اقتصادیعناوین اخبارمسکن و عمران

قیمت مسکن در کدام مسیر حرکت می کند ؟

رضا اخلاق پور

این در حالی است که اکنون بیشتر بازارها ی مناسب برای سرمایه گذاری کمتر از تورم بازدهی دارند امابه نظر می رسد با توجه به اینکه این عقب‌ماندگی در بخش مسکن بیشتر از دیگر بازارهاست؛ در این شرایط او سرمایه‌گذاری در این حوزه را توصیه نمی شود
هر چند تقاضای انباشته در بازار مسکن از سال های گذشته به اندازه ای است که دولت باید سالیانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی تولید کند تا بتواند بخش زیادی از تقاضای انباشته مسکن سال های گذشته را پوشش دهد .
اما به نظر می رسد طرح مسکن ملی که در آن قرار است دولت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه نماید بر میزان تقاضا و قیمت مسکن سایه انداخته است هر چند رشد نجومی سال های اخیر به خصوص دوسال اخیر را نیز در این میان نباید نادیده گرفت .

با توجه به اینکه قیمت مسکن نسبت به بازارهای دیگر رشد قوی‌تر و افت کمتری داشته است. بر اساس یک اصل در اقتصاد، بازارها در طولانی‌مدت با یکدیگر همگرا می‌شوند و عقب‌ماندگی‌ها نسبت به هم را جبران می‌کنند.بنابرانی کندشدن رشد مسکن با توجه به رشد قیمت های در سال گذشته چندان دور از انتظار نیست .

در کنار این رشد قیمتی ، برخی عوامل مانند نتیجه مذاکرات را نیز نباید نادیده گرفت

کنترل های دستوری عامل نوسان ها
دولت‌ها معمولا برای کنترل تورم، در بازارهایی که توان مداخله در آنها را دارند با کاهش نقدینگی و یا کنترل آن به عمد رکود ایجاد کرده‌اند. نتیجه این سیاست اشتباه، فشردگی فنر بازارهاست. این فنر به صورت دوره‌ای، دچار جهش شده و به عاملی برای افزایش تورم در آن بخش و سایر بخش ها تبدیل می‌شودسیاست غلطی که باید اصلاح شود.

این سیاست اشتباه در کنار سیاست‌گذاری‌های نادرست پولی، باعث انباشت نقدینگی شده و در نهایت به صورت ناگهانی فنر آن آزاد می‌شود. نتیجه نیز افزایش تورم در همه بازارها است.و با توجه به اینکه افت بازدهی مسکن کمتر از سایر بازار ها بودهاحتمالا در دوره بعدی رشد بازارها، نسبت به دیگر بخش‌ها بازدهی کمتری را تجربه خواهد کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا