اخبار استان هاشهر و جامعهعناوین اخبار

ویروس تقلیدگری از سلبریتیها در کمین ملت ایران

یکی از آفات و بیماریهایی که متاسفانه چند سالی است جامعه ما را در بر گرفته ، ابتلا به مرض “شخصیت زدگی” و به تعبیر امروزی آن بیماری “سلبریتی زدگی” میباشد. به نظر میرسد که این بیماری چه بسا بسیار مهلکتر وخطرناک تر از ویروس کرونا میباشد!، چرا که ویروس کرونا تنها راه تنفس انسان را میبندد و آن را دچار اختلال و مشکل میکند ، اما ویروس “سلبریتی زدگی” یا تقلید طوطی وار و تبعیت کورکورانه از گفته های برخی از سلبریتیهای همه چیز دان (بخوانید بی سواد) باعث میشود که راه تعقل و تفکر آدمی بسته گردد ، دستگاه محاسباتی انسان به خطا رفته ، و در تشخیص سره از ناسره دچار حیرت و خبط و خطای فکری گردد.

پیامد ویرانگر سلبریتی زدگی آنست که قدرت تفکر مستقل و ازاد اندیشی و روحیه علمی را از انسان سلب کرده، آدمی را منفعل و احساساتی و تاثیر پذیر از شخصیت و گفته های غیر دقیق و ناصحیح برخی چهره های مشهور سینمایی و هنری و ورزشی و … ساخته، راه تحقیق و پژوهش و تعقل را بند آورده، و افکار عمومی را دچار تشویش و تحریف می نماید.

تقلید طوطی وار از سلبریتیها، برخاسته از ویروس “شخصیت زدگی” ؛ و نقش آن در فریب افکار عمومی
یکی از مهمترین علل تحریف افکار عمومی و لغزش اندیشه و گرفتار آمدن مردم در آدرسهای غلط و باتلاق ناتوانی ذهنی، ابتلا به بیماری “شخصیت زدگی” یا “سلبریتی زدگی” است، که نقش خطرناک و تاثیر گزاری در انتخابات ۱۴۰۰ می تواند برجای گذارد، کما اینکه متاسفانه تبعیت چشم بسته مردم و گوش کردن به توصیه های نپخته و احساسی سلبریتیها در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ، کار دستشان داد و موجب شد که تفکر غربرگرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری گردد و در نتیجه اقتصاد کشور معطل مذاکره و توافق با چند کشور بدعهد و پیمان شکن غربی شد ، و از ظرفیتهای عظیم داخلی غفلت و چشم پوشی صورت گرفت، و در نتیجه اوضاع اقتصادی کشور دچار رکود تورمی گشته، حدود ۶۰ هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل شده ، و به گرانی افسار گسیخته و کاهش ارزش ریال منجر گردید.

برخی روانشناسان و جامعه شناسان گرایش افراطی جامعه به مشاهیر و معصوم پنداری نسبت به شخصیتهای معروف و مشهور زمانه را بیماری ” شخصیت زدگی” یا “سلبریتی زدگی” مینامند. تحلیل روانی چرایی این انفعال و تقلیدگری و تاثیر پذیری از مشاهیر عرصه های علمی، هنری، ورزشی، سیاسی و … آنست که شخصیتهای بزرگ تاریخی یا معاصر _ اعم از شخصیتهای سیاسی یا فرهنگی یا هنری و …._ از نظر بزرگداشت و عظمت و جایگاه رفیعی که در نفوس عوام الناس و مردم از همه جا بیخبر کوچه و بازار دارند ، به تدریج بر روی فکر و اندیشه و تصمیم و اراده و جهتگیریهای عوام الناس و انسانهای کم شخصیت و ضعیف النفس اثر می‌‌‌‌‌گذارند ، و در حقیقت دو پایگاه اصلی شخصیت انسان ، یعنی “تعقل” و “اراده” را به تسخیر خود درمیآورند، بگونه ای که عوام الناس با یک خوش خیالی افراطی و حسن ظن بیش از حد به آن مشاهیر و بزرگان و سلبریتیها نگریسته، و لذا آنچنان می‌‌‌‌‌اندیشند که آن چهره مشهور سینمایی یا ورزشی می‌‌‌‌‌اندیشد و آنچنان تصمیم می‌‌‌‌‌گیرند که آن سلبریتی محبوبشان اراده میکند و تصمیم می‌‌‌‌‌گیرد!.
پیامد تلخ این انفعال و مرعوبیت آنست که افراد ساده لوح و کم سواد جامعه در مقابل شخصیت مشاهیر و بزرگان و سلبریتیها و ستاره های ورزشی و چهره های نام آور سینمایی، استقلال فکر و اراده خود را از دست می‌‌‌‌‌دهند، و بتدریج به تقلید چشم بسته و طوطی‌وار از آنها رو میآورند، و در نتیجه زلف افکار و اراده خود را به دُم سلبریتیها گره میزنند.(رک : مطهری ، انسان و ایمان ، مبحث لغزشگاه های اندیشه ، ص ۶۷)

از این رو قرآن کریم برای اینکه مانع از بروز و انتشار این بیماری خطرناک و این تقلید مذموم در جامعه گردد ، مردم را دعوت به تعقل و تفکر و تحقیق و تحصیل استقلال فکری نموده، تقلید میمون وار و پیرویهای کورکورانه و بدون دلیل از اکابر و شخصیتهای معروف و مشهور جامعه را تخطئه کرده، و آن را موجب شقاوت ابدی دانسته، از زبان مردمی که مبتلا به ویروس شخصیت زدگی و تقلید طوطی صفتانه از اکابر و بزرگان و شخصیتهای معروف روزگارشان شده، و در ادامه دچار انحراف و گمراهی گشته اند، نقل قول می‌‌‌‌‌کند که در قیامت با حسرت و ندامت می‌‌‌‌‌گویند: (رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا) (احزاب/ ۶۷) . مفهوم این آیه شریفه آنست که پروردگارا! ما بزرگان و اکابر و شخصیتهای مشهور و چهره شده دوران خویش را بدون تحقیق و بررسی و تفکر و تعقل لازم، پیروی و اطاعت کردیم و پیامدش این شد که ما را گمراه ساخته و به بیراهه کشاندند.

مروری ‌بر مداخله غلط سلبریتیها به حیطه های غیر تخصصی در چند سال اخیر
متاسفانه چند سالی هست که شاهد هستیم برخی از مردم کشورمان روحیه تحقیق، پژوهش، مطالعه، رجوع به متخصصین متعهد، و تلاش برای دریافت اخبار و تحلیل مسائل روز از منابع موثق و مطمئن را کنار گذاشته، و بتدریج عادت کرده‌اند برای دریافت اخبار و تحلیل مسایل روز یا برای مشاوره جهت انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری و … به سراغ کانالهای ماهواره ای ضد انقلاب رفته!، یا به اظهارات سلبریتیها و ستارگان عرصه سینمایی و ورزشی رجوع نمایند!.

تاسف بارتر آنکه به نظر می اید که این عادت غلط تازه بوجود آمده مردم کوچه و بازار در مراجعه به سلبریتیها و چهره های مشهور سینمایی سبب گشته که سلبریتیها دچار غرور و توهمات کاذب گشته و خیال کنند در هر عرصه و زمینه ای حق اظهار نظر و راهنمایی افکار عمومی دارند!، حتی اگر در آن زمینه تخصص نداشته باشند!.
پیامد تلخ این عادت خطرناک آن شده که پس از هر حادثه طبیعی مثل سیل یا زلزله یا مواردی همچون مجازات یک قاتل تروریست یا سقوط هواپیما و… موجی از اظهارنظرهای عجیب و تحریف امیز و غلط انداز از سوی برخی سلبریتی‌ها جاری شده، و در نتیجه شاهد اظهار فضل (بخوانید تحلیلهای دم دستی و مضحک و اغواگر) برخی ستارگان عرصه فوتبال و تئاتر و فیلم و سریال و …. در حیطه‌هایی که کوچکترین شایستگی یا تخصصی در آن ندارند، باشیم .
به عنوان نمونه یکی از این سلبریتیهای کم سواد کشورمان ، وقوع سیل در کشور را پیامد راهپیمایی ها و مرگ بر آمریکا گفتن مردم تلقی کرده!، و بطور غیر مستقیم روحیه استکبار ستیزی ملت را زیر سوال برده و آن را عملی بی فایده و حتی مضر معرفی نموده بود. اظهارات عالمانه (بخوانید مضحک) این سلبریتی در حالی بود که هیچ توضیحی برای این سوال نداده بود که : پس سیل و زلزله و آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورهای دیگر که مردمشان شعار مرگ بر آمریکا نمی‌گویند، یا وقوع حوادث طبیعی مهلک در خود آمریکا به چه علت بوده است؟!.
یکی دیگر ‌از این جماعت سلبریتی همه چیز دان! (بخوانید خودبرتر بین) با گستاخی تمام فلان قاتل عضو یک گروهک تروریستی را وقتی دستگیر و مجازات می‌شود، به عنوان “فعال مدنی و فرزند ملت” جا می‌زند و به جای آنکه از یتیم شدن فرزندان آن سرباز مرزداری که به دست این قاتل به شهادت رسیده است عزادار باشد، تصویر صفحه مجازی خود را در غم قصاص آن قاتل تبه کار، سیاه می‌کند!.
یک عنصر دیگر از این جماعت سلبریتی همه چیز دان (بخوانید بی سواد) که بارها کم‌سوادی و نپختگی و کم اطلاعی خود را ناخواسته جار زده است، یک روز به اعتبار حرف نپخته یک خواننده لس‌آنجلس نشین، بدون کوچکترین آگاهی از علم پزشکی مشغول تبلیغ یک آمپول پر عارضه و خطرناک می‌شود. همین سلبریتی فوق الذکر یک روز دیگر اقدام به بازنشر یک حساب توئیتری جعلی با تصویر یک طلبه درباره فتوای دروغ به نکاح درآوردن زنان ایرانی برای نیروهای حشدالشعبی، فریاد واغیرتا و وامصیبتا سر میدهد، و پیامد تلخ و خسارت بار این واکنش جاهلانه اش این میشود که برخی شهروندان ساده لوح این اظهارات ناصحیح را باور کرده، و چند روز بعد خبر می‌رسد یک روحانی ساده‌زیست و فعال همدانی به دست قاتلی ساده لوح که تحت تاثیر چنین دروغ‌هایی قرار گرفته بود، به قتل می‌رسد.
نمونه دیگر آنکه در روزهای اخیر نیز پس از فوت تاسف‌برانگیز دو فوتبالیست سابق کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا، دوباره فضای مجازی شاهد اظهار فضل سلبریتی‌های همه چیز دان (بخوانید نادان) است که به بهانه فوت این دو ورزشکار آنچنان مطالبه خرید واکسن کرونا را سر می‌دهند که گویا تمام مردم کشورهای غربی و آسیایی و آفریقایی و … در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، و تنها کشور ایران است که از قافله واکسیناسیون کرونا جا مانده است!!!.
همچنین سرکار خانم “کتایون ریاحی” اقدام به جعل یک اصطلاح تازه کرده و مرحوم علی انصاریان را «شهید واکسن» نامیده است ! ، آن سلبریتی دیگر از گرفتار شدن و محبوسیت در ایران اسلامی می‌نالد، و آن بازیگر درجه چندم نیز یک لایو پر احساس و پوپولیستی برپا می‌کند و با اشک و ناله از اینکه چرا واکسن کرونا وارد کشور نمی‌شود، فریاد و فغان و ناله و زار می‌زند!!!.
آن سلبریتی دیگر که مثلا کارشناس فوتبال است که به عنوان یک تحلیلگر متبحر در یک مسابقه در مقابل آنتن زنده تلویزیون قرار گرفته است به جای پرداختن به حوزه تخصصی فوتبالی خود، با اظهار تاسف از فوت دو فوتبالیست کشورمان می‌گوید «آقای مهاجرانی که به کرونا مبتلا شده بود خوب شده و ظاهرا واکسن زده»، !. این در حالی است که اصلا به روی مبارک (بخوانید نامبارک) خویش نمیاورد که واکسن برای پیشگیری است و نه درمان!؛ اما متاسفانه با کمال وقاحت در برنامه زنده تلویزیونی به خود اجازه می‌دهد چنین اظهار نظر عجیب و بی سوادانه و غلط اندازی را بیان کرده ، و افکار عمومی را با آدرسهای غلط خود دچار تشویش و تحریف نماید.
در این زمینه و طی مدت اخیر نمونه‌های دیگری از خودنمایی‌ها و ژست‌های دلسوزانه برای مردم از طرف برخی سلبریتی‌های بی سواد و نامتخصص (که خود را همه چیزدان می‌دانند اما کمترین قرابتی به مشکلات مردم ندارند و البته صدقه سر همین مردم و رسانه‌ها مشهور و معروف و چهره شده و روز به روز صفرهای حساب‌های خود را افزایش می‌دهند‌) وجود دارد ، که به ذکر همین چند نمونه اکتفا می‌کنیم.
سم پراکنی سلبریتیها پیرامون خرید واکسن خارجی
هرچند این اظهارنظرات سلبریتیهای همه چیز دان!، کم مایه‌تر از آن است که نیاز به وقت گذاشتن و تلاش برای پاسخ دهی داشته باشد، اما از این مدعیان بی سواد که عصا زیر بغل دشمن گذاشته و با سخنان نابجا و با اغواگری هایشان آب به آسیاب رسانه های بیگانه میریزند ،باید پرسید آیا نمی‌دانند که تا کنون یک درصد مردم دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که بخش عمده آنها نیز هنوز به دوز دوم نرسیده است؟!
آیا نمی‌بینند در همان آمریکای رو به افول که قبله آمال بسیاری از هم‌قماشان و همکیشان آنها است با وجود شروع تزریق واکسن، کرونا روزانه سه تا چهار هزار نفر قربانی می‌گیرد؟ نمی‌بینند در کشورهای سرشناس اروپایی نظیر آلمان و انگلیس و فرانسه و .. تلفات روزانه کرونا از هزار نفر فراتر رفته است؟ جماعت سلبریتی کشور آیا نمی‌دانند (یا خود را به ندانستن میزنند) حتی اگر واکسن کرونا وارد کشور شود که طی روزهای گذشته اولین محموله آن وارد کشورمان شد، همچون همه جای دنیا اولویت واکسیناسیون با کادر درمان، گروه‌های پر خطر و افراد مسن است، نه مثلا جوانی ۳۰ ساله یا ۴۰ ساله و …
“خود تحقیری و سیاه نمایی اوضاع کشور” ، خطر دیگر تبعیت از سلبریتی جماعت
نکته تاسف بار دیگر آنجاست که این جماعت سلبریتی علاوه بر بیماری کم سوادی و اظهار نظر در حیطه هایی که در آن تخصص ندارند، بعضا مبتلا به بیماری خودتحقیری ملی هم میباشند، بطوریکه علاقه بسیار زیادی به سیاه نمایی اوضاع کشور دارند. نشان به آن نشان که غالبا در زمان موفقیت‌ها و پیشرفتها و ابتکارات جوانان کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، فن آوری، غنی سازی هسته ای، توانمندیهای موشکی، و … ، زبان به کام گرفته ، روزه سکوت را پیشه خود ساخته، و با بی تفاوتی آمیخته به بی خیالی از کنار آن موفقیتهای افتخار آفرین عبور میکنند!.
سوال اساسی اینجاست که براستی چرا این سلبریتیهای غربزده به افتخارآفرینی دانشمندان کشورمان در عرصه‌های مختلف از جمله همین ساخت واکسن کرونا آن هم در شرایط تحریم اشاره نمی‌کنند و روزه سکوت گرفته اند؟ واکسن‌هایی که یکی از آنها با موفقیت در حال طی کردن آزمایش‌های بالینی است و بقیه واکسنها نیز در راه آزمایش برای تولید انبوه هستند.
غفلت یا خواب زدگی سلبریتیها
متاسفانه به نظر می آید که این سلبریتیهای مورد اشاره علاوه ‌بر اینکه فهم ناقصی از رویدادهای پیرامون خود دارند، قرار نیست به این زودیها از این جهالت و توهمات بیرون بیایند! و شاید هم بمجبور باشند (بخوانید به صلاح باشد) به این نفهمیدن ادامه دهند چرا که وقتی با موج‌سازی کاذب و انحرافی تبدیل به ابزار فشار دشمن علیه مردم و مسئولان کشور برای سیاه‌نمایی می‌شوند، پس شاید باید همچنان خوش‌رقصی کنند و سر بزنگاه‌ها وارد گود تحریف و سم پراکنی و دروغپردازی و جوسازی‌های غیر واقعی شوند، تا شاید با کاسه لیسی دشمن و پاس گل دادن به او ، به نان و نوایی برسند.
یادآوری این نکته نیز جالب بنظر میرسد که بسیاری از مردم کشورمان با هدایت و راهنمایی و اصرار همین قماش سلبریتی، به دولت تدبیر و امید و مدعیان اصلاحات رای دادند، و حالا که سلبریتیهای همه چیز دان بخاطر مشورتهای بی جایشان شرمنده مردم شده ، سخت مورد ملامت و سرزنش مردم کوچه و بازار قرار گرفته اند ، و با چشم خود میبینند دولت روحانی با رویکرد غلط غربگرایی و بی اعتنایی به ظرفیتهای داخلی، آسیبهایی نظیر فقر و بیکاری و مشکلات معیشتی مردم را دوچندان نموده، لذا ظاهرا این روزها دیگر چندان روی اظهار نظر در حوزه‌ای غیر تخصصی را نداشته باشند.
اما گویا اصرار مداوم برخی از این سلبریتیها برای اظهار نظر در حیطه ای نامرتبط با کارشان، از آنجا ناشی میشود که وظیفه این افراد جای دیگر تعریف می‌شود و بر خود لازم میدانند که با آدرسهای غلط خود همچنان گل به خودی زده، خود را برای رسانه های دشمن شیرین نموده، و لقمه ای چرب و نرم بابت مزخرف گویی های خود از سرویسهای جاسوسی بیگانه دریافت دارند.
هشدار کاربران فضای مجازی نسبت به سم پراکنی سلبریتیها
اما در این میان واکنش برخی کاربران فضای مجازی نیز به این اظهار فضل اخیر سلبریتی‌های همه چیز دان، جالب توجه و غیورمندانه بوده است.
بعنوان نمونه علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت در پاسخ به توئیت مهناز افشار نوشت:« از حدود ۸ میلیارد جمعیت جهان تقریباً یک درصد واکسن کرونا تزریق کردند. اکثر آنها هم تک دوز دریافت کردند که عملاً ایمنی ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند از مرگ کسی جلوگیری کند! سؤال اینکه چرا هیچکدام از لیدرهای مظلوم «واکسن بخرید» که در اروپا و آمریکا گیر افتادند تا امروز واکسن نزدند؟!»
کاربر دیگری نوشت: «همچین میگه واکسن رو سیاسی کردید انگار بنده و شما که در کشور بی‌مشکل(!)هستیم واکسن زدیم.در بهترین حالت ۸-۷ ماه دیگه نوبت به ما میرسه.اگه واقعاً دلسوز مردم بودی میگفتی پروتکل بهداشتی رو رعایت کنن،که کرونا جوون و پیر و ورزشکار و غیره نمیشناسه،نه اینکه با دروغ و فریب بری روی روانشون.»
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی گفته است: «کسانی از سیاسی کردن واکسن می‌نالن که نفس کشیدنشون هم سیاسیه! منهم مثل ۸۵ میلیون ایرانی سوگوار پر کشیدن علی انصاریانم. بی‌وجدانی که از مرگ علی انصاریان هم کاسبی میکنی: من دیابتی ۴۲ ساله در بریتانیا ۳ تا ۶ ماه دیگه نوبت واکسن زدنم میشه. نه تحریم هست نه جمهوری اسلامی!»
دیگری‌گفته :«اینهایی که از فوت علی انصاریان رذیلانه درحال ماهیگیری سیاسی‌اند، همونهایی‌اند که تا دیروز هشتگ می‌زدند برای تحریم کل ورزش ایران، همونها که از شادی ملت برای فینالیست شدن پرسپولیس آتش گرفته بودند.»
هم وطن دیگر به بیانات غر متخصصانه سلبریتیها اعتراض نموده و میگوید :«یکی از مشکلات سلبریتی‌ها ورود به حوزه‌های تخصصی بدون داشتن سواد حداقلی مدرسه و رسانه است بنده‌خدا فکر می‌کند که بعد از ابتلا به کرونا می‌شود واکسن را زد و‌ خوب شد. »
دیگری به اظهارات ناصحیح محمد نصرتی اشاره کرده و اینچنین نوشته است : «محمد نصرتی: یکی از پیشکسوت‌های فوتبال کرونا گرفته واکسن زده خوب شده!! اینها فرق واکسن رو با داروی درمان یک بیماری نمیدونن بعد چطور ملت بهشون اعتماد میکنن! واقعا نگران‌کننده است!»
علی قلهکی نیز به سخنان غیر کارشناسانه سلبریتیها تعریضی زده است و گفته :«محمد نصرتی در تلویزیون گفت«اگر امکانات آماده می‌شد الان این دو عزیز پیش ما بودند، یکی از پیشکسوتان فوتبال که کرونا گرفت واکسن زد و نجات پیدا کرد!» فارغ از روایت غیردقیق نصرتی، صداوسیما شرط کند اگر سلبریتی‌ها می‌خواهند بحث علمی درخصوص کرونا‌ کنند، مقابلشان کارشناسان‌ حاضر شوند!»
محمداکبرزاده نیز به میزان دانش جماعت سلبریتی پرداخته و گفته :«محمد نصرتی گفته حشمت مهاجرانی بعد از اینکه کرونا گرفت واکسن زد و خوب شد! متاسفانه باید گفت فهم و سواد خیلی از سلبریتی‌ها در همین حد است! فرق واکسن با دارو را هم نمی‌دانند! خب بی‌سوادها اگر مرهم زخم مردم نیستید لااقل سوهان روحشان نباشید!»
رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی نیز‌‌‌ پاسخی علمی و مستدل ارائه کرده و گفته :«چرا برخی از چهره‌های مشهور به اصطلاح هنری، در حال قطب‌بندی جامعه پیرامون واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی هستند؟آیا با وارد کردن واکسن کرونا، مردم به سرعت واکسینه می‌شوند و این ویروس از بین می‌رود؟ ‌در پاسخ به این شیفتگان دیده شدن باید گفت، در طی دو ماهی که واکسیناسیون در برخی از کشورهای دنیا آغاز شده، آمریکا که خود تولید‌کننده واکسن است، همچنان روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر تلفات دارد. در انگلیس نیز که همزمان واکسیناسیون شروع شده، هر روز بیش از ۱۰۰۰ نفر فوت می‌شوند. از طرف دیگر واکسینه شدن کل مردم یک کشور مستلزم بازه زمانی شش تا یکساله است. به طور مثال افراد متقاضی واکسن در دو کشور آمریکا و انگلیس می‌بایست حداقل سه ماه در نوبت باشند.

تهیه و تنظیم : رسول رضایی ، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا