اخبار استان ها

مشاوره حقوقی رایگان برای عموم مردم توسط کانون وکلای اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان، محمدحسین ادیب در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، اظهار کرد: استقلال کانون وکلا یک امتیاز و دغدغه صنفی صرف نیست بلکه تضمینی برای دادرسی عادلانه و دفاع خوب درمراجع قضایی است چرا که اعتقاد داریم همیشه مافوق یک قاضی و وکیل قانون است و نظارت بیرونی با رعایت مقررات قانونی و حقوق مردم همواه مدنظر ماست.

وی با اشاره به برنامه های هفته وکالت تصریح کرد: در روز هفتم اسفندماه، با هماهنگی صورت گرفته وکلا در مدارس دبیرستان حضور پیدا کردند و دانش آموزان در ارتباط با مسائل حقوقی و فراهم نمودن شرایط تحصیل در این رشته، مشاوره گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری شب شعر برای وکلا به مناسبت هفتادمین سال استقلال کانون، ادامه داد: دیدار با مقامات قضایی دادگستری استان، پیاده‌روی و برگزاری جشن سالیانه در تاریخ ۹ اسفند از دیگر برنامه های کانون وکلای اصفهان است.

۵۵۸ پرونده وارده تخلفات و ۵۳۱ پرونده مختوم

ادیب، با اشاره به اینکه دادسرای انتظامی در کانون وکلای دادگستری به تخلفات وکلا رسدگی می کند، گفت: در سال جاری در دادسراها ۵۵۸ پرونده وارده تخلفات و ۵۳۱ پرونده مختومه داشتیم که از این موارد ۳۰۶ مورد منع پرونده و ۲۰۲ مورد کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده ست؛ ۲۳ پرونده عدم صلاحیت داشتیم که احتمالا دادسرای اصفهان صلاحیت انجام نداشته است.

وی درباره جرائم وکلای متخلف گفت: دو سال محرومیت از شغل وکالت، سه ماه ممنوعیت ابطال پروانه وکالت و کارآموزی، یا تنزل درجه و گاهی تعلیق وکلا در این ارتباط اتخاذ می شود.

ادیب با بیان اینکه در سال جاری تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱، حدود سه هزار و ۵۰۰ پرونده تسخیری داشتیم که نسبت به سال گذشته تعداد پرونده‌ها افزایش چشمگیر داشته است، گقت: هرماه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده معاملاتی خواهیم داشت که در سال مجموعاً هزار پرونده می‌شوند.

وی اضافه کرد: در پرونده معاملاتی اگر موکل به حقوق قانونی رسید می‌تواند بعد از وصول پرونده بر اساس تعرفه، حق‌الوکاله دریافت کند که این مبلغ بر اساس آیین‌نامه تعیین حق‌الوکاله کانون‌های وکلا پیش‌بینی و به تصویب قوه می رسد.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ وکیل تودیعی داریم که فعالیتی ندارند، برخی نیز به دلیل هزینه بالا، تمدید پروانه تمدید نمی‌کنند که در این راستا امسال ۳۵۰ وکیل تمدید پروانه نکرده‌اند.

هر وکیل ۳ پرونده تسخیری و معاضدتی در سال می تواند داشته باشد

در ادامه نائب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهار کرد: هر وکیل دادگستری در سال می تواند سه پرونده، تسخیری و معاضدتی وجود داشته باشد و ۱۰۰ وکیل در این ارتباط فعالیت دارند، در ارتباط با معاضدت قضایی با بهزیستی، سازمان زندانها، کمیته امداد در ارتباط هستیم و خدمات قضایی و حقوقی رایگان به آنها ارائه می شود.

شهرام محقق گفت: امکان مشاوره رایگان برای عموم مردم وجود دارد، در هر جایی از کشور فردی احتیاج به وکیل داشته و توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارد باید به کانون وکلا مراجعه کند تا از خدمات معاضدتی استفاده کند.

وی ادامه داد: وکالت معاضدتی برای افرادی است که استطاعت مالی کافی ندارند که در این راستا با نهادهای مختلف مکاری داریم، برای افرادی که تحت پوشش هیچ سازمانی مانند کمیته امداد، بهزیستی و غیره نیستند، دلایلی نیاز داریم که نداشتن بضاعت آن‌ها مشخص شود، در این زمینه می‌توان از سمت مساجد، شوراها یا کلانتری‌ها تأییدیه گرفت که در این صورت وکیل معاضدتی برای آن‌ها مشخص می‌شود.

۴۶

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا