اخبار استان هاشهر و جامعه

شهرداری اصفهان با نگاه انسان محور به کمک هموطنان می‌شتابد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در جشن هم پیوندی شهرهای اصفهان و بنت در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در حوادثی که برای شهرهای کمتربرخوردار رخ می دهد نباید نقش نجیب زادگان بی اعتنا را بازی کنیم بلکه باید با درک مسئولیت اجتماعی خود به یاری هموطنان برویم.
وی تأکید کرد: شهرداری اصفهان با نگاه انسان محور، در شرایط اضطرار، هرکجا که لازم باشد به کمک هموطنان می‌شتابد. در زلزله کرمانشاه، در سیل خوزستان و خرم آباد و در سیل سیستان و بلوچستان، با همین نگاه به یاری هموطنان کرد و بلوچ، شیعه و سنی و… شتافتیم.
وی ادامه داد: درک اجتماعی نشان از درک درست از وضعیتی که پیش آمده دارد و به همین علت هم شهرداری اصفهان طی سه سال اخیر و در حوادثی که در استان های مختلف کشور رخ داده است، به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه با وجود اینکه براساس قانون شهرداری ها باید در حیطه شهری خود کار کنند اما اگر حادثه ای رخ دهد بنابر مسئولیتی که بر عهده همه ما گذاشته شده است، باید برای نجات جان انسان ها به کمک برویم، گفت: گاهی اوقات برخی مقررات نادیده گرفته می شود تا به مهم ترین مسئله رسیدگی شود.
وی بیان کرد: در حادثه زلزله کرمانشاه ما به همراه جمعی از اعضای شورای شهر در این منطقه حضور پیدا کردیم و اقدامات عمرانی در این بخش سبب بازگشت زندگی به مناطق زلزله زده شد.
نوروزی با اشاره به اینکه در سیل خرم آباد هم شهرداری اصفهان و نیروهای آتش نشانی با همه تجهیزات زودتر از نیروهای این شهر در محل حادثه امدادرسانی را آغاز کرد، اظهار کرد: در جریان سیل خوزستان هم شهرداری اصفهان بخش بزرگی از امدادرسانی در این منطقه را عهده دار شد و تا مدت ها نیروهای شهرداری در خدمت مردم سیل زده خوزستان بودند.
ریشه هم پیوندی اصفهان و بنت در جریان امدادرسانی اصفهان به سیل سیستان و بلوچستان
وی افزود: در مورد سیل سیستان و بلوچستان هم ما به همین روش عمل کردیم و با همه تجهیزات مورد نیاز مردم به این مناطق رفتیم و از نزدیک روند کار مورد بررسی قرار گرفت.
شهردار اصفهان گفت: افرادی که در حوادث گرفتار می شوند دارای حق انسانی هستند و بر دیگران لازم است که به یاری آنها بشتابند و از همه امکانات در این مسیر بهره ببرند.
وی بیان کرد: احساس تنهایی باعث ضعیف شدن جامعه و شکل گرفتن یک جامعه ناراضی می شود؛ به خصوص اگر این نارضایتی ناشی از بی توجهی افرادی باشد که توان کمک داشته اند اما این کار را نکرده اند.
نوروزی در مورد ریشه های هم پیوندی اصفهان و بنت نیز اظهار کرد: با حضور ما در سیستان و بلوچستان زمینه این هم پیوندی ایجاد شد و اگر دو شهر این تعامل را با هم داشته باشند همه اجزای آنها با هم خویشاوند خواهند بود.
پیگیری طرح هم پیوندی در مجمع کلانشهرها از سوی شهرداری اصفهان
وی افزود: در بلایا وقتی یک عضو دچار ناراحتی و مشکل می شود، باید سایر اعضا تلاش کرده و درصدد ترمیم برآیند. بعد از سفر به سیستان و بلوچستان و بازدید از مناطق سیل زده، خیریه‌ها دور هم جمع شدند و نیک اندیشان به دنبال یک اقدام پایدار در این شهر بودند. اگر اینجا امروز جمع شده‌ایم ریشه در اندیشه نیک دارد و یقین دارم کسانی که در این خیریه حضور پیدا می‌کنند تا زنده ‌اند بنت را محور خدمت تلقی خواهند کرد. این منتی بر بنت نیست و این اعلام یک تکلیف نسبت به انسانیت و نسبت به برادران و خواهرانی است که هیچ فاصله ‌ای میان آنها با اصفهان وجود ندارد.
شهردار اصفهان افزود: در همین راستا به مجمع کلانشهرها نامه نوشتم و با توجه به هم پیوندی اصفهان با یک شهر هفت هزار نفری از آنها درخواست کردم که به کمک بیایند. در نتیجه این اقدام، مصوبه ای در این مجمع به تصویب رسید که می تواند برخی از این مشکلات این استان را با همیاری کلانشهرها برطرف کند.
وی از ساخت بیمارستان در شهر بنت خبر داد و گفت: درصدد هستیم در تابستان کودکان سیستان و بلوچستانی برای بهره مندی از امکانات اصفهان به این شهر سفر کنند تا از طریق این اردو به آنها امکاناتی ارائه شود.
تحقق توسعه پایدار بنت از طریق هم پیوندی
همچنین در این جلسه، محمد عیدی، معاون فرهنگی – اجتماعی شهردار اصفهان افزود: شهردار اصفهان از همان روزهای ابتدایی دغدغه هم پیوندی با بنت را داشت و به همین خاطر هم پیگیر این موضوع بودند و در همین زمینه با نوشتن نامه به مجمع کلانشهرهای کشور، زمینه تصویب این کار را فراهم کردند.
وی با تاکید بر اینکه خیران به عنوان کنشگران اصلی در این فرایند فعالیت می کنند و در همین زمینه هم اقدامات خوبی از سوی آنها در سیستان و بلوچستان در حال انجام است، گفت: توسعه پایدار از طریق این هم پیوندی قابل تحقق است و با توجه به ظرفیت های گردشگری بالا در شهر بنت می توان به این مهم دست یافت.
همسویی شورای شهر اصفهان در امدادرسانی به سیستان و بلوچستان

همچنین علیرضا نصر، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره طرح هم پیوندی در دیدار با مدیران شهری شهر بنت گفت: همه جای ایران را سرای خود می‌دانیم و فارغ از نژاد، دین و مذهب بر اساس این کلام امام علی (ع) که می‌فرمایند “مردم دو دسته‌اند یا برادر دینی تو یا در خلقت با تو برابر هستند”، در رفع نیاز هم‌نوعان خود تلاش می کنیم.
وی افزود: شهردار اصفهان زمان بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان احساس وظیفه کرد و در همان منطقه تصمیم به امداد رسانی گرفت که این اقدام به دلیل ارتباط نزدیکی که میان اعضای شورا با شهردار وجود دارد، مورد تأیید شورای شهر نیز قرار گرفت.
گفتنی است؛ در دی ماه ۹۸، در جریان سیل استان سیستان و بلوچستان، شهردار اصفهان از مناطق سیل زده این استان بازدید کرد. شهردار اصفهان بر اساس مشاهدات عینی این سفر، نامه ای به مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، ارسال و طرح ” هم پیوندی” را مطرح کرد.
این پیشنهاد مورد استقبال مجمع کلانشهرها قرار گرفته و تصویب شد. شهردار اصفهان در این نامه، کلانشهرها را به تشکیل کارگروهی ویژه برای انجام فعالیت های لازم در این منطقه در سه سطح کوتاه، میان مدت و بلند مدت دعوت کرد. در نتیجه این پیشنهاد و حمایت ها، شهردار، رئیس شورای شهر، امام‌ جمعه شیعه و سنی، چهار طایفه بزرگ و مردم شهر «بنت»، در اقدامی بی سابقه، نامه ای به شهردار اصفهان ارسال و از شهردار اصفهان برای سفر به شهر بنت دعوت کردند.
در «هم پیوندی» به صورت نمونه، یکی از نقاط محروم استان با همکاری کنشگران مدنی باید به سطح قابل قبولی از استاندارد فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کند تا این استان پس از سیل، فراموش نشود. در نهایت ۱۸ نقطه از این استان مشخص و شهر بنت به عنوان هم پیوند کلانشهر اصفهان انتخاب شد.
شب گذشته هم با حضور مدیران شهری، شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر بنت و نیز جمعی از هنرمندان هر دو شهر، جشن هم پیوندی اصفهان و بنت، در موزه هنرهای معاصر شهر اصفهان برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا