اخبار استان ها

بهینه‌سازی کنترل‌های دمای ساختمان مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

مسعود ضیایی در گفتگویی، اظهار کرد: بهینه‌سازی کنترل‌ها و بهینه کردن فضای ساختمان‌ها به نحوی که فضاهای مجموعه بررسی و بخش‌های اضافی حذف شود، نقش اساسی در تأسیسات مکانیکی دارد.

وی افزود: با بهینه‌کردن کنترل‌های گرمایش و سرمایش، ساختمان را تنها در مواقع لازم به دمای مورد نظر می‌رسانیم که نقشی مهمی در کاهش بارهای حرارتی و برودتی ساختمان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه با کاهش میزان نفوذ هوا و انرژی حرارتی خورشیدی، بارهای حرارتی و برودتی ساختمان کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از عملیات کارآمد تاسیساتی متناسب با نوع ساختمان، اقلیم و ساکنان آن، به‌عنوان کارآمدترین روش گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع انتخاب می‌شود.

وی افزود: با استفاده از تجهیزات کارآمد و مد نظر قراردادن ایده تأثیرپذیری، ترتیبی در نظر گرفته می‌شود که ساختمان و شرایط جوی محیط تا حد امکان با تأسیسات مکانیکی انتخابی هماهنگ باشد.

ضیایی معتقد است: برای کاهش مصرف انرژی، باید افراد گرم یا خنک شوند نه ساختمان‌ها، لذا تمام فضاها نباید تهویه شود، بلکه مکان‌هایی که افراد در آن حضور دارند باید گرم یا سرد شود و حتی می‌توان حرارت تلف شده از وسایل و دودکش ساختمان و بخار و الکتریسیته را بازیابی کرد.

وی با اشاره به لزوم فراهم‌کردن امکان ذخیره‌سازی انرژی، تاکید کرد: با ذخیره‌سازی انرژی، از کارکرد تجهیزات در ساعات حداکثر بار معاف خواهیم شد و در مورد انرژی خورشیدی که در طول روز گردآوری و ذخیره می‌شود، در ایام شب و ساعات غیر آفتابی بهره‌گیری خواهد شد.

این دکترای معماری با بیان اینکه امروزه در طراحی بیشتر به لوکس‌سازی و نمای ساختمان برای تفاخر یا بازار پسندی اکتفا می‌شود، ادامه داد: بدون توجه به نحوه استفاده بهینه از فضا، اقلیم یا صرفه‌جویی در انرژی، ساختمان‌سازی انجام می‌شود، در حالی که در خانه‌های سنتی ابتدا به اقلیم و سپس به طراحی بر اساس اقلیم و پس از آن به جزئیات اجرایی بر اساس طراحی و اقلیم توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه به اقلیم توجه نمی‌شود و طراحی و جزئیات اجرایی مناسب نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد، افزود: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نیز تنها به رعایت جزئیات اجرایی پرداخته است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا