تکنولوژی

چرخه باطل تصمیم‌سازی اینبار در ارزهای دیجیتال

فردای اقتصاد: محمد قاسمی، مدیرعامل و بنیان‌گذار مزدکس در برنامه فردای کریپتو در رابطه با التهابات بازار دلار و تاثیر آن بر بازار رمزارزها صحبت کرد و این موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

همزمان با کاهش نسبت برابری ریال به سایر ارزها مردم جلوی صرافی‌ها صف می‌بندند تا نقدینگی ریالی خود را به سایر ارزها جهت حفظ ارزش آن تبدیل کنند. این موضوع تقاضا برای خرید سایر ارزها به صورت فیزیکی را بالا می‌برد و همین باعث افزایش هیجان و التهابات نرخ دلار می‌شود. از سوی دیگر ما در کشور با محدودیت‌های عرضه دلار فیزیکی هم روبرو هستیم.

زمانی که افراد قصد دارند دارایی‌های خود را به ارز دیگری تبدیل کنند، شاید یک دارایی مجازی ضربه‌ٰگیر بهتری نسبت به دارایی فیزیکی باشد که محدودیت عرضه ندارد.

در کل باید توجه داشت که  واقعیت‌های اقتصادی اعم از تحریم‌ها و انتظارات تورم را نمی‌توان کتمان کرد اما با برخی ابزارهای مالی می‌توان از شدت این التهابات کاست.

تورمی که دارایی‌های فیزیکی اعم از مسکن و خودرو و ارز در این مدت داشته‌اند بسیار بالا بوده است چرا که در سمت عرضه آنها محدودیت‌ وجود دارد. مشکلات و محدودیت‌هایی که ما برای ارتباط با بانک‌ها و کشورهای دیگر داریم هم این موضوع را تشدید کرده است.

سال‌ها پیش ما در ایران، بازار آتی سکه داشتیم و همین تصمیماتی که الان در بازارها مشاهده می‌کنیم را سال‌ها پیش در این بازار داشتیم و برخی تصمیم‌گیری‌ها در چرخه‌ای باطل قرار می‌گیرند و مجددا تکرار می‌کینم. چراکه آن زمان گفته می‌شد این بازار انتظارات تورمی را تشدید می‌کند، در صورتی که اینگونه نبود.

بازارهای مالی و آتی در دنیا برای کنترل ریسک آمده‌اند. به طور مثال اگر یک فرد معتقد باشد که نرخ ارز بالاست در حال حاضر هیچ راهی برای آن وجود ندارد که از کاهش قیمت ارز سود ببرد. زمانی همه راه‌ها بجز خرید را ببندیم، قیمت ناگزیر افزایش می‌یابد

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا