اخبار استان هاشهر و جامعهعناوین اخبار

یک گام علمی دیگر برای کاهش مصرف گازهای گلخانه ای

رضا اخلاق پور
کاهش آلودگی هوا ، کاهش مصرف انژی های فسیلی و جایگزینی انرژی های پاک به جای آن از موضوعات روز دنیا و پیمان پاریس است . شرکت ها و سازمان های ایرانی نیز در راستای مسئولیت اجتماعی سعی در مدیریت انرژی و کاهش آلودگی محیط دارند .
مدیریت انرژی همانند دیگر رویکردهای مدیریتی در چارچوب یک سیستم مدیریت، قابل استقرار در سازمان‌ها است. سیستم مدیریت انرژی بر اساس ایزو ۵۰۰۰۱ ابزاری برای بهبود مستمر در زمینه مصرف انرژی، کارایی انرژی و انتخاب منابع انرژی است که اخیرا توسط شهرداری اصفهان دریافت شده است .

از همین رو با استقرار سیستم مدیریت انرژی برای نهادینه سازی کاهش هزینه های مصرف انرژی، استفاده بهینه از انرژی، کاهش دفع آلاینده های زیست محیطی، تأمین میزان انرژی مناسب با کیفیت و هزینه مورد نظر ایجاد می شود.

در همین رابطه معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به دریافت استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ در حوزه مدیریت مصرف انرژی گفت: شهرداری اصفهان با توجه به نوع خدمات در گستره تاسیسات و تجهیزات خود، ارائه خدمات در بیش از ۵۰۰ پارک شهری، نورپردازی و روشنایی اماکن عمومی و ابنیه تاریخی، آبنماهای متعدد و دیگر تاسیساتی که مستعد مصرف انرژی هستند خود را مکلف به رعایت استانداردهای بین المللی و ملی می داند.

وی ادامه داد: با توجه به سلسله اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری در سه سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف انرژی، انجام مطالعات امکان سنجی دریافت استاندارد مدیریت مصرف انرژی در برنامه شهرداری قرار گرفت که پس از ممیزی نهایی توسط شرکت های معتبر استقرار استاندارد انرژی، شهرداری اصفهان موفق به استقرار استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ شد.
امیری با اشاره به هدف اجرای استاندارد ISO 50001 در تاسیسات شهری گفت: این استاندارد در برگیرنده الزامات اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی است که هدف آن توانمندسازی شهرداری برای دستیابی به راهکاری به منظور بهبود عملکرد انرژی در بخش کارآیی، استفاده و مصرف است.

*انطباق اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری شهرداری براساس استاندارد ISO 50001

وی تاکید کرد: از این پس همه اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری طراحی شبکه های تاسیسات و انتخاب تجهیزات در سطح شهر بر اساس این استاندارد انجام خواهد گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اجرای استاندارد ISO 50001 به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود، گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش هزینه انرژی و سایر پیامدهای مرتبط با محیط زیست از طریق مدیریت نظام مند انرژی بخشی از نتایج پیاده شده صحیح و اصولی مبانی این استاندارد در هر سازمانی است.

وی در خصوص تاثیر اجرای استاندارد ISO 50001 در شهرداری اصفهان اظهار کرد: اجرایی شدن استاندارد ISO 50001 مدیریت شهری را قادر می سازد که با اجرای اقدام ضروری برای بهبود عملکرد انرژی خود و ارائه انطباق سیستم با الزامات این استاندارد بین المللی، تعهدات اشاره شده در خط مشی را محقق کند.
امیری افزود: پیاده شدن استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ در حوزه مدیریت مصرف انرژی فرصت های مناسبی برای مدیریت شهری برای انعطاف پذیری بیشتر در خصوص هزینه های شهرداری و مصارف انرژی فراهم می کند.

وی تاکید کرد: در سال گذشته نیز شهرداری اصفهان موفق به دریافت جایزه معتبر ملی انرژی از سازمان مدیریت صنعتی کشور شد و این نقطه عطفی در راستای کاهش مصرف انرژی و هزینه توام با افزایش خدمات است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا