اقتصاد کلان

ضرورت برنامه ریزی در مسیر رشد جمعیت و فرزندآوری

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، به نقل از خبرنگار مهر، علی حیدری دوشنبه در جمع خبرنگاران در ملایر با اشاره به اهمیت رشد جمعیت و داشتن جمعیت جوان در آینده کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت رشد جمعیت و فرزندآوری است.

وی با اشاره به اینکه امروز همه ادارات و نهادهای فرهنگی و دولتی و اقتصادی باید برای افزایش و جوانی جمعیت پای کار باشند و مجدانه تلاش کنند؛ افزود: در سال گذشته طبق آمار ثبت شده در سامانه سیب جمعیت شهرستان ملایر ۲۹۳ هزار و ۶۰۲ نفر بوده که از این تعداد ۶۵ درصد شهرنشین و ۳۵ درصد روستانشین بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه براساس این آمار از کل جمعیت شهرستان ملایر، ۳۲.۵ درصد زنانی هستند که بین ۱۰ تا ۵۴ سال سن دارند و در سن باروری قرار گرفته‌اند؛ تصریح کرد: شبکه و مرکز بهداشت بحث مشاوره و آموزش جوانان و خانواده‌ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

حیدری در ادامه افزود: انتظار می‌رود رسانه‌های جمعی نیز در این مسیر ما را یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان باروری یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک خانم در سن باروری به دنیا می‌آورد، ادامه داد: در سال ۹۵ میزان باروری زنان ملایر ۲.۱ درصد بوده این در حالیست که در سال گذشته این میزان باروری به رقم ۱.۵ درصد کاهش یافته و به طور قطع امسال نیز با کاهش چشمگیر باروری مواجه بوده‌ایم.

این مسئول در ادامه با اشاره به دلایل کاهش باروری گفت: کاهش آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش نرخ زاد و ولد، افزایش فاصله ازدواج زوجین تا تولد نخستین فرزند، رسوخ فرهنگ غلط تک فرزندی، افزایش میزان سقط‌های عمدی و غیرعمدی جنین در بین زنان، افزایش ناباروری، افزایش فرهنگ شهرنشینی، افزایش آمار طلاق و شرایط سخت اقتصادی و فرهنگی از جمله این دلایل است.

رئیس مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه در سال ۱۳۶۵ نرخ رشد جمعیت ما ۳.۹ درصد بوده این در حالیست که در سال گذشته نرخ رشد جمعیت به ۰.۷ کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر، کشور در گودال اُفت جمعیت افتاده و این تهدید جدی برای آینده ما به شمار می‌رود و اگر فکری نکنیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه بیشترین آمار زاد و ولدها در روستاها است در حالی که شهرنشین‌ها توانایی اقتصادی بیشتری نسبت به روستاها دارند، افزود: به طور قطع در بحث افزایش فرزندآوری جامعه، باید کار فرهنگی صورت بگیرد.

حیدری با تأکید بر اینکه پیری جمعیت به علت نبود زاد و ولد، یک تهدید جدی برای کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر شرایط ایران اصلاً خوب نیست، ادامه داد: ما به طور قطع با این شیوه کاهش جمعیت در سال ۱۴۲۰ با بحرانی جدی می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان معتقدند که سن مولد جوامع بین ۱۵ تا ۶۴ سال است؛ افراد در این سن نیروی فعال جامعه به شمار می‌روند و می‌توانند اشتغالزایی و تولید داشته باشند بنابراین اگر می‌خواهیم در آینده دچار مشکل نشویم باید به فکر رشد جمعیت و فرزندآوری و تشکیل خانواده باشیم.

رئیس مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه در همین راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، افزود: پیری جمعیت در حال حاضر ایران را تهدید می‌کند و کشورهای همجوار با این مشکل مواجه نیستند.

حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر ارائه وسایل پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها ممنوع شده است، گفت: کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی به ریاست فرمانداری ملایر در حال بررسی مشکلات فرزندآوری و پایش این موضوع هستند و تلاش می‌کنیم بحث ازدواج آسان را در جامعه ترویج دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به بحث جوانی جمعیت، حمایت از خانواده‌ها در فرزندآوری و افزایش نرخ باروری، گفت: پیری جمعیت باعث سقوط جامعه می‌شود و از نظر امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آسیب جدی به کشور وارد می‌کند.

حیدری همچنین با بیان اینکه شهرستان ملایر در وضعیت آبی کرونا قرار دارد؛ تصریح کرد: در حال حاضر محدودیت خاصی نداریم، اما همچنان بر رعایت بهداشت تاکید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای افزایش سطح ایمنی بدن افراد ضرورت دارد و با توجه به رسیدن به ایام تعطیلات عید و شلوغی و ازدحام جمعیت، باید سطح ایمنی شهروندان بالا برود.

رئیس مرکز بهداشت ملایر گفت: در ایام عید سه مرکز درمانی شبانه روزی روستایی در سامن، ازندریان و اسلامشهر آق گل به صورت شبانه‌روزی به بیماران و شهروندان خدمات‌دهی می‌کنند.

حیدری اضافه کرد: همچنین مرکز واکسیناسیون باهنر و مرکز دندانپزشکی سینا، واقع در انتهای خیابان قائم مقامی برای خدمات دهی به بیماران فعال است.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا