اخبار صنعت، معدن و تجارت

هشدار در خصوص افزایش قیمت مرغ

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،محمدعلی ضیغمی با بیان اینکه نهاده‌های دام و طیور مهمترین و پراولویت‌ترین کالاهای اساسی در سبد خانوار بوده و اهمیت آن از این جهت است که تاثیر زیادی در تولید گوشت، مرغ، لبنیات و تخم‌مرغ دارد، گفت: همواره در زمان‌هایی که محدودیت منابع ارزی وجود داشت و حتی در بدترین شرایط هم ارز نهاده‌های دام و طیور تامین می‌شد، زیرا هیچ کالایی تا به این حد استراتژیک نیست.

چرا ارزی به نهاده دام و طیور اختصاص نیافته است؟

وی ادامه داد: در شرایطی که از گشایش‌ها و کفایت منابع ارزی در کشور سخن گفته میشود و همچنین رییس کل بانک مرکزی نیز چندین روز پیش اعلام کرد که بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده، سوال اینجاست که کدام کالاها ارز دریافت‌ کرده‌اند که ارزششان بیش از نهاده‌های دامی است و چرا بیش از دو ماه است که ارزی به کالاهای اساسی و نهاده دام و طیور اختصاص پیدا نکرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور افزود: اگر به آمار اسکله‌های بندر امام خمینی مراجعه کنید متوجه خواهید شد که کشتی‌هایی مدت‌هاست که منتظر تخصیص ارز هستند. البته در کنار آن نیز بسیاری از کالاها تخلیه و بخش قابل توجهی از آنها به فروش رفته‌اند که هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق آمار و اطلاعاتی که واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور رسما منتشر کردند بیش از ۱.۶ میلیارد یورو معادل ارزش کالاهایی است که در سامانه بازارگاه تحت نظارت وزارت جهاد عرضه و توزیع شده، گفت: بیش از دو ماه است که به دلیل توقف تخصیص ارز، نهاده‌های دامی ارزی دریافت نکرده‌اند و کالاهای آماده‌ نیز اجازه پهلوگیری از طریق صاحبان کالا ندارند.

بخش خصوصی منتظر دریافت ارز است

این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۶ کشتی منتظر دریافت ارز، پهلوگیری و تخلیه هستند که ۲۵ کشتی مربوط به بخش خصوصی است و این در حالیست که سال گذشته همین ایام تعداد کشتی‌های منتظر در اسکله حدود ۱۵ فروند بود و علت عدم پهلوگیری نیز پر بودن اسکله‌ها بود.

به گفته وی بخش خصوصی کشور به دلیل شرایط موجود، عدم تخصیص ارز و همچنین شرایط حاکم بر صنعت در حال حذف و کوچک شدن هستند.

ضیغمی در ادامه افزود: چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که حجم تجارت خارجی و منابع داد و ستد ارزی ما نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. اگر گزارش ۱۰ ماهه گمرک از واردات را در نظر بگیریم در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ در بخش نهاده‌های دام و طیور مجموعا ۱۷ درصد کاهش واردات داشتیم که این کاهش در کنجاله سویا به ۴۷ درصد نسبت به سال قبل رسیده است.

مسئولان به مساله تخصیص ارز ورود کنند

وی در پایان گفت: ادامه این روند ممکن است بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل کند. هر چند که با همت بخش خصوصی کالا به قدر کافی وارد کشور شده است اما اگر این شرایط ادامه یابد، تعداد شرکت‌های بخش خصوصی کاهش می‌یابد و این شرکت‌ها در جوامع بین‌المللی مخدوش می شوند. درخواست ما این است که مسئولان مربوط به این مهم ورود کنند که مشکلی برای بخش تولید ایجاد نشود.

در این راستا شاهپور علایی مقدم – معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی – نیز در پاسخ به این سوال که چرا به واردکنندگان نهاده‌های دامی دو ماه است ارزی برای واردات تخصیص داده نشده است ؟ به ایسنا گفت: وزارت جهاد کشاورزی اکنون با درخواست هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند موافقت می‌کند اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص داده و از آنجا باید پیگیری شود.

وی افزود: سیاست‌گذاری و صلاح کشور برای اختصاص ارز را بانک مرکزی تعیین می‌کند، البته وزارت جهادکشاورزی نیز برای تخصیص ارز مطالبه گری کرده و پیگیر است.

:

۴۶۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا