اخبار استان هاشهر و جامعهعناوین اخبار

پیشرفت ۴۷درصدی طرح تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر


به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، احمد رضایی با اشاره به اینکه فضای سبز و محیط زیست از مباحث مهم در پایداری حیات طبیعی و انسانی در شهرنشینی امروز است، اظهار کرد: ایجاد فضاهای زیبا و دلنشین، همچنین ایجاد آرامش روانی از دیگر فواید فضای سبز به شمار می‌رود به همین سبب، آب یک منبع حیاتی برای حفظ و توسعه فضای سبز و ایجاد نشاط اجتماعی در فضاهای عمومی، معابر، میادین و تفرجگاهی شهری و ابزار نظافت و شستشوی المان‌ ها و متعادل‌ سازی اقلیم ‌های شهری است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای غلبه بر این مشکل استفاده از پساب تصفیه‌ شده فاضلاب مطابق با استاندارد محیط زیست در تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز است که در چند سال اخیر مورد توجه مدیریت شهری در اصفهان قرار گرفته است.
مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان ادامه داد: منطقه پنج با وسعت شش هزار و دو هکتار و مساحت فضای سبز ۵۸۳ هکتار در جغرافیای متفاوتی از بقیه شهر اصفهان قرار دارد به همین خاطر برای آبرسانی به این تاسیسات نیاز به برنامه ریزی دقیق است.
*تصفیه خانه پساب سپاهان شهر یکی از پیشرفته ترین نمونه های کشور
وی با بیان اینکه هم اکنون تصفیه پساب در دو مرحله تصفیه اولیه و تصفیه تکمیلی انجام می شود که مرحله تکمیلی به عهده شهرداری است، اظهار کرد: از تصفیه خانه سپاهان شهر به عنوان یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های پساب کشور یاد می شود و هم اکنون پروژه احداث مخزن انعقاد، لخته سازی و ته نشینی آن در حال اجراست.
رضایی بودجه این پروژه را ۵ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این طرح هم اکنون ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فرآیند فعلی تزریق کلر، ازن و تصفیه فیزیکی را پس از پایش و اندازه گیری مشخصات خروجی پساب توسط شرکت های متخصص مورد تایید با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه به منظور آبیاری درختان غیر مثمر انتقال خواهد داد.
وی به احداث همزمان خط انتقال پساب سپاهان شهر به طول چهار هزار و ۸۰۰ متر برای آبیاری اراضی با برآورد ۱۲میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: در این زمینه تفاهم‌ نامه ای بین سپاه صاحب الزمان (عج)، دانشگاه امیرالمومنین (ع) و شهرداری اصفهان امضا شده است.
مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان افزود: این پروژه نیز تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی گفت: این خط انتقالی، از طریق سه الکتروپمپ شافت و غلافی از سپاهان شهر به ارتفاع ۲۰۰ متر به صورت یک مرحله ای پساب را انتقال خواهد داد.
رضایی بیان کرد: در این پروژه قطر لوله انتقال پساب از ۱۰۰ میلی متر به ۳۰۰ میلی متر افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود تا تیر ماه سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری شود.
*احیای تصفیه خانه تکمیلی سپاهان شهر بعد از ۵ سال توقف ناشی از تحریم ها
همچنین حسین امیری، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، در این رابطه گفت: طرح تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر با ارزش سرمایه ای بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال به دلایلی همچون تحریم ها بیش از ۵ سال متوقف بود که در این مدت تصفیه پساب خام با بار آلودگی بیش از ۱۱۰ هزار واحد، مجموعه مدیریت شهری را با چالش جدی مواجه ساخته بود.
وی افزود: معاونت خدمات شهری با تکیه بر دانش بومی در ابتدای تیر ماه سال جاری انجام این پروژه را بر عهده گرفت و پس از انجام مراحل شبیه سازی نرم افزار اصلی، انجام تعمیرات و ارتقای ضریب اطمینان این سامانه با پایداری کامل به بهره برداری رسید تا جایی که بار آلودگی به کمتر از ۱۰۰ واحد کاهش یافت.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: با اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی ریالی، آثار تحریم ها و احیای این سرمایه رقم خورد.
وی گفت: با فعالیت این تصفیه خانه به صورت شبانه روزی، پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز مناطق ۴، ۵ و ۶ مورد استفاده قرار می گیرد.



نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا