اقتصاد کلان

توسعه اقتصادی با وجود تحریم و کرونا از مسیر اقتصادی مقاومتی

– اخبار اقتصادی –

هرویک یاری‌جانیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در حالیکه تحریم‌های آمریکا و غرب، موانعی پیش روی اقتصاد ایران قرار داده بود، شوک حاصل از شیوع ویروس کرونا، آثار تحربم‌ را تشدید کرد و موجب شد تا برنامه‌های توسعه‌ای ایران در حوزه اقتصاد تحقق نیابد.

وی افزود: نسخه ارزشمند قتصاد مقاومتی و اندوخته رویارویی از چهار دهه تحریم، توسعه اقتصادی برای کشورمان هرچند با شیب ملایم را  برای کشورمان ممکن ساخت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در چنین شرایطی دولت سیزدهم در تنگنایی سخت اجرای، جراحی اقتصادی قرار گرفت، در حالیکه دولت‌های پیشین که با حجم کمتری از تحریم‌ها روبرو بودند و بحران کرونا را نیز تجربه نکرده بودند، می‌توانستند در شرایط بهتری جراحی اقتصادی را اجرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصاد کشور را به نقطه‌ای رسانده که جراحی اقتصادی اجتناب ناپذیر بود، افزود: آنچه مسلم است اجرای جراحی اقتصادی شرایطی ریاضت اقتصادی را بر کشور تحمیل می‌کند و برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید به این شرایط تن داد.

وی ادامه داد: بی‌شک این شرایط ماندگار نبوده و پس از اصلاح ساختار اقتصاد کشور وارد دوره بازسازی و پس از آن رونق خواهد شد، مشروط بر اینکه دولت خود را موظف به اجرای سیاست‌های اقتصادی تکلیف شده در اسناد بالادستی نظام بداند.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که به دفعات بر آن تاکید شده؛ خروج کامل دولت از اقتصاد و اجرای خصوصی‌سازی واقعی است، افزود: تجربه ناموفق بودن بنگاهداری دولتی مختص ایران نیست و به صفر رسیدن بنگاهداری دولت در قریب به اکثریت کشورها مبین درست بودن این سیاست است.

یاری‌جانیان ادامه داد: به دلایل متعدد دولت بنگاهدار خوبی نیست و در کشورهایی که همچنان دولت اصرار به حضور در اقتصاد در نقش بنگاهدار دارد، متاسفانه بخش خصوصی هم توفیقی در این حوزه ندارد.

رئیس اتاق مشتر‌ک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان اینکه عدم موفقیت در رسیدن به توسعه اقتصادی، محرومیت اقتصاد از فعالیت نخبگان و به حداقل رسیدن نوآوری، بهره‌وری و انگیزه‌های رقابتی نمونه‌هایی از آثار اقتصاد دولتی است، توضیح‌داد: دولت‌ها برای پوشاندن ضعف خود در حوزه بنگاهداری رو به تضعیف رقیب یعنی بخش خصوصی می‌آورند و این رفتار تبعات منفی اقتصاد دولتی را افزایش می دهد.

منبع خبر : ایران اکونا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا