و می بایست در روز قیامت جوابگوی حق تعالی باشیم.

وی اشاره ای نیز به حوادث و نا آرامی های اخیر استان اصفهان کرد و بیان داشت: خیلی از نوجوانان و جوانانی که در این نا آرامی ها شرکت کردند و اقدام به تخریب و آتش زدن اموال عمومی وشخصی مردم کرده بودند فقر دینی ، فرهنگی و اقتصادی داشتند و روز قیامت به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکارند و می بایست پاسخگو باشند.

ای مقام مسئول ادامه داد: جامعه امروز ما مملو از فقردینی و فرهنگی است و خیلی از جوانان و نوجوانان هیچ آشنایی با ارزش های دینی ندارند که این وظیفه ما و مربیان و مدرسان آموزشی است که نسبت به تعلیم افراد جامعه بپردازند، درمدارس به نمره های بالای درسی توجه می شود و عزیزترین فرد کسی که نمره بهتری داشته باشد هر چند در اخلاقیات ضعیف باشد.

عادل پور افزود: شاید در این دنیا به حساب وکتاب ما رسیدگی نشود اما روز قیامت که برابر با ۵۰ هزار سال است ، روز رسیدگی به حساب و کتاب است .

حجت الاسلام عادل پور اظهار داشت: هر تار عنکبوت ۴ هزار رشته دارد و خانه عنکبوت از تنیده شدن تارها درست می شود ، عنکبوت زیباترین خانه را بنا می کند بدون داشتن ابزار مهندسی ،این خانه درنوع خود نسبت به این حشره بسیار قوی است ، از تار عنکبوت بهترین ضد گلوله ساخته می شود در حالی که خدای متعال می گوید : سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است که با کوچک ترین باد متلاشی می شود.

رئیس عقیدتی سیاسی پلیس اصفهان تصریح کرد: خانه های ما از خانه عنکبوت سست تر است اگر مریض شویم یا کوچک ترین حادثه ای برایمان پیش بیاید تمام خوشی های ما از بین می رود، پس تا دیر نشده به خود بیاییم و به خدا فکرکنیم ، تا توان داریم برای خدا بندگی کنیم و دچار روزمرگی نشویم.

حجت الاسلام محمد حسین عادل پور در پایان تاکید کرد: کارکنان نیروی انتظامی باید اخلاق مدار باشند و با ارباب رجوع برخورد خوب و اسلامی داشته باشند ، همه ما باید با قرآن انس بگیریم ، برای رضای الهی خدمت رسانی کنیم و بدانیم که وظیفه ما یک وظیفه سنگین است و در سرای آخرت در قبال کارهایمان مسئول هستیم .

مستند جدید پلیسی به نام “چراغ قرمز” با همکاری پلیس اصفهان کلید خورد

گروه استان ها _ اصفهان _ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی- هنری ناجی هنر از تولید اولین قسمت از مجموعه مستند جدید “چراغ قرمز” که به صورت موشکافانه در خصوص پرونده های جنایی و زندگی مجرمان خطرناک می پردازد با همکاری معاونت اجتماعی پلیس اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، ” مجتبی رشوندی” در حاشیه اکران اولین سری از مجموعه مستند جدید “چراغ قرمز” که با حضور مسئولان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و سایر اقشار مردم در یکی از سینماهای شهر اصفهان انجام شد گفت: این مستند در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ساخته شده است که پس از انجام مراحل فنی به زودی در نوبت پخش رسانه ملی قرار می گیرد.

وی افزود: در مستند های “شوک” و “بی راهه” فقط طرح موضوع انجام می شد و مباحث کارشناسی و ریشه یابی به این شکل که در مستند چراغ قرمز به آن پرداخته شده مد نظر نبود که لازم می دانم همین جا از آقای “پارسا” کارگردان این مستند، حمایت های سرهنگ ” حسین زاده” جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان و همکاری خوب معاونت اجتماعی این فرماندهی تقدیر و تشکر کنم .

رشوندی اضافه کرد: مستندی که امروز اکران شد یک قسمت از مجموعه مستندی است که ان شاءالله در شهرها و استان های مختلف پرونده های مشابه را به تصویر خواهیم کشید و از طریق رسانه ملی پخش می شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی – هنری ناجی هنر اظهار داشت: باید بدانیم که پدیده های اجتماعی، پدیده های متغیر و متنوعی هستند و اگر به موقع آن ها را ریشه یابی نکنیم مانند شخصیت هایی که در این فیلم خواهید دید به آسیب های اجتماعی تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه موسسه ناجی هنر وابسته به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و از ۲۰ سال قبل فعالیت رسمی خود را آغاز کرده اظهار داشت: تاسیس این مؤسسه نشان می دهد که ناجا در آن زمان حس کرد چقدر رسانه می تواند در راستای پیشگیری از بروز رفتارهای خشن در جامعه مؤثر واقع باشد.

رشوندی ادامه داد: در طول این سال ها فیلم ها و سریال های متعددی ساخته شد از مجموعه تلویونی “خواب و بیدار” که اولین آن ها بود تا “ماتادور”، “نوار زرد” ،” میکائیل” و هفته ناجا امسال هم ۷ فیلم تولید و به نمایش گذاشته شد.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی – هنری ناجی هنر از حمایت ویژه این مؤسسه از تمامی فعالان در عرصه سینما، مستند و تولید آثار نمایشی کوتاه، بلند و نیمه بلند که با موضوع پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی باشند خبرداد و گفت: از هر طرحی که ارائه شود و ما بوانیم در راستای اهدافمان در مؤسسه از آن بهره ببریم حمایت می کنیم.

خانواده های نابسامان، مهمترین عوامل جرم زا هستند

گروه استان ها _ اصفهان _ جانشین فرماندهی انتظامی استان با اشاره به نقش و جایگاه والدین در تربیت فرزندان، یکی از مهمترین و مؤثر ترین عوامل جرم زا در جامعه را خانواده های نابسامان عنوان کرد.

یکی از سخت ترین لحظات زندگی پلیسی من زمانی بود که ساعت ۵٫ونیم بامداد یک روز پائیزی ۲ برادر به نام محمد و عبدالله توامان در کنار هم اعدام شدند.حاصل زحمت و یا یک نعمت ویژه از کف یک خانواده رفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” حسین حسین زاده” در حاشیه اکران اولین قسمت از سری مستند “چراغ قرمز” که با حضور مسئولان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و سایر اقشار مردم در یکی از سینماهای شهر اصفهان انجام شد گفت: به نظرمن هدف اصلی دست اندرکاران و سازندگان این فیلم این بود که بگویند علت وقوع بزهکاری در همه جوامع چیست؟ و چرا بعضی از آدم ها بزهکارو برخی دیگر ناکرده بزه هستند.

وی با بیان اینکه سازندگان این فیلم در صدد بودند تا علل و عوامل جرم زا را معرفی کنند گفت: معتقدم یکی از مهمترین و مؤثر ترین عوامل جرم زا در جامعه همان طور که در این فیلم هم به آن اشاره شد، “خانواده نابسامان” است.

این مقام انتظامی ادامه اد: مسلماً اگر پدر و مادری نسبت به رفتار فرزندانشان بی تفاوت باشند، برای آن ها فرق نکند که چه زمانی می روند و چه زمانی به منزل می آیند، درسشان را می خوانند یا نه، دوستانشان چه کسانی هستند، چطور فکر می کنند، چه کتاب هایی می خوانند و در فضای مجازی با چه کسانی ارتباط دارند به نوعی زمینه وقوع بزه و جرم توسط آنان را ریل گذاری می کنند.

سرهنگ حسین زاده تصریح کرد: به عقیده دکتر “کی نیا” معلم اول جرم شناسی و پدر کرمینولوژی در کشورمان، پدر و مادرهای بی تفاوت نسبت به فرزندانشان یا پدر و مادرهایی که رفتار جنایی دارند نمره هر دوی آن ها در جرم شناسی و کرمینولوژی ها صفر است.

وی افزود: اولین پیام این سخن برای ما که فرزند داریم این است که بایستی بیشتر مراقب فرزندانمان باشیم، براساس آموزه های دینی وظیفه و تکلیف پدر و مادر است که از رفتار فرزند خود مراقبت کنند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در اولین قسمت از سری مجموعه مستند جدید “چراغ قرمز” به شخصیت دو برادر به نام های عبدالله و محمد که مرتکب ۱۱ فقره سرقت مسلحانه در کشور شده بودند و سال ۸۸ طی یک عملیات بسیار پیچیده توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان در ویلای شمال شهر دستگیر شدند پرداخته شده است.

وی بیان کرد: در این فیلم مستند به وضوح می توانید مشاهده کنید که بی تفاوتی پدر و مادر متهمان به نوعی باعث خلق یک رفتار جنایی در آنان شده است.

سرهنگ حسین زاده با مثبت عنوان کردن روش انتخاب شده توسط دست اندرکاران ساخت مستند مذکور در انتقال پیام پلیس به جامعه اظهار داشت: تماشای این مستند به ما کمک می کند تا در خصوص اطراف خودمان حساسیت و توجه بیشتری داشته باشیم و امیدوارم با استفاده از فرهنگ و هنر رسانه بتوانیم معضلاتی که بعضاً در جامعه وجود دارد را مدیریت کرده و در پیشگیری از وقوع جرایم توفیقات بیشتری حاصل کنیم .

نگاهی به تاثیرات مخرب ابزارهای نوین ارتباطی بر زندگی

گروه استان ها_اصفهان_بعد از اعتیاد به موادمخدر و الکل، افرادی را شاهد هستیم که نسبت به ابزارهای روز اعتیاد پیدا می‌کنند و نبود آن وسیله در زندگی‌شان مانع از انجام فعالیت‌هایشان می‌شود.

این ابزارها به حدی به سرعت در حال پیشرفت است که در هر خانواده‌ای دیده می‌شود. کاربران اغلب در غار تنهایی خود فرومی‌روند و منزوی و تنها می‌شوند، اما آنها این تنهایی و انزوا را به هر رابطه و برقراری تعاملی ترجیح می‌دهند.

چنانچه تعاملات اجتماعی و روابط بین‌فردی در جامعه کاهش پیدا کند، آسیب‌های جدی جامعه را تهدید می‌کند. برخی افراد به استفاده از این ابزارها به حدی وابسته می‌شوند که خود را از جامعه و خانواده دور می‌سازند و غافل از آن هستند که دچار چه آسیب‌هایی می‌شوند. این آسیب‌های نوپدید منجر می‌شود در کشورهای توسعه یافته افراد از فرصت‌ها و توانایی‌های خود استفاده نکنند، از این رو ساختارهای روانی و اجتماعی افراد با مخاطراتی روبه‌رو می‌شود که ممکن است قابل جبران نباشد. اعتیاد به وسایل الکترونیکی جدید درمان قطعی ندارد، بلکه افراد باید سعی کنند تا استفاده از این ابزارها را کنترل شده در دست داشته باشند تا از دنیای روز و مدرن عقب نمانند.

اختلال در جامعه

وقتی که لفظ اعتیاد به کار گرفته می‌شود، در ذهن همه افراد بلافاصله تداعی اعتیادهایی از جمله اعتیاد به الکل، نیکوتین و موادمخدر و قمار تداعی می‌شود، اما به واسطه تغییرات جدید در شیوه زندگی و ورود و توسعه ابزارهای تکنولوژیکی به درون خانواده‌ها به نظر می‌رسد این تعریف دستخوش تغییراتی شده است.

امروزه هر فردی می‌تواند با تلفن همراه خود، تبلت، یارانه شخصی و ابزارهایی از این دست در خانه، محل کار یا محیط‌های عمومی به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا کند و این پدیده باعث شده است تعریف اعتیاد گسترده‌تر و شامل مواردی از قبیل اعتیاد به گپ‌زنی، چت‌روم‌ها و هرزه‌نگاری‌ها، شرط‌بندی آنلاین و… شود.

این پدیده امروزه به حدی گسترده شده است که نظریه‌پردازان از حوزه‌های مختلف روانی، اجتماعی و پزشکی را به خود جلب کرده است و مطالعات روی این افراد نشان داده اعتیاد به ابزارهای نوین تکنولوژیکی نوین شامل ویژگی‌هایی از این دست باشد.

اختلال و بی‌نظمی که تابع نوعی وسواس در فکر و رفتار افراد بوده است و می‌تواند منجر به علائمی از جمله خستگی زودرس، تنهایی و افسردگی شود. اختلال و بی‌نظمی در ساختار روانی افراد الزام روان‌درمانی را قطعی می‌کند. اعتیاد به ابزارهای نوین تکنولوژیکی به عنوان یک شکل رفتاری در سطح جامعه و خانواده خود را نشان می‌دهد.

تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، نشان می‌دهد هرگاه شخص دارای ملاک‌هایی از قبیل بدخلقی و بی‌قراری هنگام در دسترس نبودن ابزار مورد استفاده خود شود یا این ابزارها مسیری را برای فرار از مشکلات جاری زندگی تلقی شود یا استفاده از این ابزار منتهی به بروز پدیده دروغ شود، می‌تواند اعتیاد شخص به آن ابزار را نام برد.

اعتیادهای نوپدید

اعتیاد این ابزارها می‌تواند علائمی حتی شبیه علائم اعتیاد به موادمخدر داشته باشد یعنی با استفاده روزافزون از این ابزارها هر روزه زمان بیشتری را مجبور می‌شوند به آن اختصاص دهند، از این رو این شبیه همان علامت تحمل در معتادان به موادمخدر است. برخی افراد به محض اینکه از این ابزارها استفاده نمی‌کنند بی‌حوصله می‌شوند و اضطراب سراغ‌شان می‌آید و شبیه علامت کناره‌گیری در معتادان به موادمخدر است یا حتی علاوه بر این علائم افراد معتاد به

وسایل روز دچار اختلال عاطفی، افسردگی، تندخویی، بدخلقی و… می‌شوند و حتی می‌تواند از هم‌گسیختگی روابط اجتماعی را به همراه داشته باشد.

در این آسیب‌های نوپدید از جمله اعتیاد به تلفن همراه، اینترنت و دیگر ابزارهای الکترونیکی بلافاصله بر تعامل اعضای خانواده اثر منفی می‌گذارد و موجب می‌شود یک چرخه معیوب در خانواده مستقر شود و هر یک از اعضا هر روز بیش از روز قبل از نظر عاطفی و روانی از هم فاصله بگیرند و منتهی به تنهایی هر یک از آنها شود به عبارتی به نظر می‌رسد در ساعت‌هایی معین همه اعضای خانواده زیر یک سقف جمع می‌شوند، اما هر یک به واسطه تلفن همراه ،تبلت، لب‌تاپ…. به دنیای خارج از چاردیواری خود وصل می‌شوند و هیچ تعامل مثبتی با هم ندارند و همین موضوع منجر به از دست رفتن حمایت اجتماعی اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود.

این ابزارها روابط بین زن و شوهر یا والدین و فرزندان را دچار التهاب و از هم‌گسیختگی می‌کند. حتی پژوهش‌های گسترده در مدارس آمریکا نشان داده است برخی معلمان تصور می‌کردند که استفاده از این ابزارها منجر به این می‌شود که دانش‌آموزان تکالیف درسی خود را انجام ندهند در حالی که به این نتیجه دست یافتند که خانواده‌ها نیز نظارت کافی را نداشته‌اند و خود دانش‌آموزان هم تمایلی به انجام تکالیف نداشتند.

راهکارهای پیشبردی

به رغم همه عواقب منفی که از این ابزارها ذکر شد، رسم بر این است که پیشوند اعتیاد را برای این ابزارها به کار می‌گیرند اما واقعیت این است که وسایل جدید مبتنی بر جهان همراه شکل گرفته و در حال پیشروی است. هر فرد به واسطه تلفن همراه خود می‌تواند به دنیایی از اطلاعات در فراسوی مرزهای جغرافیایی خود ارتباط برقرار کند، بنابراین نباید با برچسب اعتیاد به آن، نقش مهم آن را در زندگی امروزی نادیده بگیریم.

ترجیح بر این است که آموزش و فرهنگ سازی درست را جایگزین نگاه بدبینانه نسبت به این ابزار کنیم، اگر این ابزار متناسب با طبقه‌بندی سنی و آموزش درست در بافت خانواده‌ها به کار گرفته شود، می‌تواند فرصت را برای جامعه در حال توسعه ایجاد کند.

اگر افراد به هر دلیلی این ابزارها را از زندگی خود حذف کنند، در واقع از چرخه توسعه یافتگی کشورهای صنعتی عقب می‌افتند. اگر شعار ما توسعه یافتگی است، باید مهارت‌های توسعه و مدیریت ابزارهای توسعه را هم به دست بیاوریم. این به این معناست که ابزارهای جدید درصدی از سود خود را به آموزش عمومی اختصاص دهند.

از سوی دیگر اگر پدیده قاچاق در این میان مورد بررسی قرار گیرد و دستگاه‌های متولی این امر نیز به مسوولیت‌های خود درست عمل کنند، به عبارتی پیشگیری هم در بعد فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از این ابزارهای مهم در بعد انتظامی است که باید مانع ورود ابزارهای قاچاق به بازار شود.

تهیه و تنظیم : اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی پلیس اصفهان

 نگاهی به وصیت نامه شهدای پلیس اصفهان- قسمت پنجم، وصیت نامه شهید ” حمید رضا نصر اصفهانی

گروه استان ها _ اصفهان _ خاک ایران مقدس است و بر همه ما مسلمانان واجب است که تا سر حد مرگ از این خاک دفاع کنیم، اگر هم کشته شویم از نظر ملت باز هم زنده هستیم.

پدر و مادر عزیزم! از شما بزرگواران می خواهم که بعد از شهادتم اشک نریزید زیرا من راهی رفته ام که خود با آگاهی کامل انتخاب نموده ام و به امر رهبر فرزانه رفته ام، در ضمن پس از شهادتم مرا به تکیه “آقا حسین خوانساری” جایی که نیاکانم در آنجا دفن گردیده اند ببرید و در قبری که از قبل انتخاب کرده ام به خاک بسپارید و روی سنگ قبرم یک جفت پوتین سربازی به یادگاری بکشید.

هم اکنون که در کشور ما جنگ است وظیفه دینی و انسانی ما حکم می کند از خاک و ناموس خود دفاع کنیم. خاک ایران مقدس است و بر همه ما مسلمانان واجب است که تا سر حد مرگ از این خاک دفاع کنیم، اگر هم کشته شویم از نظر ملت باز هم زنده هستیم.

بخشی از وصیت نامه شهید حمید رضا نصر اصفهانی ، محل شهادت: کردستان ،سال شهادت: ۱۳۶۱

تهیه و تنظیم: اداره امور ایثارگران فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا