تکنولوژی

آمار سالانه پلتفرم شاد | سیتنا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، در بخشی از عنوان «تولید بومی» شماره ۹۰ ماهنامه نسل چهارم، گزارش عملکرد شبکه دانش آموزی شاد مورد بررسی قرار گرفته که مشروح آن در ذیل آمده است:

پلتفرم شاد از سال ۱۳۹۹ با فراگیری ویروس کرونا در اختیار اهالی مدارس ایران قرار گرفت. این برنامه به صورت مشترک با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و وزارت آموزش و پرورش طراحی و توسعه یافته است. شاد با بیش از  ۳۴ میلیون بار نصب یکتا به‌عنوان بزرگترین اپلیکیشن تعاملی کشور شناخته می‌شود.
در این پلتفرم سرویس‌های پایه مانند «تماس صوتی»، «تماس تصویری» و «پخش زنده» در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است تا آموزش در کشور حتی در دوران کرونا پیگیری شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نشود.

شاد به صورت میانگین ماهانه میزبان ۲۰ میلیون کاربر بوده است

این پلتفرم از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان ۲۰ میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران در دی ماه به عدد ۲,۷۲۱,۱۷۹ رسیده و زیرساخت‌های لازم برای پاسخ‌گویی به این میزان از حضور کاربران فراهم بوده است. میانگین کاربران هفتگی و روزانه در شاد به ترتیب ۱۵ و ۱۲ میلیون نفر را لمس کرده است. این کاربران به صورت میانگین ۲۰٫۴۱ دقیقه در شاد حضور داشته‌اند.
کاربران شاد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه ۴۱٫۵۲۷٫۹۹۵٫۰۰۰ پیام و ۴٫۷۱۳٫۱۴۸٫۹۶۳ فایل مبادله کرده‌اند.
همچنین از ابتدای سال ۲۱٫۶۸۴٫۷۶۴ پخش زنده و ۲٫۳۷۰٫۵۹۴ تماس صوتی برقرار شده است. در طول این مدت حداکثر پهنای باند این پلتفرم به عدد ۲۶۹ Gb/s رسیده است.
علاوه بر امکانات و سرویس‌های پایه که در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است، سرویس «سامانه مدیریت یادگیری» (LMS) در سال جاری به صورت آزمایشی زیر بار قرار گرفته و مراحل ابتدایی را طی می‌کند تا به زودی در سراسر کشور در دسترس باشد. این سرویس شامل خدمات در آموزش مجازی، بخش‌های آزمون (تستی، تشریحی) محتواهای آموزشی (درسنامه)، تکلیف‌دهی، حضور و غیاب و دفتر معلم است.

راه‌اندازی شادبین با بهره گیری از سرویس ذره‌بین همراه اول

شاد با بهره گیری از سرویس ذره‌بین همراه اول، بخشی را با نام «شادبین» ایجاد کرده است که امکان جستجوی امن را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. از ابتدای سال جاری ۵۵۲٫۹۰۱٫۰۰۳ رکورد جستجوی امن در این سرویس به ثبت رسیده است. گفتنی است در راستای ایجاد بستری امن و پاک برای اهالی مدارس ایران، به صورت میانگین ۱٫۱۴۵٫۳۴۰ فایل ماهانه در کانال‌ها و گروه‌های شاد مورد بررسی قرار گرفته و از ابتدای سال تا کنون ۲۱٫۸۵۰ فایل نامناسب، غیراخلاقی و مستهجن از پلتفرم شاد پایش شده‌اند.

مشارکت بالا در پویش های شاد با بهره از توان بالای زیرساختی و تربیتی پلتفرم

همچنین در راستای دستیاری نظام آموزشی کشور، فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی شاد از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ به صورت جدی‌تر پیگیری و ارتباط با دیگر نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان مانند «شبکه امید»، «حوزه هنری»، «سازمان اوج»، «معاونت علمی ریاست جمهوری» و… به خوبی در جریان بوده و بستر شاد در اختیار ایشان قرار گرفته است. از جمله این رویدادها می‌توان به «سکوی ایران قوی»، «۷ در ۷»، «مسابقه دانش آموزی»، «حسینیه نوجوانی»، «صحن حرم، مدرسه‌ام»، «جشنواره فیلم مدرسه»، «مسیر حسین»، «بینهایت شو»، «قابی از دریادلان»، «خانواده علوی»، «پویش شکوفه‌ها»، «نسل قاسم»، «لوپتو»، «علمینو»، «من و رفیق شهیدم»، «آرتین کنارتیم»، «جشنواره فیلم عمار»، «رویداد ملی استاپ موشن»، «هیس‌طوری»، «قصه ما»، «نسل سلیمانی»، «معجزه انقلاب»، «پویش زیارت اولی‌ها» و… اشاره کرد. در پویش «نسل سلیمانی» ۴۹۰٫۱۸۷ دنبال‌کننده داشته است و ۷۴٫۰۰۰ نفر دنبال‌کننده برنامه‌های زنده این رویداد بوده‌اند. این میزان از مشارکت نشان از توان زیرساختی و تربیتی پلتفرم شاد دارد.

حضور بیش از ۱۲۰ مجموعه در شادبوم

و در نهایت در سرویس شادبوم که بستری برای ارائه محتوای آموزشی، سرگرمی، بازی و مهارتی توسط تولیدکنندگان عمومی و دولتی است، تاکنون بیش از ۱۲۰ مجموعه، در شادبوم شرکت کرده که حاصل آن ارسال بیش از ۱۰۰ طرح به دبیرخانه شادبوم بوده است. همچنین بیش از هفت هزار محتوا در این بستر قرار داده شده است.
پهنای باند ۵۲۰ گیگابیت در ثانیه، حداکثر کاربر همزمان ۳٫۰۵۶٫۷۲۱ نفر، کاربر فعال روزانه ۱۲ میلیون، کاربر فعال هفتگی ۱۵ میلیون، کاربر فعال ماهانه ۲۰ میلیون، تعداد نصب ۳۴ میلیون، تعداد کل پیام جا به جا شده ۸۷ میلیارد و تعداد کل فایل جا به جا شده ۲۱ میلیارد است.

منبع خبر : سیتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا