اخبار استان ها

تلاشی هنرمندانه برای یادآوری وضعیت قرمز جمعیت در اصفهان

به کی گزارش خبرآنلاین از اصفهان، کارگاه طراحی پوستر با عنوان «این داستان آخرش خوشه!» برای اکران شهری با موضوع جوانی جمعیت در کتابخانه مرکزی اصفهان شروع شد و در این کارگاه که تا روز امروز شنبه ۱۳ اسفند ماه نیز ادامه داشت، ۳۵ طراح از اصفهان و اقصی نقاط کشور با هدف ترویج فرهنگ فرزند آوری به ایده‌پردازی و طراحی پرداختند.

در مراسم آغاز به کار این کارگاه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ کارگروه اختصاصی با موضوع جوان سازی جمعیت در استان اصفهان تشکیل شده است اظهار داشت: برای الگو سازی کردن در جهت تشویق خانواده ها به فرزندآوری در استان اصفهان بیش از ۱۲۰۰ مادر کمتر از چهل سال سن، دارای افزون بر پنج فرزند شناسایی شده است.

مسعود مهدویان فر با بیان اینکه علت رصد کارگروه ویژه این است که بسیاری افراد فکر می‌کنند که در جامعه امروزی، دیگر زنان دارای چندین فرزند وجود ندارد، افزود: در حالی که سامانه‌های بهداشتی استان آمار یاد شده را از اطلاعات موجود بانوان متولد دهه ۶۰ به بعد احصا کردند.

وی افزود: با شناسایی خانواده‌های دارای چند فرزند، الگوسازی و فرهنگ سازی را در دستور کار استان قرار دادیم زیرا معتقدیم در کنار توجه به مسائل اقتصادی موضوع فرهنگی و اقناع افکار عمومی در زمینه جوانی جمعیت بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در ادامه بیان کرد: باید توجه داشت که تولیدات فرهنگی درباره جمعیت و خانواده یکی از اقدامات است و بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گره‌های ذهنی در موضوع جمعیت باید برای مردم گشوده شود و اقناع فکری خانواده‌ها انجام پذیرد.‌

مهدویان فر در ادامه گفت: با کار علمی و فرهنگی بیش از ۲۰ گره ذهنی که برای خانواده‌ها در زمینه فرزند آوری وجود داشته، شناسایی و به آنها پاسخ داده شده است.

وی همچنین با بیان اینکه حمایت‌های بهداشتی و درمانی از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو ضروری است و باید با تخصیص مبالغی برای هر فرزند به خانواده کمک شود، ابراز داشت: اداره کل بهزیستی مکلف به این امر است و استاندار اصفهان نیز در بازدیدی که سال گذشته از منازل برخی از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو داشتند با اهدای مبالغ و تسهیل اشتغال پدران، از آنان حمایت کردند اما بی تردید نیازهای دیگری وجود دارد که امید است با کمک رسانه‌ها حمایت‌ها صورت گیرد.

همچنین مجتبی شاهمرادی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان در این ویژه برنامه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نگاه هنرمندان را به مسائل روز شهر و کشورمان نزدیک کنیم، اظهار داشت: این برنامه دومین تجربه کارگاه‌های هنری شهرداری اصفهان است و اولین برنامه فرهنگی و هنری با عنوان مکتب مازوت بود که در اوج آلودگی هوای اصفهان انجام شد و بخشی از آثار برگزیده آن در ایستگاه مترو به نمایش درآمده است.

وی با بیان اینکه همنوایی هنرمندان را به فال نیک می‌گیریم، افزود: علی‌رغم کارهای خوب و خدمات خوبی که برای جوانی جمعیت شده متأسفانه در سال گذشته شرایط مناسبی در این زمینه در استان اصفهان نداشتیم و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند به جلب توجه افکار عمومی کمک کننده باشد.

در ادامه این مراسم همچنین حجت‌السلام و المسلمین منوچهر مهروی پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، ایجاد بستر فرهنگی مناسب در زمینه جوانی جمعیت و خانواده را ضروری دانست و اظهار داشت: گام نخست تولید و ارائه محتوای مناسب و در نهایت اکران عمومی آن است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از خانواده‌های دارای چندقلوی اصفهانی برای سال آینده دارای ردیف اعتبار ویژه‌ای است، افزود: حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو از همه دستگاه‌ها باید مطالبه شود.

حمایت ازخانواده های دارای فرزند چندقلو

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو در شرایط اقتصادی کنونی نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه‌های است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهروی پور در ادامه افزود: کار فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت و فرزند آوری ضروری است زیرا پیری جمعیت نه فقط برای کشور ما که برای سایر کشورها از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک ‌تر است.

تلفیق هنر با مسائل روز

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هادی سینایی نیز در این مراسم با بیان اینکه تجربه کارگاه قبلی (مکتب مازوت اگر یادتان مانده باشد) برای شهر و هنرمندان بسیار خوب بود و حالا نوبت به پرداختن به مشکلی دیگر رسیده است، اظهار داشت: یکی از اهداف فرعی برگزاری این کارگاه‌ها تلاش برای تلفیق هنر و مسائل روز است.

وی در ادامه افزود: بی‌شک یکی از وجوه هنر متعالی را می‌توان در این نکته جستجو کرد، هنر متعالی هنری است که نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی باشد.

هادی سینایی در ادامه هدف اصلی این کارگاه را تلاشی هنرمندانه برای یادآوری وضعیت قرمز جمعیت در اصفهان دانست و گفت: جوانی جمعیت، مطالبه از مسئولان در این حوزه، مشکلات فرزند آوری و تعالی خانواده، تک فرزندی و چاله‌های جمعیتی و پنجره جمعیتی و سالمند موضوع طراحی گرافیکی و کارتونی این دوره است.

در حاشیه این مراسم نیز از تنها خانواده پنج قلو اصفهانی آقای طاهری نیز تجلیل به عمل آمد.

۴۸

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا