اخبار استان ها

احداث مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی مطالبه دیرینه شهروندان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، حجت الله امینی در آیین کلنگ‌زنی مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی باغبادران با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی این شهر اظهار کرد: باغبادران یکی از سکونت‌گاه‌ها و شهرهای قدیمی استان اصفهان است که در حوزه‌های مختلف سرآمد بوده و جزو اولین‌ها به شمار می‌آید و بسیار خرسندیم که در شصتمین سال تأسیس شهرداری شاهد تحقق یکی از آرزوهای دیرینه شهروندان این شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۲۱۰ هجری شمسی باغبادارن دارای امکانات بهداشتی و درمانی بوده است، افزود: اسناد موجود نشان از آن دارد که در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی سید مرتضی حکیم‌باشی با فراغت از محضر اساتید طب، مجوز رسمی طبابت در شهر باغبادران را اخذ کرده و این شهر به محل رفت‌وآمد شهروندان در جنوب غرب استان پهناور اصفهان و چهارمحال و بختیاری که در آن زمان یکی از نقاط این استان به‌شمار می‌آمد، برای درمان شده بود.

شهردار باغبادران تصریح کرد: مردم بسیاری برای طبابت به مرحوم سید مرتضی حکیم‌باشی مراجعه می‌کردند چراکه علاوه بر مطب که محل درمان این طبیب به‌شمار می‌آمد در کنار آن مکانی را برای بستری و تیمار بیماران فراهم کرده بود و حتی محلی را برای همراهان بیماران در نظر گرفته بود تا بیمارانی که از سمیرم و حتی شهرضا و چهارمحال‌وبختیاری به این شهر می‌آمدند با آرامش خاطر در این اماکن اسکان داشته باشند.

وی با بیان اینکه سید مرتضی حکیم باشی به دلیل فعالیت‌های پزشکی مختلف عنوان صدر الاطباء را از حکومت وقت دریافت کرده بود، ادامه داد: در سال ۱۳۰۴ باغبادران بهدار رسمی داشته و در سال ۱۳۱۴ فرزند مرحوم سید مرتضی حکیم‌باشی، سیدحسین حکیم‌باشی استخدام رسمی بهداری شده و حکم وی نیز به‌عنوان طبیب لنجان علیا و سفلی از پل سامان، پل زمان‌خان تا فلاورجان نیز موجود است.

امینی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در ضرورت عمل‌گرایی و تلاش و کوشش می‌فرمایند: کسی که کردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جایی نخواهد رسانید و چنانچه این گذشته را در چنین جلسه‌ای مطرح کردم به دلیل آن است برای همگان مشخص شود بخشی از ریشه بهداشت و درمان استان اصفهان در تاریخ باغبادران نمایان است.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: مردم با فرهنگ باغبادران به دلیل احساس نیاز در حوزه درمان در دهه ۷۰ با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی زمینی را برای احداث بیمارستان اختصاص دادند و برادران ترکی از خیرین این شهر بیمارستان و زایشگاه مدنظر را با نقشه‌ای که دانشگاه در اختیار قرار داده بود، احداث کردند.

وی یادآور شد: متأسفانه بعد از احداث بیمارستان توسط خیرین، دانشگاه علوم پزشکی به دلایل مختلف از جمله نبود صرفه اقتصادی و چشمگیر نبودن تعداد بیماران این مجموعه را تحویل نگرفت از این رو خیرین این مجموعه را به هلال‌احمر و دانشگاه پیام نور اهدا کردند تا شهروندان از ثمرات آن برخوردار شوند.

امینی افزود: در سال ۱۳۹۲ کلنگ احداث مرکز بهداشت و درمان در زمینی در ضلع شرقی دانشگاه پیام نور شهر به زمین زده شد که متأسفانه به دلیل مشکلات مالکیتی و این‌که قبلاً بهره برداری این اراضی به دانشگاه واگذار شده بود امکان ساخت فراهم نشد از این رو زمین دیگری در ضلع غربی دانشگاه و به اصرار مدیران انتخاب شد هرچند که مدیریت شهری با این موضوع مخالف بود، اما واگذاری زمین و سند آن نیز منتقل شد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعهد دانشگاه علوم پزشکی آن بود که ظرف مدت یک‌سال پروانه ساخت را اخذ و اقدام به ساخت و ساز کرده و مدیریت شهری با هدف سرعت بخشیدن به این خواسته شهروندان پروانه ساخت را به صورت رایگان صادر و خاک‌برداری مجموعه را نیز انجام داد. به‌هرحال این بار نیز این پروژه فاز اجرایی به خود نگرفت.

شهردار باغبادران گفت: با توجه به مطالبه شهروندان جانمایی مکان جدید احداث مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی باغبادران در دستور کار قرار گرفت و در بازدید میدانی که با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت مکان فعلی مورد تأیید قرار گرفت.

وی یادآور شد: زمین مورد نظر متعلق به اداره اطلاعات بود و با توجه به نگاه مردمی این سازمان و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مدیران ارشد شهرستان لنجان واگذاری و انتقال زمین در کم‌تر از دو ماه انجام شد و در نهایت تغییر کاربری زمین نیز انجام شد.

امینی گفت: امروز شاهد کلنگ‌زنی مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی باغبادران هستیم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن این مرکز احداث و تجهیز شود تا به یکی از مطالبات به حق شهروندان باغبادران پاسخ داده باشیم.

وی متذکر شد: ساختمان بهداری و مرکز بهداشت محله ملک‌آباد امروز به یک ویرانه تبدیل شده که در شأن وزارت بهداشت و درمان و شهروندان این شهر نیست از این رو آمادگی داریم زمینی را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دهیم تا به همت مسئول استان و شهرستان مرکزی درخور شان شهروندان محله ملک آباد در این زمین ساخته شود.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا