اخبار استان هاشهر و جامعه

رشد شتابان عملیات عمرانی، ازاولویت های اول شهرداری اصفهان است

ایرج مظفر با بیان این مطلب به مقایسه آمار فعالیت‌های عمرانی انجام شده سال گذشته نسبت به سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ تعداد قراردادهای منعقد شده ۳۶۸ قرارداد با ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار بود که در سال ۹۸ این آمار به ۵۵۸ قرارداد با ۵۵۶ میلیارد تومان اعتبار رسید .این ارقام به لحاظ مبلغ ۱۶۰ درصد و از نظر تعداد ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ حدود ۶۵۴ میلیارد تومان برای ۷۷۷ قرارداد ویژه پروژه‌های فعالی که عملیات اجرایی آن آغاز شده، تهیه شد که این آمار در سال گذشته به ۸۷۳ قرارداد با یک هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار افزایش پیدا کرد.

مظفر با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۷۳ میلیارد تومان در قراردادها تحویل داده شد، گفت: این مبلغ در سال گذشته به ۲۲۶ میلیارد تومان رسید که در مجموع به لحاظ مبلغی ۳۰ درصد و از نظر تعداد پنج درصد رشد داشته است.

رشد ۳۰درصدی بودجه عمرانی

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به بودجه عمرانی شهر اشاره و اظهارداشت: در سال ۹۷ بودجه عمرانی دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود که در سال گذشته به دوهزار ۸۷۰ میلیارد تومان رسید که با ۳۰ درصد رشد کلی همراه بود. کل بودجه شهرداری پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب ۸۰۰ میلیارد تومان سازمان‌ها در مجموع شش هزار میلیارد تومان است که سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمرانی شهر است.

وی ادامه داد: از بودجه سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومانی عمران شهر، دو هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان خالص عمرانی (۱۱۱۴ مربوط به قطار شهری و ۱۱۹۸ عمرانی شهرداری) و هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان مربوط به تملک و مستمر عمرانی است.

مظفر، در ارتباط با تعداد و مبلغ قراردادهای تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به تفکیک نوع پروژه اظهار کرد: در ارتباط با آسفالت معابر ۱۶۸ قرارداد به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان، اماکن ورزشی ۲۲ قرارداد به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، بهبود بافت قدیمی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۹.۲ میلیارد تومان، پارک و فضای سبز ۴۳ قرارداد به مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان، پارکینگ هشت قرارداد به مبلغ ۱۰.۲ میلیارد تومان، پیاده رو سازی ۴۷ قرارداد به مبلغ ۱۸.۷ میلیارد تومان، تأسیسات آبرسانی ۳۶ قرارداد به مبلغ ۳۱.۶ میلیارد تومان، تقاطع و پل ۲۰ قرارداد به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان، خیابان سازی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان، ساختمان اداری و تجاری ۳۲ قرارداد به مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان، ساماندهی و جدول گذاری ۱۴۹ قرارداد به مبلغ ۲۲.۵ میلیارد تومان، سرویس بهداشتی و آبنما ۳۲ قرارداد به مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان، مراکز فرهنگی ۱۸ قرارداد به مبلغ ۹.۱۰ میلیارد تومان و مناسب سازی ۲۵ قرارداد به مبلغ ۳.۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خاطرنشان کرد: پیاده‌راه سازی چهارباغ به مبلغ ۷.۸ میلیارد تومان، دوربرگردان شهید بالایی به مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان، احداث پارک جنگلی روح‌الامین به مبلغ دو میلیارد تومان، پارک پردیس هنر به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان، پل مترو ادامه خط یک در میدان استقلال به مبلغ هشت میلیارد تومان، سالن ورزش ناصرخسرو به مبلغ ۴.۲ میلیارد تومان، احداث تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر و خط انتقال آب به طول ۱۸ کیلومتر در منطقه ۱۲ به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، پیشرفت ۱۲ درصدی در پروژه مرکز همایش‌ها با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، پایانه مسافربری مجاور ایستگاه مترو صفه و عاشق آباد به مبلغ هفت میلیارد تومان، مجموعه ورزشی مادر و کودک به مبلغ دو میلیارد تومان، تقاطع روح‌الامین به مبلغ هفت میلیارد تومان، خیابان هفت تیر به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان، پارک شهید اشرفی اصفهانی به مبلغ هشت میلیارد تومان، تعریض پل اقارب‌پرست به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان، ادامه بلوار فرزانگان به طول شش کیلومتر (بدون آزادسازی) ۱۵ میلیارد تومان، احداث پل آفتاب و یک و نیم کیلومتر از رینگ حفاظتی در منطقه ۱۴ بدون آزادسازی مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و مرکز فرهنگی دکتر کتابی به مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های فعال شهرداری تصریح کرد: به جز پروژه‌های قطار شهری در سال گذشته ۸۷۳ قرارداد به مبلغ ۱,۰۱۷ میلیارد تومان پروژه در شهر اصفهان فعال بوده که مهم‌ترین آنها شامل پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی تا ۴۰ قرارداد، مجموعه تجاری و پارکینگ زرین، حلقه حفاظتی شهر (شامل تقاطع‌های سردار سلیمانی، آفتاب، مسیر رینگ در مناطق ۱۴، ۱۰ و ۱۵) پارکینگ و خیابان سازی اردیبهشت، تکمیل تقاطع بلوار رضوان، احداث میدان شهدای هسته‌ای، خیابان کمکی ارتش، تعریض پل شهید ستاری، سالن گلستان شهدا، تصفیه خانه شمال و جنوب، احداث میدان حج، ساختمان مدیریت بحران، مجموعه ورزشی و پارک و سالن مطالعه گلستان، مرکز توانمندسازی بانوان، ورزشگاه عمان سامانی، آتش نشانی خداداد امینی و آیت الله غفاری و ورزشگاه ارزنان و تعمیرات اساسی تالار هنر اصفهان از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

خط دو قطار شهری، اولویت اول شهرداری

مظفر با بیان اینکه اولویت اول شهرداری اصفهان تکمیل خط دو قطار شهری است، تصریح کرد: یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد در خط دو مترو اصفهان امضا شده و هم اکنون از دو جبهه شمالی و غربی فعالیت در خط دو در حال انجام است به طوری که در قسمت دارک و زینبیه با دو تی. بی. ام و از سمت غرب یک تی. بی. ام آماده شده و تا یک ماه آینده عملیات حفاری از این سمت نیز آغاز خواهد شد. از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو مترو عملیات اجرایی ۱۱ ایستگاه آغاز شده یا در آستانه آغاز است.

وی ادامه داد: در بحث نقدینگی در سال ۹۵ حدود ۶۱ میلیارد تومان انجام شده بود که این مبلغ در سال ۹۸ به ۷۱۶ میلیارد تومان رسید. بیشتر ایستگاه‌های در حال ساخت زیر زمین است و حلقه ترافیکی ایجاد نمی‌کند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای حلقه حفاظتی شهر، دومین پروژه اولویت‌دار شهرداری است، گفت: طول این حلقه حفاظتی ۷۸ کیلومتر است که ۴۶ کیلومتر آن در ۱۱ منطقه اصفهان و مابقی آن در محدوده پنج شهر اطراف قرار دارد. نیمه دوم سال ۹۷ با کلنگ زنی تقاطع آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی، عملیات اجرایی حلقه حفاظتی شهر آغاز شد و احداث آن از کیلومتر صفر در مجاورت کارخانه قند به طول ۹ کیلومتر تا ادامه جاده فرزانگان است.

مظفر با اشاره پروژه تقاطع شهید سردار سلیمانی، گفت: تقاطع شهید سلیمانی دارای پنج پل است که در چهار سطح اجرا می‌شود، پلی از شرق به جنوب به طول ۴۰۰ متر در ارتفاع ۱۴ متر و یک پل از اتصال شمال به جنوب که روی خیابان جی زده می‌شود و زیر گذری از سمت شمال به شرق داریم که منهای هفت متر است. مبلغ قرار داد اجرایی ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۳۰میلیارد آزاد سازی شده و پیمانکاراین پروژه سازمان عمران شهرداری است و سعی شده علاوه عمران بحث معماری در نظر گرفته شود و ستون هایی که برای پل در نظر گرفته شده است برای اولین بار طراحی شده و نورپردازی خاصی دارد و تا کنون ۶۰درصد پروژه پیشرفت داشته و امیدواریم اوایل بهمن ماه افتتاح شود.

وی دیگر پروژه اولویت‌دار شهرداری اصفهان در سال جاری را تأمین آب برای آبیاری فضای سبز عنوان کرد و گفت: برای تأمین منابع آبی در شهر برای فضای سبز سال گذشته ۹ برابر سال‌های ۹۶ و ۹۷ شهرداری هزینه کرده است به طوری که ۶۰ میلیارد پروژه برای احداث تأسیسات آبرسانی شامل احداث خطوط انتقال آب و تصفیه خانه داشتیم.

آغاز عملیات اجرایی تراموا

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه تراموا در سال جاری حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی گفت: از جمله پروژه‌هایی که در این دوره مدیریت شهری پیگیری لازم برای احداث آن انجام شد احداث خط تراموا است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: خط یک تراموا در خیابان امام خمینی (ره)، خط دو از میدان جمهوری تا میدان آزادی و یک انشعاب از میدان جمهوری تا میدان شهدا طراحی شده، مطالعات آن انجام و پیگیری‌ها صورت گرفته است.

مظفر ادامه داد: با دستور شهردار اصفهان تفاهم نامه اجرای تراموا حد فاصل میدان جمهوری تا میدان آزادی به طول هفت و نیم کیلومتر با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و مراحل تهیه نقشه، مطالعات و شناسایی تأسیسات آن انجام شده است که امیدواریم با توجه به اینکه این قرارداد دو هفته پیش امضا شده و طبق تفاهم نامه سه ماه پس از امضا قرارداد باید عملیات اجرایی آن آغاز شود، در زمان مقرر شاهد آغاز عملیات اجرایی تراموا در شهر باشیم.

وی با بیان اینکه در زمان کرونا تعدیل نیرو نداشتیم اما پروژه های عمرانی سرعت خود را از دست داد، گفت: مرکز همایش‌های بین المللی با برآورد ۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و قرار بود صد میلیارد تومان دولت به شهرداری بدهد تا سالن برای سران اجلاس آماده شود اما دولت بیست میلیارد داد و دیگر نکرد و تغییر نام مرکز همایش‌های بین المللی به سالن اجلاس باعث تغییر کاربردی این پروژه شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به قراردادهای این پروژه گفت: ۷۵۰ میلیارد تومان برآورد کلی است و تا الان ۱۸۰ میلیارد تومان قرار داد تحول دادیم و ۳۲۰ میلیارد تومان قرارداد فعال داریم که از این مقدار ۲۰۰ میلیارد پرداخت شده است و حدود ۲۵۰ میلیارد دیگر برای تکمیل پروژه نیاز داریم که قرار داد ببندیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا